انقلاب صنعتی جدید به دلیل تغییرات بنیادین زندگی بشر در حال رخ دادن است

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی: افزایش کاربران اینترنت، گوشی­های هوشمند و شبکه ­ای از وسایل مجهز به انواع سنسورهای محیطی موجب سازگاری کاراتر با نیازمندی­های کاربران و تغییرات اساسی در زندگی جوامع بشری، بر پایه فناوری های نوین شده است.

آسوشهبه گزارش خبرنگار دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با تشریح تغییرات ناشی از توسعه فناوری های دیجیتالی، جهان امروز را در آستانه انقلاب دیجیتالی دانست.
آسوشه افزود: انقلابی که از اواسط قرن گذشته آغاز شده و مشخصه آن، استفاده از انبوه فناوری­های دیجیتالی در محیط­های زندگی، کاری و کلیه مجموعه های مرتبط با آنها است به طوری که مرزهای میان حوزه های فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیکی در حال محو شدن است و کلید این تغییر شبکه های دیجیتالی است که با گره زدن این حوزه ها، روش هایی از اشتراک گذاری، هوش توزیع شده و ایجاد ارزش را در مسیری جدید، ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: هرچند ابعاد، دامنه و پیچیدگی این تحول بدرستی معلوم نیست، ولی هرگونه آمادگی در مقابل آن بایستی با در نظرگرفتن همه ذینفعان عرصه سیاست گذاری، اعم از دولتی و خصوصی بصورت یکپارچه و جامع باشد.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی، حرکت سرمایه­ گذاران، مشتریان و استعدادها به سمت شبکه های دیجیتالی را مورد اشاره قرارداد و گفت: سیاست گذاران و رهبران باید خود را با شرایط حاضر تطبیق دهند، زیرا چارچوب ها و بنیان های مورد استفاده به صورت عمومی برای طراحی، سنجش و ارزش­گذاری سازمان­ها برای دوره حاضر نامناسب است و لذا تخصیص نادرست منابع انسانی و مالی نامحدود را سبب می شود.
وی تاکیدکرد:رهبران و سرمایه­ گذارانی که این تغییر بزرگ که جهان را از حالت فیزیکی به دیجیتالی تبدیل می کند پیش ­بینی و به آن توجه کردند، تا حد زیادی از منافع آن بهره مند شده اند.
آسوشه با اشاره به اینکه بسیاری از کالاهای با ارزش در بازار از قبیل ایده، سرمایه فکری و دسترسی، قابل دیجیتالی شدن هستند، اظهار داشت: شبکه های دیجیتالی برخلاف فعالیت های فیزیکی، این امکان را فراهم می کنند تا با هزینه مقیاس پذیری نزدیک به صفر، به آسانی و با سرعت بالا گسترش پیداکنند و تغییرات اساسی در مدل های کسب و کار را می توان از پیامدهای آن دانست.

آسوشه هر مدل کسب و کار را نتیجه سرمایه گذاری دریکی از چهار نوع دارایی فیزیکی، انسانی، فکری و سرمایه ارتباطی، دانست و گفت: مدل های کسب و کار مختلف براساس انواع مختلف دارایی ها و فن آوری ها، نتایج اقتصادی مختلفی را  ایجاد می کنند و عملکرد مدل ها، نشان دهنده تفاوت چشمگیر در سرعت ایجاد درآمد، تولید حاشیه سود بالاتر و استفاده کاراتر از منابع میان مدل کسب و کار براساس سرمایه ارتباطی یا شبکه ای با دیگر مدل های آن است.
وی با اشاره به اینکه سرعت، دامنه و تاثیرات سیستمی سه دلیلی است که تغییرات ایجاد شده را انقلاب چهارم معرفی می کنند گفت: این انقلاب در مقایسه با انقلاب های قبلی، از"سرعت نمایی"برخوردار است و تغییرات در فناوری های دیجیتالی کلیه بخش های کشورها را تحت تاثیر قرارداده و لذا با توجه به وسعت و عمق تغییرات، تحول در سیستم های تولید، مدیریت و حکمرانی کشورها،  دور از انتظار نیست.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی قرارگرفتن مفاهیم عصر جدید صنعتی مبتنی بر تغییرات بنیادین زندگی براساس فناوری را علت مطرح شدن اینترنت اشیاء به عنوان" انقلاب صنعتی جدید"دانست و اظهار داشت: افزایش کاربران اینترنت، گوشی­های هوشمند و شبکه ­ای از وسایل مجهز به انواع سنسورهای محیطی با قابلیت­های حسگری و همگرایی آنان در فضای مجازی و دنیای واقعی، موجب سازگاری کاراتر کاربردهای فراگیر با نیازمندی­های کاربران و تغییرات اساسی در زندگی جوامع بشری، بر پایه انبوهی از فناوری های نوین شده است.
وی افزود: توسعه مدیریت هوشمند در بخش های مختلف صنعتی مانند حمل و نقل، بهداشت و سلامت، کشاورزی، انرژی و دفاعی، نمونه هایی از تحولات ایجاد شده براساس فناوری های نوین دیجیتالی است.

آسوشه، نظر"کلاوس شواب"موسس و رئیس اجرایی مجمع جهانی اقتصاد را مورد اشاره قرار داد و گفت: طبق نظر "شواب" ، انفجار فناوری‌ها، از ویژگی بارز این انقلاب است که مرزهای بین حوزه‌های فیزیک، دیجیتال، و بیولوژیک را به شدت کم رنگ می‌کند و تمام جنبه های فرهنگی و زیستی زندگی ما را دگرگون خواهد ساخت.

 معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی مفهوم جدیدی با نام "اقتصاد ارتباطات" که گارتنر آنرا تعریف کرده است، را نیز مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: این مفهوم مبتنی بر ارزش ایجاد شده بواسطه افزایش تراکم تعاملات میان کسب و کار، افراد و اشیاء است، زیرا ارزش در فضای دیجیتالی با وجود ده ها میلیارد اتصال و نیز حضور میلیاردها نفر از کاربران و صدها میلیون کسب و کار، با ارزش گذاری هایی که  بصورت معمول صورت می پذیرد، متفاوت خواهد بود.
وی اضافه کرد: تراکم تعاملات میان کسب و کارها، افراد و اشیاء، براساس تعداد اتصالات میان موجودیت ها، زمان و فواصل، افزایش خواهد یافت و" اقتصاد ارتباطات" این امکان را فراهم می کند تا سازمان ها تصمیم های سرمایه گذاری فن آوری را ارزش گذاری کنند و همچنین به توسعه روش های انعطاف پذیر برای تنظیم محیط های کسب و کار با پویایی بیشتر، کمک خواهد کرد.
آسوشه با برشمردن ابعاد اقتصاد ارتباطات تعریف شده توسط گارتنر از جمله عوامل اقتصادی، اکوسیستم، معماری اقتصادی و لحظات کسب و کار، گفت: یکی از ویژگی های مهم اقتصادی عصر حاضر، حرکت قدرت بازار از سمت عرضه اقتصاد به سمت تقاضا می باشد و این نوع ارتباطات است که ایجاد ارزش می کند. 
براساس این اقتصاد، با ارزش ترین شرکت ها، شرکت هایی هستند که خریدار را به فروشنده یا مصرف کننده را به محتوا وصل می کنند.

وی اضافه کرد: Uber  بزرگترین شرکت تاکسی است که هیچ خودرویی ندارد و فقط مسافران را به راننده ها وصل می کند.AriBnB  بزرگترین تامین کننده­ مسکن است که هیچ املاک و مستغلاتی ندارد. Facebook  بزرگترین شرکت رسانه ای است که تاکنون هیچ محتوایی تولید نکرده است و  شرکت های سرمایه گذاری بزرگی مثل Kickstarter  و IndiGoGo تا کنون هیچ بودجه ای برای سرمایه گذاری مصرف نکرده اند.
معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با تبیین ویژگی های عصر چهارم انقلاب صنعتی که مبتنی بر فناوری های دیجیتالی است، تاکید کرد: با توجه به افزایش اختلاف سطح فناوری و نیز تغییرات گسترده برخی از مختصات اقتصادی، وجود "معماری اقتصادی" علاوه بر مدل کسب و کار برای فعالیت و ثبات موقعیت کسب وکارهای دیجیتالی، بسیار ضروری است تا بتوانند در فضای جدید و براساس اقتصاد مبتنی بر هوش توزیع شده، فرصت های ارزش آفرینی را برای خود فراهم کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار