چگونه علت لرزش و تکانهای خودرو را پیدا کنیم؟

تکان خوردن و لرزش در هنگام رانندگی در یک خودرو می تواند بر اثر مشکل در استرات، کمک فنرها، یا ساییدگی تایرها باشد. با چک کردن باد تایرها ابهام زدایی را شروع کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سیستم فنربندی خودرو در حین رانندگی می تواند پر از تکان و لرزش و آزار دهنده باشد. این مهم است که به یاد داشته باشید، اصطلاح فنربندی در خودرو بسیار گسترده است و می تواند نشان دهنده ی مشکلات بسیاری در خودرو باشد. در ادامه ی این متن با برخی از اصطلاحات برای مشکلات مختلف آشنا خواهید شد و تلاش شده است که بعد از مطالعه ی این متن درک بهتری از اجزای سیستم تعلیق داشته باشید. در این متن شما را با بیشتر مشکلات رایج، علائم آنها و راه حل رفع این مشکلات آشنا می کنیم.

کمک فنرها به طور معمول اولین مواردی هستند که به عنوان مشکل و دلیلی برای ایجاد تکان در خودرو شناخته می شوند. در صورتی که این مشکلی در بیشتر مواقع به دلیل از دست دادن شکل تایرها و گرد نبودن آنها، وجود مشکل در رینگ یا بالانس نبودن تایرها و دلایل بسیاری دیگر به وجود می آید.

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در ذهن داشته باشید این است که سیستم فرمان و سیستم تعلیق خیلی به یکدیگر مربوط هستند و این ارتباط در بعضی از موارد می تواند باعث تشخیص اشتباه مشکل شود. به عنوان یک یادآوری انواع مختلفی سیستم تعلیق وجود دارد به همین دلیل برخی از این نکات و توصیه ها ممکن است برای وسیله ی نقلیه ی شما مفید باشند و بعضی مفید نباشند. هرچند که سیستم های تعلیق مختلف خصوصیات مشترکی دارند که تشخیص ایراد را کمی ساده تر می کند.

مرحله ی اول: نشانه ها و صداها

علامت اول: افزایش تدریجی لرزش ها و تکان های فرمان. فرمان خودرو به سیستم مفصل بندی متصل است که سیستم مفصل بندی به جعبه ی فرمان و سیستم تعلیق متصل است.

این مسئله به این معنی است که اگر نیروها توسط سیستم تعلیق دفع نشوند می توانند به فرمان منتقل شوند و توسط راننده حس شوند. باد تایرها را چک کنید و مطمئن شوید که فشار باد در آنها مناسب است. بالانس تایرها و بلبرینگ چرخ ها را نیز چک کنید. جلوبندی خودرو و اکسل آن را برای وجود هرگونه آسیب و مشکل بررسی کنید.

علامت دوم: صداها. وقتی شما صدایی از سیستم تعلیق خودرو می شنوید نشانه ای است که بیان می کند چیزی خراب شده است و احتیاج به تعمیر دارد. در ادامه انواع مشکلات و صداهای ناشی از آن را توضیح خواهیم داد.

صدای قرقر: این صدا به طور معمول نشانه این است که چیزی در سیستم تعلیق شل شده است. مطمئن شوید که این صدا از سیستم تعلیق ایجاد می شود و صدای موتور نیست. تشخیص این صدا یکی از سخترین تشخیص ها است چون ممکن است به هر قسمتی ربط داشته باشد.

صدای جیر جیر یا خرخر: صدای خرخر، تلپ تلپ ضعیف و جیر جیر همه می توانند نشانه های وجود مشکل در اجزای فرمان باشند. از آنجا که فرمان و سیستم تعلیق بسیار با یکدیگر در ارتباط هستند. جعبه فرمان، سیبک بغل شاسی، بازوی پیتمن را چک کنید. در بررسی کامل از اجزای فرمان باید تمام این نقاط را چک کنید.

صدای تق تق یا ضربه زدن (دنگ): این صداها باید شما را نسبت به سیستم تعلیق نگران کند. اگر این صدا را هنگام عبور از روی سرعتگیرها و یا دست اندازها می شنوید، احتمال این وجود دارد که کمک فنرها توانایی خود را از دست داده اند. در این صورت نیروهای وارد شده به سیستم تعلیق توسط فنرها دفع نمی شوند و به شاسی وسیله ی نقلیه و یا اجزای اطراف آن وارد می شود. در این مورد باید بازرسی کامل فنرها و استرات ها انجام شود و در صورت نیاز تعمیرات لازم انجام گیرد.

صدای غژغژ: وسیله ی نقلیه ی شما هنگام عبور از سرعت گیرها و دست اندازها صدای لولاهای زنگ زده را می دهد، در این صورت سیبک ها دچار مشکل شده اند. در این حالت باید تمام سیبک ها چک شوند.

علامت سوم: آگاهیتان را از سطح جاده افزایش دهید. اگر بر روی جاده ای صاف و هموار در حال رانندگی هستید ولی احساس می کنید که در حال رانندگی بر روی سرعتگیر و دست انداز هستید، نشان دهنده ی این است که سیستم تعلیق در حال فرسودگی و فرسایش است و باید برای تشخیص علت بررسی و تست های بیشتری انجام شود. فاصله ی وسیله ی نقلیه ی خود را تا سطح زمین چک کنید و تمام قسمت های فرمان و تعلیق را به طور دقیق بررسی کنید.

علامت چهارم: لرزش فرمان زمانی که آن را می چرخانید. اگر در زمان پیچاندن فرمان لرزشی در آن حس می کنید، مشکل از سیستم تعلیق خودروی شما نیست. بلکه بلبرینگ مشکلی دارد یا گریس آن کم است. ممکن است با افزودن گریس مشکل حل شود و یا اینکه احتیاج به تعمیر داشته باشد. در این شرایط باید به بررسی بلبرینگ های چرخ ها بپردازیم.

علامت پنجم: اگر در هنگام توقف سریع و ناگهانی جلوی خودرو بیش از اندازه پایین بیاید فنرها و استرات های جلوی خودرو به خوبی کار نمی کنند. در این مورد باید تمام سیستم تعلیق به طور کامل بررسیشود.

علامت های دیگری نیز وجود دارد که باعث ایجاد لرزش در خودرو می شوند. اگر هنوز مطمئن نیستید که خودروی شما مشکلی دارد یا نه برای ابهام زدایی بهتر به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

مرحله ی دوم: تشخیص اشکال

مرحله ی اول: تست جهش. در قسمت هایی که تایرها هستند خودرو را به سمت پایین فشار دهید تا فنرهای آن قسمت حرکت کنند. اگر حرکت رفت و برگشتی فنر بیشتر از ٢ بار باشد نشان دهنده ی این است که فنر فرسوده شده است. این کار یک تست بسیار مطرح است و نتیجه ی آن به طور باور نکردنی کار آمد است و قضاوت درباره ی وضعیت فنر بندی خودرو را امکان پذیر می کند. اگر تا به حال انجام این تست را توسط کسی که قبلاً انجام داده است ندیده اید و می خواهید که برای اولین بار خودتان این کار را انجام دهید، ممکن است تشخیص مشکل برای شما سخت باشد.

مرحله ی دوم: بازرسی چشمی. استرات ها، پیچ و مهره ها، گردگیر فرمان و بوش ها را به طور کامل بررسی کنید. پیچ ها باید محکم و سفت باشند. گردگیر فرمان و بوش ها باید سالم و بدون آسیب دیدگی باشند. هرگونه سوراخ و شکاف و آسیب دیدگی بر روی این قطعات نشان دهنده ی وجود مشکل است و قطعات آسیب دیده احتیاج به تعویض و تعمیر دارند.

همچنین قطعات و اجزای تشکیل دهنده ی سیستم فرمان را نیز به طور کامل بررسی کنید. میل فرمان، جعبه فرمان، سیبک بغل شاسی، بازوی پیتمن و بقیه ی اجزای تشکیل دهنده ی سیستم فرمان را چک و بررسی کنید. همه چیز باید درست در سر جایشان قرار گرفته باشند.

مرحله ی سوم: بازوی های فرمان را بررسی کنید. مطمئن شوید که در شرایط خوبی قرار دارند. چک کنید که گریس نشتی ندارد. بدون گریس ماندن این قطعات و مشکلات دیگر در این قطعات بسیار مهم هستند و باید بررسی شوند و مشکل حل شوند. این قطعات نقش بسیار مهمی در سیستم فرمان دارند و جز قطعاتی هستند که اگر مشکلی داشته باشند در هنگام عبور از دست اندازها و سرعت گیرها، در فرمان ایجاد لرزش می کنند.

مرحله ی چهارم: تایرها را بازرسی کنید. اطمینان حاصل کنید که تایرها در وضعیت خوبی هستند. تایرهای کهنه می توانند نیروی زیادی به سیستم تعلیق و راننده وارد کنند. تایرهایی که بالانس نباشند به خصوص در سرعت های بالا می توانند ایجاد لرزش در خودرو بکنند. اگر باد تایرها تنظیم نباشد و یا اینکه باد یکی از بقیه بیشتر و یا کمتر باشد یکی دیگر از دلایل ایجاد لرزش و تکان در خودرو است. برای یک رانندگی آرام و راحت نباید وضعیت تایرها نادیده گرفته شود.

متاسفانه دلایل ایجاد لرزش در خودرو بسیار زیاد و گسترده هستند. برای ابهام زدایی بهتر مشکلات، به علائم آن دقت کنید و در صورت نیاز به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.

منبع: دنده 6

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
احسنت به این صداقت و اطلاعات دقیق
Iran (Islamic Republic of)
شیوا
۱۹:۲۴ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام ماشین من پژو ۲۰۶ هستش نمیدونم چرا بعد از معاینه فنی که رفتم جلوی ماشین موقع ترمز سر میخوره به سمت راست انگار از جاده لغزنده رد میشم یا حتی در پیچ هم این اتفاق افتاده ،ممنون میشم کمک کنید(البته رفتم معاینه فنی تنظیم فرمون انجام دادند و کاتالیست عوض کرد تا مفاینه فنی دریافت کردم)
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۱۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
باسلام.بنده پراید مدل ۸۸دارم.ماشینم لرزش رو انتقال میده به اتاقو مان پدال گاز.دسته موتورهای پایین راعوض کردم فقط دسته موتور بالا مونده که اونم سالمه.حتی رام روبالاستیکهاش عوض کردم میکانیکی نمونده که نبرده باشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۴ ۰۳ بهمن ۱۴۰۰
سلام به همه دوستان من پراید دارم تو سرعت ۸۰ به بالا اتاق وجلوبندی همش میلرزید‌ مشکل از بالانسو این چیزا نیست دوستام‌ ۳شاخه پلوس خراب کرده بود که اینقد مکانیک بیخود وجود داره که پی نمبردن ۲ماه شاگردی کردن مردمو بدبخت کردن برید سمت پلوس فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۸ تير ۱۴۰۰
سلام ماشین من رانا هستش خیلی دنبال مشکل گشتم اخرش هم سگ دست شکسته بود از هیچکدومه اینا نبود
Iran (Islamic Republic of)
كاوه
۱۸:۵۲ ۰۹ دی ۱۳۹۹
سلام.ماشين من تيبا ٢ هست و از صفر دست خودم بوده و مدل اول ٩٧ هست.
مشكل ماشينم زماني شروع شد كه زماني كه رفته بودم شمال مسافرت ، با تمام شدن لنت عقب يه صدايي توي چرخ هاي عقب شنيدم مثل قژ قژ كردن بود.
اما بعد از اينكه از مسافرت برگشتم اونو برطرف كردم كه آسيب هايي مثل ساييدگي در كاسه چرخ هاي عقب شده بود.
اما بعد از تعويض چند ماهي نگذشته بود كه بازم همون صدا از لنتهاي عقب اومد و اينبار فقط يك طرف لنت تمام كرده بود و بلبرينگ اون سمت هم يك هفته پيش به صدا در اومده بود كه درجا تعويض شد.
اينبار لنت و كاسه و بوستر ترمز عقب را عوض كردم اما باز هم اون صداي قژ قژ را موقع ترمز گرفتن داره و ماشينم هم تو سرعت هاي خيلي كم از ١٠ تا ٤٠ ميلرزه و لاستيكهاي عقبم هم پله كرده.
من نميدونم مشكل از كمك فنر هست يا جلو بندي يا اكسل عقب.
لطفا اگه كسي ميدونه راهنمايي كنه.
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۹:۵۹ ۲۴ تير ۱۳۹۹
سلام ماشین من پرایده ۸۵ توی سرعت ۱۰۰تا ۱۲۰ فرمان میلرزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۲ تير ۱۳۹۹
سلام ماشین من پرایده تو سرعت 80 تا 90میلرزه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۲:۴۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
ماشین تو سرعت ۹۰ بالا میلرزونه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۲۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
ماشینم چرخ سمت شاگرد لنگ میزنه انگار که ماشین پنچره ماشینم پراید مدل 85
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۲۱:۵۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام .من یه پراید۸۹دارم چند وقتیه که از سرعت ۸۵تا۱۱۰جلوی ماشین کاملا به لرزش میفته جوری که باید سرعتو کم یازیادترکنم که لرزش بیفته .جلوبندیش دادم چک کردن گفتن کاملانو و سالمه رینگاروبالانس کردم لاستیک هامم ۶۰درصدن امابازم همونجوریه واقن دیه کلافه شدم اگه کسی میتونه راهنمایی کنع مرسی
Iran (Islamic Republic of)
Nasab
۰۱:۱۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
من ۴۰۵ دارم بعضی وقتا فرمون بصورت تک ضربه به سمت راننده میزنه وفرمون میکشه انگارداره فرمون ازم میگیره ازچی میتونه باشه به نظرتون مال گیربکسه
Iran (Islamic Republic of)
مسعود1362
۱۱:۵۹ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
باسلام
ماشینم پژو پارسه موقعی که ماشین روحرکت می دی میخوای به ماشین شتاب بدی ودنده اضافه کنی تو هر دنده ی -آینه وسط ماشین تار نشون میده ( انگار اینه لرزش داره . لرزشش معلوم نیست ولی اینه تار نشون میده )پیش هر کی هم بردم نتونسته درست کنه اگه کسی میدونه لطفا کمکم کنه لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۸
من هم همین مشکلو دارم تصویر تار میشه آینه هم لرزش خفیف داره
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۱۷:۵۲ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
سلام ماشین من ۲۰۶تیپ ۲تو سرعت ۸۵تا۹۵دنده به شدت تکون میخوره تو سربالا بیشتر تو سر پایین گاز ندم تکون نمیخوه ممنون میشم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۲:۵۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
ماشین تو سرعت بالای 100تا صدای وزش باد تو مشماع میده دلیلش چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۷ تير ۱۳۹۸
سلام ممنون از راهنمایتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۷ تير ۱۳۹۸
سلام من یک سمند دارم هنگامی که درجا کار میکند ماشینم موتورش لرزش داره علت چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
بابک جعفری
۲۱:۱۳ ۰۹ تير ۱۳۹۸
باسلام ماشین من پزو405 هستش حدودا دو ماه است جلوبندی وپلوسها کامل عوض کرده ام متاسفانه الان به تازگی سر بالایی وبعظا دور بالا دچار لرزش وکم کردن کشش میشود جوری هست که اتاق وحتی پدالها هم زیرپاهام میلرزند دوستان لطف کنند راهنماییم کنند ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
omid
۱۰:۱۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
واقعا مرسیی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۲:۵۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۷
سلانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۳۰ دی ۱۳۹۷
سلام ماشین یرایداتاق می لرزه داخل رینگها عقب گلی شده تمیزکن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
دانیال
۲۰:۳۷ ۲۴ تير ۱۳۹۷
سلام من ام وی ام 530 دارم که روی سرعت 90 جلوی ماشین شروع میکنه به لرزش از فرمون تا کل داشبورد کلا میلرزه و این ادامه داره تا سرعت 120 از 120 که بیشتر میشه یواش یواش کم میشه تا 140 دیگه لرزش خیلی کم میشه لاستیکای جلو رو عوض کردم ولی لاستیکای عقب معیوب هست
Iran (Islamic Republic of)
ssss
۰۹:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام من يه ماشين جك اس فايو ٩٤دارم توي دست اندازها خيلي ماشين لگد ميزنه و تكون ميخوره،علتش چيه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۲۳ فروردين ۱۳۹۷
سلام یه پژو تیوفایو دارم تو سرعت ۱۹۰ تا کنترل انگار دستم نیست چند جا بردمش میگن عیب نداره تو رو خدا راهنمایی کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد هادی
۰۷:۴۰ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
ترو خدا کمتر برو خو معلومه پژو رو ۲۰۰ متعادل نیست دیگه چه انتظاراتی داری از ایرانخودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
موتور پراید من موقع استارت زدن میلرزه بعد از شستن سوزن انژکتور اینجوری شد شمع ها وایرها و تسمه تایم عوض کردم چند تا مکانیک دیدن نمیتونن تشخیص بدن گفتن 3 لیتر تینر 20 درصد بریزیم داخل باک ولی باز هم بد استارت میزنه و لازمه که دوبار استارت زده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
سلام .من یه 111مدل 95دارم دوماه خریدمش از سرعت 100به بالا اطاق ماشین میلرزه حتی پدال و فرمون هم شروع میکنن به لرزش .جلو بندی بردم میگن سالمه .لاستیکاش 185 تولید 2010هستن علتش میتونه این باشه .لطف میکنین راهنماییم کنین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۰۱:۱۱ ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
ماشینم پراید یک‌سال اعصابمو بهم زده تو سرعت ۹۰ به تا ۱۰چفرمونم میلرزه انگاری چرخ جلو شله همه بردم یکی میگه لتستیکت مشکل داره یکس میگه رینگات تاب وزداشته یکی میگه مشعل مشکل داره نمیدونمچیکار تا گیربکس ماشین و پایین اوردم مشکل نداشت موندم چیکارکنم از۹۰تا۱۰۰میزنه ولی اطون به بالا نشون نمیده خواهش میکنم کمکم کنیین
همش همش یاید با سرعت ۹۰ راه برم
متشکرم‌
Iran (Islamic Republic of)
یاسز
۲۱:۱۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
با سلام
ماشینم پرایده ،تمام مکانیک ها و جلوبندی ساز ها بردمش ،حتی کلیه جلوبندیش زو قطعه نو انداختم ،دیسک و لنت نوهم اداختم،رینگهارو عوض کردم و بالانس شدن،ولی مشکلم حل نشده اونم اینه که وقتی در سرعت 70به بالا تو جاده های بین شهر به سمت راست میپیچم ماشین دچار لرزش میشه و تا دوباره فرمان به حالت اولیه بر میگرده آروم میشه و فقط تو گردش به راست اینطوره،ممنون میشم کسی راهنمایی کنه
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۱:۰۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
سلام دوست عزیز این مشکل رو داشتم قبلا. یه توپی نو با یک بلبرینگ نو مشکلت رو حل میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
خیلی عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۱:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
سلام ماشینم توسرعت 100تا120میزنه همش اینطورنیست سرپیچ شروع میکنه به لرزش دیگم ول کن نیست بعضی وقتا خوبه
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۱:۲۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
سلام ماشینم توسرعت 100تا120میزنه همش اینطورنیست سرپیچ شروع میکنه به لرزش دیگم ول کن نیست بعضی وقتا خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۹ اسفند ۱۳۹۶
تمام سبک هاعوض کن درست می شه
Iran (Islamic Republic of)
باقری
۰۰:۵۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
باسلام باید بگم من عشق پیکانم از تابستون تابه این روز مشکل ماشین من ارزش بیش از حد اون بود تا به الان گاردون وبلبلینگ های چرخهای عقب و جلو ۴حلقه لاستیک ۲عدد رینگ چرخ جلو جلو بندی وعقب بندی کامل عوض شدن تازه ماشین شده مثل روز اولش خدارو شکر
Iran (Islamic Republic of)
رشید رحیمی
۱۸:۲۰ ۱۵ دی ۱۳۹۶
سلام من پژو 405 دارم چند روز که ماشینم شروع به لرزش می کند در هنگام خلاصی لرزش نداره ولی تو دنده شرو ع به تکان خوردن میکند لیور دنده تکان میخورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید یه پراید ۸۴دارم وقتی سرعت از ۸۰بالاتر میره تمام ماشین به لرزش میفته اتاق فرمون همه بلبرینگ چرخها عوض کردم جلوبندی هم بالانس کردم .دیوانم کرده یک دفعه تو اتوبان بعضی موقعه یدفعه خوب میشه همینکه سرعت کم وزیاد میشه دوباره شروع به لرزش میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ا
۰۱:۴۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
مال منم اینطور بود سه شاخه پولوس شکسته بود
آخرین اخبار