امین‌زاده در همایش "قانون اساسی و حقوق ملت":

پرداختن به حقوق شهروندی بیانگر مسئولیت پذیری دولت است

دستیار ویژه رئیس جمهور گفت: پرداختن به حقوق شهروندی، بیانگر مسئولیت پذیری و پاسخگویی دولت تدبیر و امید است.

پرداختن به حقوق شهروندی بیانگر مسئولیت پذیری دولت است
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ الهام امین‌زاده دستیار ویژه رئیس جمهور درامور شهروندی در همایش "قانون اساسی و حقوق ملت" و رونمایی از منشور حقوق شهروندی که امروز دوشنبه( 29 آذر ماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: هر قدر که مردم و مسئولان خود را ملزم به حقوق شهروندی بدانند به حکمرانی مطلوب نزدیک‌تر می‌شویم.

وی افزود: حکومت مردم سالار که اقتدار خود را از مردم می‌گیرند باید در برابر مردم پاسخگو باشند، لذا همان طور که می‌دانید مبنای حقوق شهروندی مبنای پیچیده‌ای نیست.

امین‌زاده تصریح کرد: حقوق شهروندی فرصت برابر را برای افراد جامعه فراهم می‌کند و شهروندان هویت و تعلق خاطر پیدا می‌کنند در نتیجه این حقوق اعمال رویه خشک نیست بلکه مجموعه‌ای از حقوق و اخلاقیات است.

دستیار ویژه رئیس جمهور ادامه داد: در راستای حقوق شهروندی، شهروند از حقوقی برخوردار بوده و از تکالیف و مسئولیت‌هایی در برابر حکومت و سایر شهروندان برخوردار می‌شود، لذا پرداختن به حقوق شهروندی، بیانگر مسئولیت پذیری و پاسخگویی دولت تدبیر و امید است.

وی تصریح کرد: منشور حقوق َشهروندی دارای تعاملی سه سویه است که منجر به رفع بی‌عدالتی و ایجاد فرصت برابر برای شهروندان در حد امکانات دولت است و نیروی قدرتمندی برای سرمایه اجتماعی شناخته می‌شود.

امین‌زاده گفت: پیش نویس منشور حقوق شهروندی بر اساس قانون اساسی، دیدگاه امام راحل، نظر مقام معظم رهبری و سایر حقوقدانان و کارشناسان تهیه شد و نهایتا رئیس جمهور طی هفته‌های گذشته متن منشور حقوق شهروندی را نهایی کرد.

دستیار ویژه رئیس جمهور افزود: با دستور رئیس جمهور به بنده ساز و کار اجرای امور آن پیش‌بینی خواهد شد و دستگاه‌های اجرایی هم ملزم به اجرای آن هستند.

وی گفت: دولت تدبیر و امید قصد دارد وزارت آموزش و پرورش و وزارتخانه‌های ذیربط تدریس حقوق شهروندی را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین دستگاه‌های اجرایی موظف شدند گزارش پیشبرد این حقوق را به دستیار ویژه رئیس جمهور ارائه دهند.

امین‌زاده ادامه داد: پس از طی شدن مراحل لازم، منشور حقوق شهروندی به سند ملی تبدیل خواهد شد و دولت‌ها آن را نصب‌العین خود قرار خواهند داد.

وی تأکید کرد: توفیق در اجرای حقوق شهروندی عزم همه دستگاه‌ها را می‌طلبد و نقش رسانه‌ها، مراکز آموزشی، ائمه جمعه و... در این راستا انکارناپذیر است.

دستیار ویژه رئیس جمهور افزود: نظارت بر اجرای حقوق شهروندی در سطح استان‌ها و در سطح کشور تضمین کننده خواهد بود و اطمینان دارم در طول سالهای آتی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم دستورات مورد نظر از سوی دولت صادر خواهد شد.

امین‌زاده تصریح کرد: شهروندان با عزت، پایداری نظام اجتماعی و پیشرفت کشور را تضمین می‌کنند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار