اعضای شورای شهر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کردند؛

شهرداران رأی اعتماد بگیرند؟

این روزها همزمان با طرح موضوع انتخاب شهردار تهران با رأی مستقیم مردم، موضوعی دیگر مبنی بر لزوم رأی اعتماد شهرداران مناطق از شورای شهر تهران مطرح شده است.

شهرداران رأی اعتماد بگیرند؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها همزمان با طرح موضوع انتخاب شهردار تهران با رأی مستقیم مردم، موضوعی دیگر نیز مطرح شده مبنی بر لزوم رأی اعتماد شهرداران مناطق از شورای شهر تهران.

بر همین اساس عده ای از اعضای شورای شهر موافق و عده ای مخالف این موضوع هستند، اما آن چه بیشتر به چشم می خورد، موافقت و هم عقیدگی دو طیف سیاسی شورا با گرفتن رأی اعتماد شهرداران مناطق از شورای شهر است.

در همین ارتباط محسن پیرهادی عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اعلام اینکه شخصا با طرح مذکور موافق است، اظهار داشت: دوستانی که این طرح را مطرح کرده‌اند، عقیده دارند با اجرای طرح دیگر لازم نیست به خاطر کم کاری شهردار فلان منطقه، شهرداری تهران را مورد بازخواست قرار داد.

وی ادامه داد: البته شاید یکی از مضرات این طرح این باشد که شهرداری منطقه که رأی اعتماد از شورا گرفته باشد، فرمانبرداری کمتری از شهردار داشته باشد و خود را در مقابل شهردار پاسخگو نداند.

پیرهادی تأکید کرد: در مجموع این طرح مضرات و مزایایی دارد که من به شخصه موافق مزایای آن هستم.

همچنین اسماعیل دوستی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در گفتگو با گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از جمله مخالفان این طرح اظهار داشت: به نظر من با اجرایی شدن طرح اختیارات و قدرت شورا محدود می شود و شورا قدرت خود را از دست می دهد.

وی ادامه داد: دوستان پیشنهاد دادند که اگر لایحه انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم به مجلس برود و تصویب شود، آن زمان کابینه او شامل معاونان و مدیران مناطق نیز باید از شورای شهر رأی اعتماد بگیرند.

دوستی تأکید کرد: در قانون چیزی به نام شهردار منطقه نداریم و آن‌ها مدیران مناطق هستند. 

موضوعی که احمد حکیمی پور نیز در گفتگو با گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان به آن اشاره کرد و گفت: ما در قانون تنها مدیران شهری داریم.

او نیز با تکرار حرف های دوستی گفت: این طرح برای این است که بعد از انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم، شورا بتواند در مورد مدیران و معاونان شهری تصمیم گیری کند.

حکیمی پور اما به مصوبه شورای اول شهر تهران در این مورد اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات فراموش شده شورا اول مرتبط با این موضوع است که شهردار باید معاونان و مدیران خود را با هماهنگی شورای شهر انتخاب کند.

وی ادامه داد: البته مطابق آن مصوبه نیازی نیست که از شورا رأی اعتماد بگیرند، اما لازم است تا اعضا در مورد فردی که می خواهند مسائل مالی و غیره را به آن بسپارند، نظر داده و او را بشناسند.

علیرضا دبیر نیز در این ارتباط گفت: این را قبول دارم که شورا نباید در انتخاب شهرداران مناطق دخالت کند، اما شورا باید به عزل و نصب آن‌ها نظارت داشته باشد.

وی تأكيد كرد: ما در قانون عنواني به نام شهردار منطقه نداریم و در اصل آن‌ها از شهردار تهران حکم تنفیذ در آن منطقه می‌گیرند و برای قانونی شدن امضای شان بايد توسط شورا تأييد شوند.
 
همان طور كه شورا به ذيحسابان رأی اعتماد می دهد، آن‌ها نيز بايد از شورا رأی اعتماد بگیرند، از همکاران عزيزم در شورا می خواهم در این خصوص هوشیارتر باشند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه از فیش‌های شهرسازی كه به صورت دستی برای مردم صادر می‌شود گلایه گرد و گفت: اين كار بر خلاف قانون است و صدور فيش های دستي موجب ایجاد تخلف های مالی میلیاردی می‌شود، پیش از این شهردار تهران قول داده بود مصوبه شورا در این خصوص را از اول فروردین ماه اجرایی کند، اما تا به حال این اتفاق نیافتاده است.

دبیر در بخشی از سخنان خود به ساخت بیمارستان توسط شهرداری اشاره کرد و گفت: ساخت این بیمارستان مصوبه شورا را دارد و شهرداری تهران می‌تواند با استفاده از رديف بودجه مصوب و سقف معاملات مشخص اقدام كند.

محسن سرخو نیز معتقد است: همزمان با انتخاب شهردار با رأی مستقیم مردم، می‌توان مواردی را پیشنهاد کرد، چنانکه این موضوع مطرح  شد تا شهرداران مناطق از شورای شهر رأی اعتماد بگیرند و همچنین بستر سوال و استیضاح از شهرداران مناطق دراین لایحه فراهم شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۶ آذر ۱۳۹۵
. ما الان نزدیک 50 نفریم که بیش از یکسال از قبولی ما در آزمون استخدامی آتش نشانی کرمان می گذرد که با عوض شدن شهردار این شهر هنوز سر کار نرفته ایم.. و با توجه به کمبود شدید نیروی که اتش نشانی کرمان داره و ایشان نیروهای از قسمت های دیگر شهرداری مثل فضای سبز و دیگر جاها جابه جا کردن و اوردن قسمت اتش نشانی و ما همچنان بیکار و دنبال مسئولان می دویم تا شاید کاری بکنند. و همچنان کسی پاسخگو نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۵
چرا شهرداران را نباید مردم انتخاب کنن
آخرین اخبار