در نشست ملی نقش و جایگاه رسانه‌ها در روند صلح و مصالحه مطرح شد

محوریت برنامه‌های رسانه‌ها مسائل صلح‌آمیز باشد

سخنرانان نشست نقش و جایگاه رسانه‌ها در روند صلح و مصالحه اعلام کردند: رسانه‌ها مسائل صلح‌آمیز را در محوریت برنامه‌های خود قرار دهند.

محوریت برنامه‌های رسانه‌ها مسائل صلح‌آمیز باشد
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، نشست تحت عنوان« نقش و جایگاه رسانه‌ها در روند صلح و مصالحه» روز گذشته به همت نهاد «مدیوتیک افغانستان» به همکاری «وزارت خارجه آلمان» و با حضور مقامات دولتی افغانستان و آلمان، فعالان رسانه‌ای و فرهنگیان در کابل برگزار شد.

سخنرانان این نشست با بیان اینکه رسانه‌ها نقش موثری در برقراری صلح در کشور دارد، گفتند: رسانه‌ها باید در تلاش رفع کاستی‌ها در جامعه باشند.

«سیده مژگان مصطفوی» معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست آزادی بیان و رسانه‌ها را بزرگترین دستاورد افغانستان در 15 سال گذشته خواند و گفت: فقر و رکود اقتصادی سبب شده تا برخی رسانه‌ها از کیفیت لازم برخوردار نباشند.

مصطفوی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید در تلاش رفع کاستی‌ها و مشکلات در یک جامعه باشند، افزود: در طول چند سال گذشته رسانه‌ها در حوزه کمیت رشد کرده، اما برخی آنها در بخش کیفیت کاستی‌های دارد.

وی رسانه‌ها را رهبران یک کشور خواند و تصریح کرد: رسانه‌ها نقش موثری در کاهش جنگ، خشونت و نابسامانی‌ها داشته و به عنوان یک رهبر در آن جامعه می‌تواند عمل کند.

معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ با انتقاد از انتشارات برخی رسانه‌ها اظهار داشت: اخبار جنگ و تصاویر خشن در صدر نشرات برخی رسانه‌ها قرار دارد، در حالیکه این روند روح و روان مردم را متأثر می‌کند.

سیده مژگان مصطفوی در پایان سخنانش با تأکید بر اینکه ادبیات جنگی در رسانه‌ها نابود شود، گفت: مسئولان رسانه‌ها باید تلاش کند تا در محوریت انتشارات خود موارد صلح‌آمیز را گنجانیده و در برقراری آن سهم فعالی اجرا کنند.

در همین حال «مولوی خبیر» معاون شورای عالی صلح در این نشست صلح را رکن نخست توسعه یک کشور خواند و گفت: وضعیت کنونی ناشی از جنگ‌های تحمیلی بوده و در چنین شرایط رسیدن به صلح دشوار است.

خبیر با تأکید بر اینکه برای برقراری صلح پایدار در افغانستان طرح جامع تدوین شود، افزود: روند صلح نباید دستاورد‌های چندین ساله افغانستان را نابود کرده و ارزش‌های ملی و اسلامی را خدشه‌دار کند.

وی با اشاره به مذاکرات دولت با حزب اسلامی تصریح کرد: دولت با تلاش و کوشش توانست حزب اسلامی را به میز مذاکره بکشاند که این خود بیانگر اراده قوی برای برقراری صلح است.

معاون شورای عالی صلح در پایان سخنان خود از تلاش‌های تفرقه‌افگنانه دشمنان مردم افغانستان برای بروز اختلافات بین اقوام یاد کرد و اظهار داشت: رسانه‌ها که همیشه در کنار نیرو‌های امنیتی به انعکاس واقعیت‌ها پرداخته، نقش موثری در برقراری صلح دارد.

«نادر نادری» مشاور رئیس جمهور افغانستان سخنران دیگر این نشست با تأکید بر اینکه پیگیری موارد اقتصادی از سوی رسانه‌ها می‌تواند در برقراری صلح موثر واقع شود، گفت: بین صلح و اقتصاد رابطه‌ای وجود دارد که رسانه‌ها به آن نپرداخته‌اند.

نادری افزود: واژه‌های کاربردی در رسانه‌ها نقش موثری را در یک جامعه دارد و مسئولان باید به این اصل توجه جدی کند.

وی رسانه‌ها را نهضتی برای آزادی بیان خواند و تصریح کرد: محتوای برنامه‌های برخی رسانه‌ها از کیفیت لازم برخوردار نبوده و در حال عقب‌گرد است.

مشاور رئیس جمهور در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه رسانه‌ها به محتوای برنامه‌های خود توجه کند، گفت: رسانه‌ها می‌تواند با برنامه‌ها سالم در تأمین صلح پایدار موثر واقع شوند.

همچنین «والتر هاسمن» سفیر آلمان در کابل نیز در این نشست نقش رسانه‌ها را در تأمین صلح دایمی موثر خواند و گفت: رسانه‌ها باید بی‌طرفانه و دقیق اطلاع رسانی کنند، زیرا در برخی موارد اطلاعات نادرست سبب جنگ می‌شود.

فارس نوشت: هاسمن رسانه‌ها را وسیله انتقال معلومات خواند و اظهار داشت: با توجه به قدرت رسانه‌ها، آنها می‌تواند تأثیرگذاری موثری در یک جامعه داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار