سی ان ان اعلام کرد:

اردوغان به دنبال ایجاد نوع جدیدی از ریاست‌جمهوری است

رئیس‌جمهور ترکیه در نظر دارد نظام ریاست‌جمهوری جدیدی را در این کشور حاکم کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان؛ برنامه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، برای تبدیل کردن نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاست جمهوری، یک قدم به واقعیت نزدیک تر شده است.

شنبه گذشته، حزب حاکم ترکیه اصلاحیه 21 ماده‌ای را برای قانون اساسی ارائه داد که قدرت رئیس جمهور را بسیار افزایش می دهد.

با حمایت ملی‌گرایان راستگرا، پارلمان ترکیه احتمالا طرح همه‌پرسی قانون اساسی را تا اواسط 2017 آماده می کند.

نظام جدید ریاست جمهوری ترکیه، نقش نخست وزیر را از بین می برد، به رئیس جمهور اجازه می دهد قانون و وضع اضطراری اعلام کند، پارلمان را منحل و وزرا، مسئولان دولتی و قاضیان عالی را انتخاب کند. این نظام جدید حق فعلی اعضای پارلمان مبنی بر نظارت بر عملکرد وزرا را از آنان سلب کرده و می تواند مدت زمان دوره ریاست جمهوری را تا سال 2029 افزایش دهد.

این نوع از نظام ریاست جمهوری کاملا منحصر به فرد و بی سابقه است.

ترکیه در زمینه حذف نخست وزیر، مشابه با آمریکا عمل کرده است؛ با این تفاوت که در آمریکا قدرت رئیس جمهور با سیاست تقسیم قدرت بسیار محدود شده است. اما در ترکیه، رئیس جمهور در صورت رای مثبت مردم به اصلاح قانون اساسی می تواند قدرتی بدون کنترل در اختیار داشته باشد. تصویب این قانون باعث می شود تا سطح اختلافات داخلی و قومی ترکیه هرچه بیشتر تشدید شود.

ترکیه در حال حاضر نیازمند قوانین جدیدی است که بازار آزاد تری را فراهم کرده و فرصت سرمایه گذاری را افزایش دهد. این کشور در چند سال گذشته با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه بوده است.

تغییر نظام ترکیه احتمالا باعث می شود تا اختلاف این کشور با کشورهای اروپایی به منظور ورود به اتحادیه اروپا هرچه بیشتر افزایش یابد. در حالی که این کشور در روند بهبود روابط با اروپا قرار گرفته بود، سیر تحولات سال های اخیر بویژه اقدامات این کشور پس از کودتای ژوئیه باعث افزایش اختلاف ها شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۵
این که اصلا رییس جمهور نیس بیشتر شبیه پادشاهه تا رییس جمهور
آخرین اخبار