نشست بررسی تطبیقی مظاهر تمدنی اسلام و غرب در قم برگزار شد

نشست بررسی تطبیقی مظاهر تمدنی اسلام و غرب با حضور کارشناسان دینی افغانستانی در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.

نشست بررسی تطبیقی مظاهر تمدنی اسلام و غرب در قم برگزار شدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،  نشست بررسی تطبیقی مظاهر تمدنی اسلام و غرب با حضور کارشناسان مذهبی افغانستانی در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد. 

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل دانش استاد و پژوهشگر جامعه المصطفی العالمیه در این نشست با اینکه تمدن اسلامی دستاورد معنوی بشریت است و شریعت ناب محمدی هم نتیجه‌ی تلاش‌های بی دریغ پیامبر اسلام و ياران ایشان است، اظهار داشت: دین اسلام دینی جامع برای پاسخگویی به تمامی نیازهای بشری می‌باشد. 

این پژوهشگر حوزوی همچنین انسان را یکی از عوامل تمدن‌ساز معرفی کرد و تاکید کرد: یکی از مهمترین اهداف خلق انسان رسیدن به کمال  و تمدن است.
 
وی در ادامه عواملی همچون موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی را نیز از عوامل تعیین‌کننده در پویایی تمدن‌ها دانست و یادآور شد: عوامل پویایی یک تمدن را می‌توان به دو قسمت عوامل داخلی و خارجی تقسیم‌بندی کرد.
 
دانش با بیان اینکه زنان در پویایی جامعه اسلامی نقشی پررنگ و تاثیرگذار دارند، خاطرنشان کرد : پیش از اسلام تولد یک دختر در خانواده معادل با ننگ و سرافکندگی بود اما با ورود اسلام دختران به جایگاه واقعی خود در جامعه رسیدند و خوشبختانه امروز هم شاهدیم که آنان در خیلی از موارد از مردان پیشی گرفته‌اند. 

خداداد جلالی دیگر کارشناش مذهبی نیز در ادامه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت. وی گفت: جهان غرب به عنوان جامعه‌ای که سالیان سال بر روی محور دین اداره می‌شد و روحانیون بزرگ کلیساها از جایگاه بالایی در جامعه برخوردار بودند یکباره با رسوایی‌های اخلاقی و اقتصادی مواجه شد و مردم به سوی دین‌زدگی و دنیادوستی روی آوردند. 

محمد عیسی محمدی دیگر پژوهشگر حوزوی نیز در این نشست به بررسی دین به عنوان یکی از عوامل شکل‌گیری مظاهر تمدنی در دو جهان اسلام و غرب پرداخت.

گفتنی است، شعرخوانی، ارائه‌ی مقالات علمی، اهدای لوح تقدیر به نخبگان این رشته و پرسش و پاسخ نیز از دیگر برنامه‌های این نشست بود. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار