مشارکت 360 میلیون تومانی خیرین حوزه فناوری در حوزه علم و فناوری

رییس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی گفت: خیرین حوزه علم و فناوری در سال گذشته مشارکت 360 میلیون تومانی در حوزه علم و فناوری در جایزه مصطفی داشتند.

مشارکت 360 میلیون تومانی خیرین حوزه فناوری در حوزه علم و فناوریبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛سیدعلی عمرانی رییس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی صبح امروز در نشست خبری مسابقه دانش‌آموزی نور بزرگداشت پرفسور جکی لیینگ با اشاره به برگزاری دوسالانه جایزه مصطفی به مناسب هفته وحدت اظهار داشت: مسابقات دانش‌اموزی هر سال برگزار می‌شود و فعالیت‌های مختلفی در دبیرخانه جایزه مصطفی اجرایی شده و نقش خود را در حوزه علم و فناوری با هدف امیدبخشی، ایجاد افق‌های جدید، نگرش در حوزه‌ فناوری در بین دانش‌‌آموزان برگزار می‌کند که در سال قبل این مسابقات به مناسب بزرگداشت هزارمین سال تألیف کتاب اسلامی ابن هیثم انجام شد و این بزرگداشت بهانه‌ای برای دانش آموزان شد که نسبت به حوزه علم و فناوری یک دید و نگرش روشنی داشته باشند.

وی بیان کرد: یکی از اهداف این مسابقه دانش‌آموزی تأمین کار تیمی بود و آثار زیادی به دبیرخانه آن در سال گذشته ارسال شد و اختتامیه آن در روز عید مبعث برگزار و در همین دوره هزار و 370 اثر دانش‌‌آموزی به این دبیرخانه ارسال و هزار و 300 دانش‌آموز به رقابت با یکدیگر پرداختند.

عمرانی با بیان اینکه در دوره گذشته 4 هزار و 175 تیم از 28 استان کشور شرکت داشتند، افزود: 440 مدرسه و 50 پژوهش‌سرا در این مسابقه ما را همراهی کرده‌اند و یکی از نقش‌هایی که این مسابقات در حوزه علم و فناوری داشت، استفاده از ظرفیت و پتانسیل واقفین و خیرین در حوزه علم و فناوری است به طوری که 400 مدرسه در این مسابقات با ما مشارکت داشتند.

وی ادامه داد: به وسیله خیرین حوزه فناوری آزمایش‌های نور تجهیز شدند و خیرین از مشارکت 360 میلیون تومانی برخوردار بودند به طوری که 20 مرکز آموزشی در سراسر کشور بیشترین مشارکت را داشته و بهترین نتایج را کسب کردند.

رییس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی عنوان کرد: جایزه مصطفی با هدف الگوسازی از مفاخر جهان سلام که ابن هیثم در تمدن اسلامی مشهور است، زیرا شناختن مفاخر حال حاضر کشور برای دانش آموزان یک امر ضروری است و این افراد باید از الگو برداری از دانشمندان اسلامی دانش خود را به فناوری تبدیل کنند.

وی بیان کرد: مسابقه دانش آموزی نور با موضوع آزمایش‌های علمی در موضوع نمایش برنامه ریزی شده و این بار در صدر جهان اسلام این مسابقات برگزار می‌شود و فراخوانی به برخی از کشورهای جامع اسلام ارسال شده است، اما متاسفانه در این دوره نمی‌توانیم همه کشورهای اسلامی را در این جشنواره دعوت کنیم.

عمرانی تاکید کرد: از اول آذر ماه فراخوان اعلام شده و آثار دانش آموزان برای داوری به ثبت رسیده است و افراد علاقه‌مند از طریق سایت مصطفی می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند.

وی اعلام کرد: دوره دوم جایزه مصطفی با حضور 1885 دانشمند و نهاد بین المللی برگزار می‌شود و در این جایزه دانشمندان را باید یک مرکز علمی یا یک دانشمند برتر و نخبه معرفی کنند.

رییس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی با بیان اینکه 355 دانشگاه و مرکز پژوهشی و همچنین هزار و 540 دانشمند بر جسته فراخوان برایشان ارسال و کمیته‌های مقدماتی در زمینه داوری تشکیل شده، پایان دسامبر (10 دی ماه) مهلت ارسال جایزه مصطفی است و برای تامین مالی این جایزه 299 عضو داخلی و 30 عضو خارجی به عنوان خادم مصطفی نشان مصطفی و از آنها تقدیر شده است.

وی عنوان کرد: سرمایه این جایزه 8 میلیارد تومان است که درصدد هستیم تمام فعالیت جایزه در حوزه علم و فناوری را حمایت کنیم و خوشبختانه در حوزه وقف و نظر کارهای خوبی در نظر گرفته شده است. 

عمرانی با اعلام اینکه در جایزه مصطفی در 90 کشور جهان مراحل پایانی ثبت را به پایان رسیده و در حوزه علم و فناوری دانشمندان در این جایزه به تبادل نظر و بحث می‌نشینند، بیان کرد: در این جایزه 8 رویداد علمی تعریف شده است و این جایزه در مجلات علمی مختلف به آن پرداخته شده است و ما سعی داریم که این مسابقه را در جهان به ثبت حقوقی برسانیم.

وی با بیان اینکه در جایزه مصطفی تبادل علم و فناوری با هدف انتقال تجربیات صورت می‌گیرد، ادامه داد: در این دوره با همکاری دانشگاه یو تی ام، مالزی، فرهنگستان علوم مالزی و فرهنگستان ایران همکاری دارند و در این دوره 73 دانشمند در  حوزه نانو و 30 دانشمند برجسته از 12 کشور دنیا مشارکت می‌کنند.

رییس کارگروه اجرایی جایزه مصطفی با بیان اینکه دانشگاه‌های تربیت مدرس تهران و فرهنگیان در دوره‌های گذشته فعالیت داشته، اظهار کرد: حمایت‌های مالی و سرمایه گذاری خطر پذیر خوبی در این حوزه صورت گرفته است و وام‌های برای پژوهش‌های علمی و کاربردی اعطا شده است.

وی گفت: پروژه‌های شرکت کننده در جایزه مصطفی باید حداقل دو کشور اسلامی در پژوهش و بهره برداری آن مشارکت داشته باشند تا در بخش نهایی داوری برسند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار