همدان؛

زمان حیاتی درمان بیماران سکته مغزی، دو ساعت نخست حمله است

مسئول واحد سکته مغزی (آلتیپلاز) مرکز آموزشی درمانی فرشچیان سینا گفت: دو ساعت نخست بروز سکته مغزی، زمان طلایی برای درمان افرادی است که با این عارضه مواجه می‎شوند.

زمان حیاتی درمان بیماران سکته مغزی، دو ساعت نخست حمله استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مجتبی خزائی اظهار کرد: سکته مغزی قابل درمان است و در صورت مواجه شدن با افرادی با این شرایط، باید بی‎درنگ با مرکز اورژانس 115 تماس بگیرید.

وی اضافه کرد: انتقال بموقع فرد دچار سکته مغزی به بیمارستان تا کمتر از دو ساعت پس از بروز سکته، در واقع زمان طلایی برای درمان بیمار محسوب می‏‌شود و نباید این زمان با ایجاد تأخیر از دست برود.

دکتر خزائی بیان کرد: فشار خون بالا، سیگار کشیدن،‌ چربی خون، بیماری قلبی، کم‌‏تحرکی و دیابت عوامل خطر در سکته مغزی هستند و بهترین زمان برای درمان سکته مغزی، دو ساعت ابتدای آغاز علائم سکته است.

وی خاطرنشان کرد: سالانه دو هزار بیمار به دلیل سکته مغزی به مرکز آموزشی درمانی فرشچیان سینا منتقل می‎شوند و از سال 92 تاکنون توانسته‎ایم بر روی 37 بیمار که بموقع به این مرکز منتقل شده‎اند، تزریق داروهای حل کننده لخته خون را انجام دهیم.

دکتر خزائی با بیان اینکه داروی تزریقی برای بیماران سکته مغزی به میزان لازم در مرکز آموزشی درمانی فرشچیان سینا موجود است، یادآور شد: انتقال بموقع بیمار به بیمارستان و تزریق داروهای حل کننده لخته خون، شانس بهبود را 35 تا 40 درصد افزایش می‏‌دهد.

مسئول واحد سکته مغزی (آلتپلاز) مرکز آموزشی درمانی فرشچیان سینا خاطرنشان کرد: مرکز درمان سکته حاد مغزی با چهار تخت در این مرکز راه‎اندازی شده است و آماده ارائه خدمات لازم به بیماران سکته مغزی است.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه سکته مغزی، آسیب مغزی حاد ناشی از انسداد و پارگی رگ‌‏های مغزی است؛ علائم این عارضه را اختلال ناگهانی در صحبت کردن، نداشتن تعادل و مشکل در دید، ‌سرگیجه، فلج ناگهانی دست و پا و یا انحراف صورت دانست.

دکتر خزائی توصیه کرد: اگر فردی به صورت ناگهانی دچار یک یا چند مورد از علائم بالا شد در نخستین فرصت با اورژانس 115 تماس گرفته شود تا بیمار در کمترین زمان ممکن از خدمات درمانی مطلوب بهره‌‏مند شود.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.