سخنگوی ریاست اجراییه افغانستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تهران در مقابله با تهدیدهای طالبان و جریان‌های افراطی حامی افغانستان است/ خواهان حضور ایران در مذاکرات صلحیم

سخنگوی ریاست اجراییه افغانستان گفت: تهدیدات طالبان و داعش و جریان‌های افراطی علیه افغانستان همواره تهدید علیه ایران نیز بوده و تهران همواره در مقابله با تهدیدات حامی افغانستان بوده است.

مجیب الرحمان رحیمی
مجیب‌الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، درباره مذاکرات صلح دولت وحدت ملی با طالبان اظهار داشت: سیاست دولت افغانستان در تحولات 15 سال اخیر بر دو اصل استوار بوده است، یکی باز بودن راه مذاکره و گفتگو برای مخالفان حکومت و تاکید بر اینکه همه باید نظام و قانون اساسی افغانستان را بپذیریم و به آن احترام بگذاریم و زندگی شهروندی را در دایره قانون تعریف کنیم و اصل دیگر اینکه نیروهای مسلح حکومت حق مبارزه با افرادی که علیه مردم افغانستان می‌جنگند را برای خود محفوظ می‌دارد.

وی افزود: در طول سالهای گذشته دولت افغانستان از این حق مشروع خود برای مقابله با خشونت استفاده کرده و نیروهای بین‌المللی هم در این راستا به ما کمک کرده‌اند.

سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان با اشاره به اینکه این سیاست استوار بر دو اصل گاهی فراز و فرودهای نیز داشته است، عنوان کرد: با تشکیل دولت وحدت ملی بعد نظامی این سیاست و همچنین بعد مذاکراتی آن با تجدید ساختاری که در درون شورای عالی صلح بوجود آمد تقویت شد.
 
رحیمی با اشاره به اینکه ما همواره در کنار پیام روشنی که برای صلح داشتیم به نیروهای مسلح افغانستان نیز اعلام کرده‌ایم هر کس علیه ما دست به اسلحه ببرد او را تروریستی می‌دانیم که باید سرکوب شود، گفت: مسیر مذاکرات همچنان برای مخالفان دولت و مردم افغانستان باز است و تا حالا هم حزب اسلامی این روند را پذیرفته است.

سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان بیان داشت: با طالبان و پاکستانی‌ها هم تماس‌هایی در این رابطه صورت گرفت و وعده‌هایی هم دادند اما در چندین دور مذاکره شاهد عدم همکاری آن‌ها بودیم، به هر حال دروازه صلح همچنان باز است و تلاش‌ها هم در این رابطه وجود دارد.

رحیمی با بیان اینکه ایران و افغانستان روابط بسیار حسنه‌ای با یکدیگر دارند و تهدیدات طالبان و داعش و جریان‌های افراطی علیه افغانستان همواره تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران نیز بوده است، تاکید کرد: تهران در دوره‌های مختلف یرای مقابله با این تهدیدات از سیاست‌های حکومت افغانستان حمایت کرده و  هر زمان صلحی در افغانستان محقق شود ایران در جریان آن خواهد بود.

سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در مواضع رسمی خود از روند صلح افغانستان استقبال کرده است، یادآور شد: ما در گفتگوهای رسمی خود درخواست حضور ایران در مذاکرات صلح را مطرح کرده‌ایم و اگر احیانا مذاکره‌ای شروع و پیشرفت‌هایی حاصل شود در همان لحظه در این مورد تصمیم گرفته خواهد شد، اما اصل این است که ایران از اصل مذاکره مشروط به اینکه توسط خود افغان‌ها رهبری و مدیریت شود، حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: افغانستان باتوجه به حضور ناتو در این کشور هیچگاه نخواسته که تنشی با همسایگان خود داشته باشد و این موضوع را مطرح و توافق کرده است که نباید از خاک افغانستان علیه منافع ایران استفاده شود.

رحیمی تصریح کرد: چشم‌انداز همکاری‌ها ایران و افغانستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی خوب است و در حال حاضر هم دو کشور در حال مذاکره در مورد یک بسته کلی درباره بندر چابهار، ترانزیت و... هستند.

سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان درباره انتخاب ترامپ و آینده افغانستان عنوان کرد: در حال حاضر کابل روابط خوبی را با واشنگتن دارد و ممکن است در برخی اولویتها تغییراتی ایجاد شود اما وی هنوز اداره کشور را در دست نگرفته و برنامه مشخصی ارائه نکرده است.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور افغانستان در تماس تلفنی که با ترامپ داشته تاکید کرده که در دو دهه اخیر ملت و ارتش افغانستان قربانی‌های زیادی را در مقابله با تروریسم داده و خواهان ادامه همکاری‌ها بین دو کشور شده است.

رحیمی با اشاره گروه‌های تروریستی افغانستان خاطرنشان کرد: داعش جریان افراطی و خشونت‌طلبی است که در این اواخر در برخی از مناطق افغانستان حضور پیدا کرده و به‌شدت از سوی قوای مسلح کشور سرکوب شده است.

سخنگوی ریاست اجرایی افغانستان با بیان اینکه درگیری‌ها با اعضای داعش در مناطق جلال‌آباد و بدخشان ادامه دارد، یادآور شد: برخی از اعضای گروههای تروریستی که در پاکستان حضور داشتند اکنون پس از پایان عملیاتشان در این کشور وارد افغانستان شدند و با خشونت، ارعاب و بربریت چهره خشنی از خود به نمایش گذاشته‌اند که نه مورد قبول مردم و حکومت افغانستان است و نه نیروهای بین المللی.

وی با اشاره به درخواست گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی برای آزادی طرفدارانش از زندانهای افغانستان بیان داشت: وی فهرستی از زندانیان را طبق موافقت‌نامه صلح تهیه کرد و کمیسیونی از طرف حکومت افغانستان نیز موظف به پیگیری این موضوع شد اما افرادی که سابقه جرم و عضویت در گروههای تروریستی طالبان باشند شامل این توافق نمی‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.