تصمیمات با پشتوانه پژوهشی در دستور کار آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه بزرگ تعلیم تربیت و بزرگترین دستگاه اجرایی کشور باید ضرورت‌ها و نیازهای این دستگاه را مد نظر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام محمدیان رییس سازمان ‌پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش صبح امروز در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تجليل از پژوهشگران برگزيده فرهنگي در مجموعه آموزشي و فرهنگي آدينه اظهار داشت: بنابر روایت حضرت امام صادق (ع) کسی که عالم به زمان و روزگار خود باشد، شک ها، شبهه ها و تردید ها در او به وجود نمی آید.

وی افزود: کسانی معمولا در اقدامات خود دچار شک و تردید می شوند که زمینه، زمان و شرایط خود را نشناسند و ندانند که باید از کجا شروع کنند. کسانی که مقتضیات زمان و نیازهای خود را می شناسند معمولا یک گام به جلو هستند.

رییس سازمان ‌پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش تاکید کرد: پژوهش و تحقیق فرصتی برای شناخت زمان است تا افراد متوجه نیازها، رویدادهای آتی و شرایط پیش‌رویشان شوند.

حجت الاسلام محمدیان بیان کرد: ما در وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه بزرگ تعلیم تربیت و بزرگترین دستگاه اجرایی کشور باید ضرورتها و نیازهای این دستگاه را بشناسیم، زیرا تصمیمات آموزش و پرورش بدون پشتوانه و پیوستار پژوهشی کار درستی نیست.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش بدون پژوهش نمی تواند پیش رود زیرا یک اقدام کوچک در این دستگاه در افراد بیشماری تاثیرگذار است.

رییس سازمان ‌پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش اشاره کرد: اگر ما انتخاب خوبی داشته باشیم یقینا گام های ما برای آینده کشور موثرتر خواهد بود و اگر انتخاب ما نامناسب باشد، آثار و عوارض منفی آن سال ها دامنگیر ما می شود.

حجت الاسلام محمدیان اضافه کرد: ما از پژوهش انتظار داریم آینده را برای ما روشن و کاستی ها را شناسایی کند تا بتوانیم ضعف ها را جبران‌ کنیم. همچنین آینده را برای ما تصویر کند تا دچار خطا و اشتباه نشویم. بهسازی، سالم سازی و تصمیم‌های بهینه در گرو پژوهش است که در هر دستگاهی ضرورت و در آموزش و پرورش امری حیاتی است.

وی عنوان کرد: آموزش و پرورش باید فرهنگ پژوهش را در کشور توسعه دهد. آموزش و پروش دستگاه ملت ساز  و دولت ساز است که نظام های مختلف را در کشور می سازد و ملت واحد ایرانی در آموزش و پرورش شکل می گیرد. 

رییس سازمان ‌پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش اظهار داشت: دستگاه تعلیم و تربیت اگر بتواند ملت واحد و مقتدر و متحد ایرانی را شکل دهد یک دولت کارآمد، در آن شکل می گیرد؛ کما اینکه چنین امری محقق شده است.

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: شکلگیری نظام های سیاسی در آموزش و پرورش امری مرسوم است به طوری که هرکس با هر مشکلی از آموزش و پرورش انتظار کمک دارد.

رییس سازمان ‌پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش بیان کرد: افراد در زمینه بهداشت فردی، محیطی، روانی و اجتماعی، آسیب های اجتماعی، اقتصاد مقاومتی، نظام سلامت، ورزش و تندرستی و در حوزه سیاسی و در تمام‌ حوزه ها از آموزش و پرورش توقع دارند.

وی پژوهش را از وظایف آموزش و پرورش دانست و اضافه کرد: نسل آینده ما باید از کسانی تشکیل شوند که اهل فکر، تحلیل و قادر به شناسایی واقعیت ها و پدیده های اطراف بوده و بتوانند اندیشه جدید ارائه دهند که این مسئله مستلزم تمرین و آموزش در آموزش و پرورش است.

حجت الاسلام محمدیان افزود: ما باید برای پژوهش هایی که در مدارس انجام می شود ارزش قائل شویم و آنها را مهم بدانیم. پژوهشگر واقعی کسی است که شیره جان خود را در پژوهش قرار داده و نسبت به نتیجه پژوهش خود متعصب است و از یافته های خود احساس لذت می کند.

رییس سازمان ‌پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش تاکید کرد: تعصب پژوهشی زمانی اتفاق می افتد که انسان به مسئله پژوهش به عنوان وظیفه و تکلیف نگاه کند. ما باید در دانش آموز این روحیه را ایجاد کنیم، چرا که در برنامه درسی ما رویکرد شکوفایی فطرت مطرح است.

وی گفت: باید یک نظام و سیستم پژوهشی دانش آموزی را باز تعریف کنیم، ما نباید ‌انتظار داشته باشید پژوهش در مدارس مانند  دانشگاه ها باشد، بنابراین ادبیات پژوهش در دانش اموزان باید متناسب با محیط مدرسه باشد.

حجت الاسلام محمدیان یادآور شد: اگر معلمان ما جایگاه پژوهشی داشته باشند می توانند این کار را انجام دهد، بنابراین باید به آموزش معلمان و ایجاد شوق و انگیزه در زمینه پژوهشگری و فعالیت هایی مانند اقدام‌پژوهی، مسئله پژوهش و درس پژوهی را در میان معلمان توسعه و ترویج دهیم و از معلمان بخواهیم تجربیات خود را ثبت کنند زیرا بسیار از این تجارب قابلیت تکرار خواهد داشت و می تواند برای آیندگان سرمایه باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.