اصفهان؛

جشنواره زعفران و گردشگری در میمه اصفهان برگزار شد

نخستین جشنواره زعفران و گردشگری» روز جمعه گذشته در روستای ازان از توابع میمه استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهین شهر و میمه در مراسم افتتاحیه این جشنواره یک روزه گفت: جشنواره هایی که اداره میراث فرهنگی برگزار می کند، با رویکرد گردشگری پیگیری می شود و در جذب گردشگر بسیار موثر است. 

جواد چهرازی افزود: ثبت برند زعفران مهمترین هدف برگزاری این جشنواره است و دیگر اهداف آن ترویج جایگزینی کشت زعفران به عنوان محصول کم آب و نیز ارتقای سطح کیفی و کمی زعفران روستای ازان است.

وی افزود : شناساندن مناطق بکر و ظرفیت های گردشگری این منطقه از دیگر اهداف برگزاری جشنواره بود .

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهین شهر و میمه اضافه کرد: این منطقه دو ثبت جهانی دارد که یکی تپه تاریخی دوران اسلامی است که می تواند ظرفیت بالایی در جذب گردشگر ایجاد کند.

چهرازی خاطرنشان کرد: با نشان دادن و معرفی زعفران ازان، امیدواریم یک فرصت برای گردشگری این روستا ایجاد شود تا ظرفیت هایی را که داریم فراموش نکنیم.

علیرضا سالم رئیس اداره جهاد کشاورزی بخش میمه نیز گفت: در بخش میمه حدود 54 هکتار زمین کشاورزی ، زیر کشت زعفران قرار دارد که امسال بیش از 220 کیلو گرم طلای سرخ از این زمین ها برداشت شد.

نماینده مردم شهرستان شاهین شهر و میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی هم از استقبال مردم در این جشنواره تشکر کرد.
حسینعلی حاجی دلیگانی گفت: حسن اینگونه جشنواره ها این است که بتوانیم ظرفیتهای بومی را تاکید و یاد آوری کنیم و به دیگران هم معرفی کرده فراموش نکنیم چه ظرفیت هایی داریم.

مدیر کل امور روستایی استانداری اصفهان نیز گفت: با داشتن برنامه مدون می توان برای شادی و نشاط و پویایی مردم روستا و زنده نگاه داشتن این روستاها گام های موثری برداریم.

عیسی بهمنی افزود: ایجاد اشتغال در روستاها باعث زندگی می شود و اگر نباشد روستاها خالی می شوند.
وی افزود: کلمه «دِه» به معنی بخشندگی است ، باید به دهاتی بودن خود افتخار کنیم تا روستاهای ما رشدکند و در این جشنواره هدف تنها نشان دادن زعفران نیست.

بخشدار میمه نیز گفت: جشنواره زعفران ، سومین جشنواره برگزار شده در بخش میمه طی 2 سال گذشته است.

شهرام آذرپی افزود: در فلسفه این جشنواره ها، باید توسعه گردشگری و بواسطه آن ایجاد اشتغال باشد.
محصول زعفران ازان از نوع مرغوب است و بخاطر خاک حاصلخیز و آب خوبی که از قنوات این منطقه استحصال می شود زعفران به دست آمده کیفیت خیلی خوبی دارد تا جایی که با زعفران قائنات خراسان رقابت دارد.

بر اساس آنالیزی که روی زعفران ازان انجام شده درصد خلوص آن بالای 86 درصد است و از لحاظ عطر و بو بسیار برتر از دیگر محصولات موجود در بازار است.

سطح زیر کشت زعفران در اصفهان در سال 93 حدود 617 هکتار بود که این سطح در سال 94 بیش از 15 درصد افزایش داشت و در سال 95 نیز این روند ادامه یافت و به رقم 758 هکتار رسید.

در این جشنواره یک روزه 30 غرفه صنایع دستی ، غذاهای محلی ، زعفران و مشتقات و انواع دمنوش های گیاهی میزبان دو هزار و 500 نفر شرکت کننده از سراسر استان اصفهان در این برنامه بودند.روستای ازان در چهار کیلومتری مرکز بخش میمه با جمعیت بالغ بر سه هزار نفر قرار دارد.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.