کرمانشاه؛

تداعی خاطره عملیات مطلع الفجر در سی وپنجمین سالروزش

آذر ماه سالروز عملیات مطلع الفجر است، عملیاتی که در آن خسارات سنگینی به نیروهای دشمن وارد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛پاسدار مرادعلی محمدی در خصوص سی و پنجمین سالگرد عملیات مطلع الفجر گفت: با شروع سال دوم جنگ در جبهه هاي جنوب رزمندگان اسلام براي بيرون راندن دشمن عزم خود را جزم و با اجراي عمليات هاي موفقيت آميز ثامن الائمه براي شكست حصر آبادان و عمليات طريق القدس براي فتح بستان، مناطقي را در شرق كارون و شهر بستان از لوث دشمن متجاوز پاك كردند.

محمدی در خصوص چگونگی عملیات مهم مطلع الفجر گفت: عمليات مطلع الفجر در منطقه عمومي گيلانغرب طراحي و در تاريخ 20 آذر 1360 با رمز مبارك يا مهدي ادركني در ساعت 30 دقيقه بامداد توسط رزمندگان اسلام در دو محور به مرحله اجرا در آمد.

وی افزود: در محور جنوبي نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به همراه تيپ 58 ذوالفقار ارتش جمهوري اسلامي ايران و يك گردان از نيروهاي ژاندارمري مشكين شهر به منظور تصرف ارتفاعات مهم چرميان و شياه كوه در جنوب غربي گيلانغرب وارد عمل شدند.  در محور شمالي نیز تيپ 3 لشكر 81 زرهي كرمانشاه و يگان هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و بسيج مردمي به منظور تصرف و تأمين ارتفاعات برآفتاب و تنگه هاي كورك و قاسم آباد وارد عمل شدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: با آغاز عمليات نيروهای عمل كننده در محور جنوبي موفق شدند ضمن نابود كردن عناصر تأميني دشمن ارتفاعات چرميان و شياه كوه را آزاد و با پيشروي در دشت گيلانغرب روستاهاي گمار و بورسوار را به تصرف خود درآورند. در محور شمالي هم رزمندگان اسلام قسمتي از ارتفاعات اطراف تنگ كورك و قاسم آباد را تصرف کردند، ولی در اثر مقاومت شديد دشمن متوقف شدند.

 محمدی گفت: فرماندهان نيروهاي عراقي كه به اهميت نظامي منطقه گيلانغرب واقف بودند، به منظور عقب راندن نيروهاي ايراني يگان هايي به استعداد يك لشكر در محور گيلانغرب وارد عمل كردند. ورود نيروهاي تازه نفس عراقي موجب اجراي پاتك های پياپي آنان در روزهای بعدی شد، ولی بيشتر آن پاتک ها با مقاومت و پايمردي رزمندگان اسلام و پشتيباني خوب هوانيروز در هم شكسته و مجبور به عقب نشيني مي شدند، اما دشمن با تداوم اين عمليات ها در روز شانزدهم دی ماه موفق به پيشروي تا دشت شكميان شده و با محاصره شياه كوه تقويت عناصر باقيمانده خودي در مواضع پدافندی ناممكن شد و عمليات پشتيباني از نيروهاي خودي تنها بوسيله بالگردهاي پايگاه هوانيروز كرمانشاه مقدور بود.

وی گفت: در نتيجه رزمندگان اسلام پس از 27 روز نبرد بي امان با به اسارت در آوردن 140 نفر و كشته و زخمي نمودن بيش از 1700 نفر از نيروهاي دشمن و درگير نمودن يگان هاي دشمن در منطقه غرب، به مواضع قبلي خود بازگشتند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.