ارومیه؛

اجرای 91طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اجرای 91 طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛به نقل ازروابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، اسمعیل کریم زاده با بیان اینکه این طرحها در سطح 16 هزار و 20 هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا می شود، افزود : در حال حاضر از مجموع این طرحها ، تعداد 14 طرح به مساحت 1281 هکتار با بهره مندی 829 نفر بهره بردار تا کنون در سطح استان اجرایی شده است که از قبل اجرای این طرح 7.04 میلیون متر مکعب در سال در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده و 164 چاه اعم از مجاز و غیر مجاز مسدود شده است .

وی طرحهای تجمعیی در حال مطالعه را 40 طرح در سطح 8539 هکتار عنوان کرد و ادامه داد: با اجرایی شدن این طرحها نیز 46.9 میلیون متر مکعب در سال در مصرف آب صرفه جویی و 228 چاه مجاز و غیر مجاز نیز حذف خواهد شد.

کریم زاده اظهارکرد: 15 طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در سطح 921 هکتار در سطح استان در دست اجرا بوده و 22 طرح تجمیعی مطالعه شده نیز در سطح 5279 هکتار آماده اجرا است .

این مسئول با بیان اینکه 764 چاه اعم از مجاز و غیر مجاز با اجرای این طرحها مسدود و حذف خواهد شد، ادامه داد: با اجرای 91 طرح تجمیعی آبیاری تحت فشار در مجموع 88 میلیون متر مکعب در سال در آب مصرفی در بخش کشاورزی صرفه جویی خواهد شد .

وی با اشاره به برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی و کار گروه ستاد احیاء دریاچه ارومیه در خصوص توسعه سیستمهای نوین آبیاری و کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی استان ، اضافه کرد: در همین راستا عملیات آبیاری تحت فشار از 364 هزار و 957 هکتار اراضی آبی و باغی استان تاکنون در سطح 53 هزار و 278هکتار از اراضی کشاورزی استان اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، مدیریت یکپارچه آبیاری و بهره برداری از اراضی، کاهش تعداد و هزینه ایستگاههای پمپاژ و خطوط انتقال آب و آبگیرها ،افزایش کارایی مصرف آب در مزرعه و افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی و بهینه سازی مصرف با توجه به مدیریت واحد، حذف چاه های دارای پروانه بهره برداری و فاقد پروانه اراضی تحت پوشش طرح تجمیعی و امکان مدیریت آبیاری در حد مطلوب را از مزایای اجرای طرحهای تجمیعی آبیاری تحت فشار در استان عنوان کرد.

کریم زاده تاکید کرد: امکان استفاده 85 درصدی از تسهیلات دولتی در تامین هزینه های طرح، افزایش یکنواختی توزیع آب در مزرعه ، امکان تجویز برنامه مدیریتی کم آبیاری در مواقع کم آبی، افزایش روحیه مشارکت و همبستگی در بین زارعین و افزایش تولید خالص در واحد سطح نیز از دیگر مزایای اجرا و توسعه این طرحها در اراضی کشاورزی استان است.

وی در ادامه سخنان خود همچنین شکوفایی اقتصاد منطقه و بهبود وضع معیشتی روستائیان، افزایش اشتغال و درآمد کشاورزان، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ و توسعه صنایع جانبی وابسته به کشاورزی را از اثرات کلی اجتماعی و اقتصادی اجرای طرحهای تجمیعی آبیاری تحت فشار در استان عنوان کرد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.