تیم های موفق پایه (قسمت اول بسکتبال)

خطاب به مسئولان ورزش:بسترهای پایه در کشور را دریابید

هنوز هم تیم های موفقی در بخش خصوصی و رده های پایه وجود دارند که با کمی توجه مسئولان می توانند بهترین نتیجه را بگیرند.

 مشکلات ورزش جوانان/تیم های پایه را بهتر بشناسیمبه گزارش خبرنگار ورزشی گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ، توجه به  ورزش در رده های پایه و اهمیت به جوانان همواره از عوامل موفقیت کشور های مختلف در زمینه ورزش بوده است.

کشور هایی مانند چین ، روسیه ،  ایالات متحده آمریکا ، فرانسه ، انگلستان و... از جمله کشور هایی هستند که در امر ورزش سال ها است که در جایگاه نخست مسابقات المپیک و جهانی قرار دارند اما در مقابل آن کشور هایی مانند امارات متحده عربی ، قطر ، بحرین، هند و... قرار دارند که سال ها است  هیچ نامی از خود در جغرافیای ورزش جهان ثبت نکرده اند . به طور قطع عامل این اتفاق بی توجهی به صنعت ورزش و نقش ورزش در دنیای امروزی است .

اگر به نام کشور های غمگین جهان و یا کشور های ناموفق در زمینه سلامت ، جرم و جنایت و مشکلات اجتماعی  نگاه کنیم می بینیم که در امر ورزش و توسعه آن ، این کشور ها در پایین ترین جایگاه قرار دارند و به طور قطع اگر بی توجهی به امر ورزش اصلی ترین زمینه ساز مشکلات آن ها نباشد . قطعا یکی از آن ها است .

 اما اگر بخواهیم تنها به عوامل موفقیت یک ورزش در مسابقات جهانی نگاه کنیم . متوجه یک مشکل بزرگ به نام بی توجهی به ورزش پایه می شویم.

اگر کمی به گذشته بازگردیم می بینیم که اگر ما در رشته هایی مانند فوتبال ، والیبال ، بسکتبال و ... به موفقیت رسیدیم تنها به دلیل توجه و اهمیت کوتاه مدتی بوده که به رده های پایه وجو داشته است.

به طور مثال اگر فوتبال ایران در دهه 70 میلادی پیشرفت چشمگیری را تجربه کرد و موفق شد چندین و چند افتخار آسیایی و جهانی که دیگر هیچ گاه موفق به تکرار آن ها نشد را کسب کند مدیون توجهی بود که  در آن سال ها به فوتبال پایه ، تیم های ملی پایه و لیگ های پایه شد اما پس از آن دیدیم که دیگر تا سال ها این اتفاقات تکرار نشد !

کشور چین برای نخستین بار در سال 1974 و در بازی های آسیایی تهران در یک رویداد ورزشی بین المللی شرکت کرد. چینی ها در آن سال پس از ژاپن و ایران در جایگاه سوم آسیا قرار گرفتند . پس از آن تمام تلاش خود را برای توسعه ورزش انجام داده اند و طولی نکشید که در مدت زمان کوتاهی توانستند به واسطه زمینه سازی مناسب برای ورزش و پی بردن به نقش ورزش در جامعه به موفقیت های بزرگی دست یابند و در اندک زمانی به یکی از بهترین های جهان تبدیل شوند.

کشور ما در این سال ها اگر چه در برخی رشته ها دست به سرمایه گذاری زده اما هیچ کدام از این سرمایه گذاری ها در ورزش کشور در مقایسه حتی با کشور های پایین تر از ایران هم چشمگیر نبوده است و عملا این ذهنیت را پدید آورده که شاید موفقیت ما به دلیل استعداد شخصی افراد است تا برنامه ریزی مسئولان !

سال ها است که ما از مدیران ورزشی در خصوص تیم های پایه می شنویم اما در عمل چیزی از آن ها نمی بینیم و شاید بزودی کشور هایی مانند ژاپن، کره جنوبی ، چین ، قزاقستان و قطر  نیز از ما پیشی بگیرند.

*بسترهای پایه در کشور بسیار است

تیم هایی مانند برق شیراز ، ملوان بندر انزلی ، پاس تهران و چند تیم دیگر از جمله تیم هایی هستند که در بخش پایه بسیار موفق بودند اما بعد ها به دلیل پاره ای از مشکلات مالی به نابودی کشیده شدند. سال ها است که در شهر ها و استان های مختلف شاهد منحل شدن تیم های مختلف ورزشی در رشته های گوناگون هستیم زیرا مشکلات مالی به نوعی کمر همه را در ورزش شکسته است. با این حال هنوز هم می توان در گوشه و کنار تیم هایی را دید که به سختی و با حمایت های مردمی خودش را نگه می دارد.

حال ما قصد داریم یکی از تیم های ورزشی پایه را که تنها با کمک حامیان مالی  توانسته به بیش از 30 مقام اول تا سوم در رشته بسکتبال دست یابد را معرفی کنیم.

تیم بسکتبال "نوشت افزار  کن کو " یکی از باشگاه های ورزشی کشور است که در تمامی گروه ها و رده ها مدت ها است که در حال تیم داری است . این باشگاه پیش از این با نام باشگاه "پویا" فعالیت خود را از سال 1372 آغاز کرد و سپس از سال 1390 فعالیت خود را با نام  نوشت افزار  کن کو ادامه داد.

کن کویی ها در گروه بانوان و آقایان از رده نونهالان تا بزرگسالان تیم داری می کنند و تاکنون به 30 مقام اول تا سوم از ابتدای دهه 70 دست یافته اند.

بهترین افتخار برای تیم بزرگسالان این باشگاه در بخش مردان به سال 1390 باز می گردد که کن کو با نام پویا در لیگ برتر به میدان رفت.

همچنین این باشگاه بسکتبال در رده های مختلف ملی پوشان زیادی را به بسکتبال کشور معرفی کرده است .مهیار مهر ، نوید رضایی ، امیر حسین رضایی فر و علیرضا هنردوست از جمله ملی پوشان این باشگاه در سال های مختلف بوده اند.

باشگاه کن کو علاوه برتیم داری در این سال ها در بخش آموزش هم فعال بوده است و در مدارس مختلف بسکتبال خود به تربیت بازیکنان زیادی پرداخته است.

شایان ذکر است که باشگاه کن کو از معدود باشگاه های خصوصی ورزشی کشور است که در این سال ها بدون مشکلات مالی توانسته به موفقیت هایی دست یابد. این باشگاه بسکتبال از کادر مربیان خوبی بهره می برد و در این مدت مربیان خوب و جوانی را به جامعه ورزش کشور معرفی کرده است .

 خواهران صابری ،حسن فیضی ، آرش ضرابی ،  و آرش نجفی از جمله مربیان وسرمربیان این باشگاه هستند و  آرمان زنگنه از ملی پوشان بسکتبال بشمار می رود.

به طور قطع مسئولان ورزش کشور با کمی توجه بیشتر به امر ورزش و پتانسیلی که در آن وجود دارد می توانند در اندک مدتی کم و کاستی های موجود را از میان ببرند.

هنوز هم تیم ها و باشگاه های زیادی وجود دارند که در این شرایط نامساعد خود را نگه داشته اند. این در حالی است که برخی از کشور ها تمام امکانات خود را برای ایجاد اشتیاق به تیم داری در رشته های مختلف به کار می گیرند . خوشبختانه در کشور ما علاقه به ورزش زیاد است و تنها با کمی توجه می توان به نتایج خوبی رسید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار