انتقاد تند جان کری از ادامه روند شهرک سازی صهیونیست ها

وزیر خارجه آمریکا از شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های فلسطینی انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از الجزیره مباشر، جان کری که در مجمع سابان در اندیشکده بروکینگز حضور یافته بود، اظهار کرد از زمانی که اوباما در آمریکا به قدرت رسید، تاکنون تعداد شهرک نشینان در کرانه باختری بیست هزار تن افزایش یافته است.

وی افزود: برخی از سران مشخص اسرائیل اظهار داشتند که شهرک سازی عامل اختلاف اسرائیل و فلسطینی ها نیست. من هم قبول دارم که اختلاف اسرائیل و فلسطینی ها بر سر شهرک سازی نیست اما این شهرک سازی ها می تواند بر روند سازش تاثیر منفی بگذارد. برخی از شهرک سازی ها نگران کننده است. این شهرک ها در سرزمین های فلسطینی بنا شده اند. جناح راست اسرائیل علناً از شهرک سازی حمایت می کند و این به خاطر آن است که آنها اصلاً به دنبال سازش نیستند. آنها به اسرائیل بزرگ اعتقاد دارند. آنها سیاست اسرائیل از نیل تا فرات را در پیش گرفته اند. آنها به دنبال آن هستند که روند سازش را با مشکل مواجه کنند.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: بیش از پنجاه درصد از وزرای کابینه کنونی اسرائیل علناً اعلام کرده اند با تشکیل کشور فلسطینی مخالفند و کشور فلسطین تشکیل نخواهد شد. بنابراین، این رویکردهاست که مشکل محسوب می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا شما تاثیر و نفوذی بر مسئولان اسرائیلی ندارید؛ گفت: بله، ما در زمینه شهرک سازی هیچ نفوذی بر اسرائیلی ها نداریم. جهان عرب برای پذیرش روند سازش آماده است اما سازش باید از یک جایی مانند مرزهای سال 1967 آغاز شود .دولت اوباما برای پیشبرد روند سازش در خاورمیانه بیش از دیگر دولت های آمریکا تلاش کرد.

کری با اشاره به اینکه نتانیاهو هشدارها درباره شهرک سازیها را نادیده می گیرد گفت: بیش از 375 بار با نتانیاهو صحبت کرده و 130 ساعت با وی مکالمه تلفنی داشته است.

وی افزود: من هوادار اسرائیل هستم اما باید به شما حقیقت بگویم و بگویم چرا نگران آینده اسرائیل هستم.اسرائیل در حال نزدیک شدن به نقطه خطر است.

وی در انتقادی تند و بی سابقه از سیاست های رژیم صهونیستی گفت: اسرائیل باید بین شهرک سازی ها و راه حل تشکیل 2 دولت یکی را انتخاب کند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار