فعالیت دانشگاه ها در حوزه فناوری های نوین شاه کلید حرکت به سمت دانشگاه های نسل ۳

رییس دانشگاه امیرکبیر بیان کرد: برگزاری جشنواره های فناوری های نوین در جهت حرکت دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل ۳ و رفع نیازهای کشور نقش اساسی ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید احمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم افتتاحیه ششمین مسابقات بین المللی و هوش مصنوعی صبح امروز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: جشنواره رباتیک و هوش مصنوعی امسال با هفته دانشجو تلفیق شده است و هدف از برگزاری این همایش تقویت کاربردها است.

وی بیان کرد: ما اعتقاد داریم که دانشجو نباید یک بعدی باشد، کسب علم هدف بسیار خوبی است اما در کنار آن باید فناوری های علمی با مشارکت دانشجویان صورت پذیرد.

معتمدی تصریح کرد: دانشگاه های معتبر دنیا که امروزه نسل ۳ نامیده می شوند در زمینه دانش کاربردی گام های اساسی برداشته اند و نه تنها در آموزش و تحقیقات بلکه در فناوری فعال و چرخه اقتصادی ازطریق فروش فناوری نقش عمده ای ایفا می کنند.
 
رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: دانشگاه خوب صرفا نباید یک فرد مقاله نویس تربیت کند و داشتن این تفکر در فضاهای آموزشی رویکرد اشتباهی است.

وی اظهار داشت: در جهت حرکت دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل ۳ و رفع نیازهای کشور برگزاری این جشنواره ها نقش مهمی دارد، ما برگزاری این جشنواره ها را مثبت ارزیابی می کنیم و حرکت به سمت تبدیل دانشگاه به نسل ۳ از اهداف راهبردی ما است.

معتمدی گفت: دانشگاه امیرکبیر با ۹۰ سال قدمت از قدیمی ترین دانشگاه هاصنعتی است و از ابتدا با فعالیت های پلی تکنیک آغاز به کار نموده است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد: بر اساس ارزیابی های داخلی و خارجی از نظر ارائه مقالات دانشگاه امیرکبیر رتبه اول را در کشور کسب نموده و این موضوع بیانگر این است که دانشگاه امیر کبیر در عرصه عملی و تئوری فعال است.

وی عنوان کرد: حضور ۸۶ تیم در این جشنواره بیانگر فعال بودن دانشگاه امیرکبیر در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی و لستقبال شرکت کنندگان از این جشنواره است.

معتمدی تصریح کرد: از ویژگی های رباتیک و هوش مصنوعی بین رشته ای بودن این علم است که تخصصهای متنوعی را در خود جای داده  و نیازمند کار گروهی است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: رباتیک و هوش مصنوعی ابعاد علمی و جنبه کاربردی بالایی دارد و در همه ابعاد و بخش های مختلف صنعت استفاده گسترده ای دارد.

وی یادآور شد: هدف از برگزاری این جشنواره دستیابی به اهداف علمی، کار گروهی و کسب تجربه در تمام عرصه ها است.

در ادامه این مراسم سروش صادق نژاد رییس اداره انجمن های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برگزاری جشنواره رباتیک و هوش مصنوعی از دیرباز در دانشگاه امیر کبیر آغاز شده است و با توجه به پیشرفت های دنیا در این حوزه دانشجوه ها و دانش آموزان از این مقوله مستثنی نیستند و برگزاری چنین مسابقاتی می تواند بستری فراهم نماید تا این افراد دستاوردهای خود را ارائه کنند و در کنار کار گروهی بتوانند در تبادلات علمی با سایر دانشگاه ها و مراکز علمی نقش پیشبردی را در کشور ایفا کنند.

‌وی اظهار داشت: دانشگاه صنعتی امیر کبیر از سال ۸۹ مسابقات رباتیک را آغاز کرد، در اولین سال در هفت رشته دانش اموزی شرکت داشتند، در دوره دوم و سوم با همکاری سازمان‌پژوهش های علمی صنعتی ایران در قالب مسابقات خوارزمی در سال ۹۰ و ۹۱ برگزار شد در سال ۹۲ با شعار ربات ها درخدمت صنایع در قالب ۱۰ لیگ برگزار شد.

صادق نژاد عنوان کرد: در سال ۹۴ وبا امضای تقاهم نامه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با فدراسیون جهانی رباتیک اولین دوره مسابقات آزاد ایران را در قالب ۱۴ لیگ برگزار کردیم و امسال نیز با همکاری این فدراسیون و سایر حامیان مادی و معنوی این جشنواره در قالب هشت لیگ این مسابقات را شاهد باشیم.

رییس اداره انجمن های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: امسال مسابقات در دو سطح دانشجویز و دانش آموزی برگزار می شود و در سطح دانشجویی ربات های پرنده، ربات های کار و برای اولین بار در دنیا بحث ورزش در رباتیک را در هشت ماده ورزشی مطرح کرده ایم. 

صادق نژاد بیان کرد: در بخش دانش انوزی حوزه ربات های انسان نما را به حیطه دانش اموزی کشاندیم و رسالت را دنبال  می کنیم که در این حوزه نگاه به این گونه ربات ها وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: در کنار این برنامه با همکاری کشور افعانستان دو لیگ را مختص دانشجوهای غیر ایرانی مقیم ایران درنظر گرفته ایم  که بتوانیم با همکاری و انتقال دانش که در کشور وجود دارد بتوانیم در وشورهای منطقه نقش آموزشی و انتقال تجربه ایفا کنیم تا با همکاری منطقه را به سمت صنعتی شدن بیشتر پیش ببریم.

رییس اداره انجمن های علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: تا پایان بخش ثبت نام ۱۹۲ تیم در لیگ های دانش اموزی و دانش جویی ثبت نام کردند و با تاییدیه کمیته فنی ۱۶۲ تیم را برای نرحله نهایی انتخواب کردیم که در روزهای برگزاری شاهد حضور ۱۸ تیم از سراسر کشور و کشور های کاندا، تایوان، افعانستان، سوریه، لبنان و عراق هستیم.

وی عنوان کرد: روز دوشنبه عصر مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به تیم های برتر انجام‌می شود، همچنین در کنار برگزاری مسابقات شاهد برپایی نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه امیرکبیر در این حوزه هستیم.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.