کاهش بهای نفت‌خام در بازارهای آسیا

بهای نفت‌خام امروز، در بازارهای آسیا کاهش یافت؛ اما همچنان بالای 50 دلار در هر بشکه باقی ماند.

کاهش بهای نفت‌خام در بازارهای آسیابه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، بهای نفت در معاملات امروز (جمعه) در بازارهای آسیایی، کاهش یافت؛ اما همچنان بالای 50 دلار در هر بشکه باقی ماند. این در حالی است که توافقی که میان کشورهای عضو «سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت» (اوپک) درباره کاهش تولید این سازمان حاصل شد، امیدها به کاهش عرضه بیش از حد نفت به بازار را تقویت کرده است.

بر این اساس، در معاملات الکترونیک صبح امروز بازار آسیا، هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) برای تحویل در ماه ژانویه با 16 سنت کاهش، 50 دلار و 90 سنت معامله شد.

بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه فوریه نیز 35 سنت کاهش یافت و به 53 دلار و 59 سنت رسید.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» برای نخستین بار از سال 2008 چهارشنبه در مورد کاهش تولید خود به منظور احیای قیمت نفت که از تابستان 2014 به علت مازاد عرضه به شدت کاهش یافته است، به توافق رسید.

«جفری هالی»، تحلیل‌گر «اوآندا»، اعلام کرد به نظر می رسد نفت می خواهد به آستانه‌ای جدید که حدود 55 دلار در هر بشکه است، برسد. «گرک مک‌کنا»، تحلیل‌گر «آکسی تریدر»، نیز اعلام کرد اطمینان دارد که توافق اوپک عملی خواهد شد.

اوپک اعلام کرد تولید خود را از اول ژانویه یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز کاهش می دهد. این تصمیم بلندپروازانه‌تر از آن چیزی است که بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند.

اوپک همچنین توانست حمایت روسیه را که یک تولیدکننده بزرگ غیرعضو اوپک است، جلب کند. روسیه در نهایت پذیرفت تولید خود را 300 هزار بشکه در روز کم کند در حالی که ابتدا به نظر می رسید که می خواهد به تثبیت تولید خود اکتفا کند.

سعودی‌ها، ایرانی‌ها، روس‌ها و عراقی‌ها برای کنار گذاشتن اختلافاتشان با یکدیگر همکاری می کنند، این نشانه‌ای محکم از این است که این توافق محترم شمرده خواهد شد.

مک‌کنا با اشاره به گزارش مؤسسه اعتبارسنجی مالی فیچ که می گوید بازار بدین ترتیب سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها توازن دوباره خود را به دست خواهد آورد، گفت بهای نفت در ماه‌های آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

روز پنج‌شنبه در پایان معاملات بازار نیویورک، هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با یک دلار و 62 سنت افزایش، 51 دلار و شش سنت به فروش رفته بود. در بازار لندن نیز هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با دو دلار و 10 سنت افزایش، 53 دلار و 94 سنت معامله شده بود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار