پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی درباره افزایش 75 درصدی بهای نفت تا سال 2020

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی پیش‌بینی کرد تا سال 2020، بهای نفت دست‌کم 75 درصد رشد را تجربه کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت فوربز در مطلبی نوشت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال جاری به 2 سناریو درباره مسئله انرژی جهانی پرداخته است. سناریوی "سیاست کنونی" به آینده انرژی جهانی با قوانین و سیاست‌های کنونی در این بخش می‌پردازد. 

سناریوی "سیاست‌های جدید" در مقابل مورد قبلی قرار می‌گیرد و به آینده انرژی جهان در حالی می‌پردازد که قوانین و مقررات در این حوزه – مانند قرارداد تغییرات اقلیمی پاریس و غیره -- تغییر کنند.

بر اساس گزارش‌ها، تقاضا برای نفت در سال 2015، روزانه 92.5 میلیون بشکه بوده است. در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است هم در هر دو سناریو، تقاضا برای نفت افزایش خواهد یافت. در 30 سال گذشته، تقاضا برای نفت رشد ثابتی را تجربه کرده است.

در صورتی که رشد تقاضا برای نفت روند کنونی را حفظ کند، می‌توان تخمین زد تا سال 2040، تقاضا برای نفت به روزانه 120 میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. در سناریوی سیاست‌های کنونی، این رقم 117 میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است. با این‌که تولید خودروهای الکتریکی تا سال 2040 افزایش بی‌سابقه‌ای خواهد یافت، این خودروها همچنان در تمامی کشورهای جهان همه‌گیر نخواهند شد. این امر موجب می‌شود تقاضا برای نفت خام با کاهش روبرو نشود.

در سناریوی قوانین جدید، تخمین زده شده است رشد تقاضا برای نفت با روند آهسته‌تری ادامه یابد. به این ترتیب، در سال 2040، تقاضا برای نفت به 103 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است در هر دو سناریو، تقاضا برای سوخت‌های زیستی در حدود 2 برابر افزایش خواهد یافت. با این‌حال، تا هنگامی که این سوخت‌ها از جانب دولت‌ها پشتیبانی نشوند، نمی‌توان به آینده و تاثیرگذاری آن‌ها چندان امیدوار بود.

بر اساس گزارش این نهاد، در سناریوی سیاست‌های کنونی، تا سال 2020، بهای نفت خام به 82 دلار، در سال 2030 به 127 دلار، و در سال 2040 به 146 دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید. این در حالی است که در سناریوی قوانین جدید، به دلیل کاهش تقاضا برای نفت، بهای طلای سیاه در سال 2020 79 دلار، در سال 2030، 111 دلار و در سال 2040، 124 دلار در ازای هربشکه پیش‌بینی می‌شود.

این پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد حتی در سناریوی قوانین جدید – که گفته می‌شود تقاضا برای نفت خام کاهش خواهد یافت – بهای طلای سیاه در سه سال آتی، با افزایشی حدود 75 درصدی نسبت به بهای کنونی‌اش مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار