توافق اعضای اوپک برای کاهش سطح تولید نفت/ افزایش سهم تولید ایران

اعضای اوپک در نشست خود در وین با پیشنهاد الجزایر برای کاهش سطح تولید نفت موافقت کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ یک منبع وابسته به سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کرد اعضای این سازمان درباره طرح ارائه شده در الجزایر برای کاهش تولید نفت به توافق رسیدند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» عضویت اندونزی را در این سازمان به حال تعلیق درآورد و سهم تولید آن را بین دیگر اعضا تقسیم کرد.

یک منبع در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز چهارشنبه در مصاحبه با رویترز گفت عربستان سعودی موافقت کرده است براساس موافقتنامه ای جدید درخصوص محدود شدن سطح تولید کشورهای عضو این سازمان، تولید نفت خود را به 10 میلیون و 60 هزار بشکه در روز کاهش دهد. تولید نفت عربستان سعودی در ماه اکتبر 10 میلیون و 540 هزار بشکه در روز بوده است.

این منبع افزود اوپک در نشست در سطح وزیران خود در وین همچنین موافقت کرد اندونزی را از این سازمان معلق کند و به ایران اجازه دهد سطح تولید جدید سه میلیون و 797 هزار بشکه در روز را برای خود داشته باشد.

پایگاه خبری شبکه العالم نیز گزارش داد خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی امروز درباره وضعیت تولید نفت ایران در جمع خبرنگاران گفت: ما مشخص کرده‌ایم که عربستان تولید نفت خود را به صورت درصدی و برابر با سایر اعضا کاهش خواهد داد و تنها سه کشور از این قاعده استثنا هستند که از این میان دو کشور لیبی و نیجریه مجاز به افزایش تولید نفت به سطوح نرمال پیش از کاهش تولید اجباری خود هستند و به ایران که سال‌ها تحت تحریم بوده نیز پیشنهاد شده که تولید نفت خود را در سطح پیش از تحریم حفظ کند.

وی تاکید کرد: اکنون به دنبال بحث درباره جزییات این توافقات هستیم و امیدوارانه پا به این نشست گذاشته‌ایم. با این حال سناریویی که در آن توافقی صورت نگیرد نیز همانطور که پیشتر هم گفته ایم سناریوی بدی نیست و بازار نفت خودش را با شرایط تطبیق می‌دهد.

توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید
سخنان وزیر عربستانی درحالی مطرح می شود که وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده که کاهش تولید نفت هر یک از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) معادل یک میلیون تا یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز خواهد بود.

بیژن زنگنه چهارشنبه (١٠ آذرماه) پیش از آغاز یکصد و هفتاد و یکمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک اعلام کرد: مقدار کاهش تولید اعضای اوپک یک میلیون تا یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز خواهد بود.

وزیرنفت همچنین درباره رقم صادرات نفت ایران گفت: صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران روزانه ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز است.

وزیر انرژی و معادن الجزایر از پیشنهاد کاهش تولید ٦٠٠ هزار بشکه ای به کشورهای غیرعضو اوپک خبر داده و گفته بود: باید جلو کاهش قیمت نفت که سبب آسیب به اقتصاد جهان شده است، گرفته شود.

یکی از حساس‌ترین نشست‌های اوپک عصر چهارشنبه با حضور وزیران نفت ١٤ کشور عضو اوپک و هیئت‌های همراه در وین آغاز شد. بررسی بازار نفت و تصمیم گیری درباره توافق الجزایر در دستور کار یکصد و هفتاد و یکمین نشست ١٤ عضو این سازمان قراردارد.
بر اساس توافق مقدماتی (٢٨ سپتامبر، هفتم مهرماه) الجزیره، سطح تولید اوپک به ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز محدود خواهد شد و ایران، لیبی و نیجریه از این طرح معاف می شوند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۵
درووووود بر روحاني ظريف و زنگنه
آخرین اخبار