طراحی دستگاه آزمایش رفتار دینامیک در کشور

یک طراح پروژه نفتی گفت: هدف از طراحی دستگاه آزمایش رفتار دینامیک صرفه جویی ارزی و برطرف شدن نیاز کشور به خارج است.

علی محمدی طراح پروژه نفتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در جریان های چند فاز در داخل لوله، الگوهای جریان متفاوتی وجود دارد که در اکثر مقالات این الگوهای جریان شامل جریان لایه ای، جریان لخته ای، جریان حبابی و جریان حلقوی است. 

وی ادامه داد: در خصوص اهمیت تشخیص جریان دو یا چند فازی باید گفت که دو پارامتر مهم سیالاتی یعنی ضریب اصطکاک و ضریب انتقال حرارت به شدت تابعی از الگوی جریان است و هر الگوی جریان روابط خاص مربوط به خود را داراست. 

این طراح پروژه نفتی بیان کرد: بررسی الگوهای جریان و رفتار دینامیک جریان‌های چندفازی اهمیت ویژه‌ای دارد و از طرفی روش های شبیه سازی عددی در این جریان ها به دلیل غیرخطی بودن رفتار این جریان‌های چندفازی با خطای بسیار زیادی همراه هستند.

وی عنوان کرد: احداث یک آزمایشگاه تست اثرات تغییرات الگوی جریان چندفازی با لحاظ نمودن اثرات شیب در طرحی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی مد نظر قرار گرفت.

محمدی ادامه داد: در واقع در طرح «طراحی و ساخت یک دستگاه آزمایش رفتار دینامیک جریان چند فازی در لوله های افقی و شیبدار» از ابتدا با طراحی مفهومی سپس طراحی پایه و تفصیلی یک آزمایشگاه تست جریان چندفازی، گامی در جهت طراحی بومی این نوع از تست استندها در کشور برداشته می‌شود. 

وی گفت: با استخراج نقشه‌هایی چون ساخت و تامین، ساخت و راه اندازی و کالیبراسیون این تست استند، نتایج تجربی آزمون‌های مختلف در دسترس قرار می گیرد.

طراح این پروژه تاکید کرد: این طرح علاوه بر کاربردی بودن جهت توسعه دانش بنیادی در زمینه شناخت رفتارهای غیرخطی جریان های چندفازی نیز بسیار کارا است.

وی گفت: هدف از اجرای این طرح ارتقای دانش پایه و کاربردی در حوزه جریان های چند فازی در صنایع مختلف و به طور خاص صنعت نفت است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.