یک شاعر آیینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

همه موفقیت‌هایم به دلیل نوکری در خانه اهل بیت (ع) است

خدا را شکر تا به این لحظه که افتخار نوکری و شعر نوشتن برای اهل بیت عصمت و طهارت را داشته ام، در زندگی بسیار موفق بوده‌ام.

همه موفقیت‌هایم به دلیل نوکری در خانه اهل بیت (ع) است
مهدی فرهادی شاعر آیینی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون تجلی امام رضا (ع) در اشعار آیینی امروز گفت: در ابتدا باید بگویم که سرودن شعر و هر اثر هنری برای اهل بیت علیهم السلام با اذن خود ذوات مقدسه صورت می گیرد و این خاصیتی است که در همه اشعار آیینی موجود بوده و هست. اما وجود پربرکت امام رضا علیه السلام دارای ویژگی های خاصی است. بطور مثال اینکه حضرت در یک کشور شیعه که کاملا قرین با شعر و ادب است، حضور دارند و این مساله موجب شده تا بسیاری از شعرای کشور در زمینه شعر رضوی فعال و پویا باشند.
 
وی افزود: غزل سرایی در این زمینه از قرون گذشته تا به امروز مرسوم بوده و خدا را شکر جشنواره های مختلفی همه ساله در خصوص شعر رضوی برگزار می شود. اگرچه هرقدر در این زمینه فعالیت گسترده باشد، همچنان کم است؛ اما آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید!
 
این شاعر در پاسخ به این سوال که امام رضا (ع) در اشعار آیینی ما بیشتر با چه توصیفات و ویژگی هایی به تصویر کشیده شده اظهار داشت: قبل از پاسخ باید به این نکته توجه کنیم که اهل بیت علیهم السلام همگی انوار الهی بوده و بعنوان یک نور واحد در جهان هستی حضور دارند، اما هرکدام از ائمه گرامی ما به سبب ویژگی های خاص دوران حیات ظاهری که داشتند یک سری صفات بارز در وجودشان نورافشانی بیشتری داشته است.

مثلا در رابطه با امام رضا (ع) اینکه حضرت را به «امام الرئوف» میشناسیم و رافت، مهربانی و دستگیری ایشان نه تنها برای هموطنان و شیعیان بلکه برای  اهالی معرفت در سراسر دنیا همواره ثابت شده است.
 
وی ادامه داد: غربت حضرت هم از جمله صفات ایشان است و «غریب الغربا» و «معین الضعفا» دو ویژگی برجسته ای است که همواره در زیارات و اشعار علما و بزرگان در کنار هم آمده است. همچنین حضرت را به «عالِم آل محمد (ص)» میشناسیم که در کنار عطوفت و مهربانی ، علم حضرت هم از ویژگی های بارز ایشان است. سلطان و ولی نعمت بودن ملت و مملکت اسلامی نیز از جمله صفاتی است که شعرا در اشعار خود به رشته تحریر درآورده اند.
 
فرهادی در ادامه پیرامون توفیقاتی که در راه شاعری و ستایش حضرات آل الله به دست آورده گفت: خدا را شکر تا به این لحظه که افتخار نوکری و شعر نوشتن برای اهل بیت عصمت و طهارت را داشته ام، در زندگی بسیار موفق بوده ام و بر این اعتقادم که دلیل همه موفقیت هایم نوکری در این خانه بوده است.
 
وی در پایان در توصیه به شاعران آیینی جوان خاطرنشان کرد: توصیه بنده به دوستان جوان خود توجه به این نکته است که شعر هنری نیست که هر وقت اراده شود، بتوانیم آن را به انجام برسانیم. در مبحث اهل بیت علیهم السلام هم که عنایت آن بزرگواران را می طلبد. بنابراین اگر نتوانستند مدتی دست به قلم برده و چیزی بنویسند، برگرشته و اعمال خود را یادآور شوند؛ چون ممکن است مشکلی در اعمال موجب سلب توفیق شود و این موضوع بسیار اثرگذار است. اما نکته دیگر توصیه ای است که همواره استادان به بنده داشته اند و آن فقط و فقط «مطالعه» است.  
 
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار