کرمان؛

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع اپیدمی

استاندار کرمان گفت: به رغم انتقال ویروس توسط مهاجرین افغان اما با اقدامات پیشگیرانه به لحاظ بهداشتی هیچگونه اپیدمی خاصی در کرمان گزارش نشده است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، علیرضا رزم حسینی امروز در دیدار با نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، از کرمان به عنوان استانی پهناور یاد کرد که در مسیر ترانزیت افاغنه به ایران است، افزود: علارغم انتقال ویروس توسط مهاجرین افغان اما با اقدامات پیشگیرانه به لحاظ بهداشتی هیچگونه اپیدمی خاصی گزارش نشده است و شرایط به تدریج در حال بهبود است.
وی با اشاره به حرکت های خوبی که در استان کرمان همراه با فرهنگسازی آغاز شده است، یادآورشد: ظرفیت سخت افزاری حوزه درمان باید افزایش یابد هرچند حرکت های سازنده ای در استان آغاز شده اما با با نقطه ایده آل فاصله است که در راستای ارتقا این جایگاه از پیشنهادات سازنده استقبال می شود.
استاندار کرمان با تاکید براینکه بحث فرهنگسازی، آموزش در حال حاضر در سطح مدارس و دانشگاه های استان در حال اجراست، خاطرنشان کرد: سطح علمی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان روز به روز در حال ارتقاء است.
رزم حسینی با اشاره به اجرای طرح نظام سلامت در سراسر کشور، گفت: این طرح خوبی بود که در کشور اجرا شد و اگر بخواهیم نمونه واقعی پرداخت یارانه را دنبال کنیم، پرداخت یارانه در حوزه سلامت است.
وی افزود: طرح نظام سلامت در کشور دو سال است که در حال اجراست و به طبع آن در استان کرمان با استقبال گسترده مردم روبرو شد و عده ای که بخاطر هزینه های گزاف تحت درمان قرار نمی گرفتند با اجرای این طرح، تحت درمان قرار گرفتند.
استاندار کرمان با تاکید براینکه شبکه درمانی باید به سمت فرهنگسازی گام بردارد، یادآورشد: در فازهای تکمیلی این طرح باید مسائلی همچون آموزش مدنظر قرار گیرد و بحث پیشگیری یکی از سیاست هایی است که در استان کرمان به طور جد دنبال خواهد شد و نمونه آن بحران آنفلونزای سال گذشته بود که به خوبی مدیریت شد.
رزم حسینی خاطرنشان کرد: شهرستان هایی که از لحاظ اقتصادی کم بهره هستند، بسته های غذایی استاندارد برای تقویت نوزادان دریافت می کنند و نمونه بارز آن توزیع 4 هزار بسته غذایی در شهرستان قلعه گنج بود که تاثیرات به سزایی همراه داشت.
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در این دیدار با تاکید براینکه استان کرمان پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته و اقدامات قابل ارائه ای در حوزه نظام سلامت انجام داده است که موجب مسرت است، گفت: اقداماتی که در استان کرمان در حوزه بهداشت انجام پذیرفته است در سطح بین المللی است و قابل قیاس با اقدامات انجام گرفته با دیگر کشورهای منطقه و غربی نیست.
ثمین صدیق با اشاره به بحث مهاجرین افغانستانی و پاکستانی به ایران به دلایل مختلفی همچون مسائل امنیتی و اقتصادی و ایجاد چالش های بهداشتی برای کشورهای مبدا، افزود: تعداد پناهندگان ایران بیش از 3 میلیون نفر گزارش شده است که عمدتا مهاجرین افغان و عراقی هستند و این درحالیست که طبق گزارش کمیساری سازمان ملل تنها 900 نفر از آنها دارای مجوز قانونی هستند.
وی با تاکید براینکه سازمان های بین المللی امکانات محدودی در اختیار دارند و بیشتر تمرکز آنها بر آموزش است، یادآورشد: بار عمده مهاجرین بر عهده دولت ها است و جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که میزبان خوبی برای این افراد می باشد.
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با اشاره به اینکه اغلب مهاجرین از ایران برای ترانزیت به کشورهایی همچون ترکیه استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: سازمان های بین المللی برای امور پناهندگان هزینه ها 80 میلیون دلاری پرداخت می کند اما این کار بدون حمایت دولتها کفایت نمی کند.
صدیق با تبیین قوانین و مقررات سازمان جهانی بهداشت در برابر مهاجرین، گفت: یکی از قوانین و مقررات نظام سلامت مبادی ورودی کشورهاست که مهاجر در بدو ورود به کشور اسکرین شده و پس از شناسایی بیماری به رفع آن مشکل اقدام می شود.
وی از آغاز ارزیابی نظام سلامت مبادی ورودی جمهوری اسلامی ایران طی یکماه آینده، افزود: طرح تحول نظام سلامت در ایران نیز یکی از طرح های خوبی بود که علارغم وجود چالش ها، دستاوردهای خوبی را به همراه داشته است و توانست بیش از 9 میلیون ایرانی را تحت پوشش بیمه ای قرار دهد.
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران یادآورشد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار تهیه نقشه ای برای طرح نظام سلامت شده است که در این راستا دانشگاه علوم پزشکی کرمان که از لحاظ اجرایی پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است، می تواند در تهیه این نقشه نقش به سزایی داشته باشد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار