همدان؛

ضرورت ایجاد موقوفاتی با نیت سلامت جسمی و روانی در جامعه

امام جمعه موقت همدان بر ضرورت ایجاد موقوفاتی با نیت سلامت جسمی و روانی در جامعه تأکید کرد.

ضرورت ایجاد موقوفاتی با نیت سلامت جسمی و روانی در جامعهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ حجت الاسلام محمد جوادی گفت: اکنون وافقان می توانند در راستای ایجاد سلامت جسمی و روانی در جامعه زمین هایی را برای ساخت بیمارستان، درمانگاه به خصوص در مناطق نیازمند به درمانگاه و بیمارستان وقف کنند.

وی اظهار کرد: در روایتی آمده است وقتی انسان می میرد پرونده او بسته می شود مگر اینکه سه چیز در زندگی داشته باشد، نخست صدقه جاریه، دوم علمی که مردم از آن بهره مند شوند و سوم فرزندان صالح است.

جوادی، وقف را یکی از مصادیق صدقه جاریه عنوان و خاطرنشان کرد: با نگاه به تاریخ اسلام می بینیم که رهبران دینی در مورد وقف راهکار ارائه داده اند.

امام جمعه موقت همدان با اشاره به اینکه در روایات و احادیث فراوانی به مسئله وقف و موقوفه اشاره شده است، ادامه داد: رهبران دینی خود به مسئله وقف عمل کرده اند و خود از وافقان بزرگ هستند.

وی با اشاره به اینکه امیرالمومنین(ع) خود واقف بوده است، عنوان کرد: حضرت علی(ع) در اطراف مدینه چاه های زیادی را حفر و آنها را برای استفاده مردم وقف کرد.

حجت الاسلام جوادی افزود: موقوفات حضرت علی(ع) بعد از گذشت 1400 سال هنوز مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

وی به موقوفات حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) ما را به ایجاد وقف توصیه کرده و خود از وافقان بزرگ بودند، بیان کرد: وقف در قرآن، اسلام و روایات ریشه اساسی دارد.

امام جمعه موقت همدان در ادامه با تاکید بر اینکه زمان و مکان متغیر است و وقف باید متناسب با زمان و مکان باشد، افزود: به طور مثال در گذشته موقوفاتی برای ساخت مسجد ایجاد شده و مسجد نیز ساخته و مورد استفاده مردم قرار گرفته است اما این کافی نیست.

وی با بیان اینکه با توجه به تغییر زمان می بینیم اکنون نیاز های روز تغییر کرده است، تاکید کرد: اکنون نیاز هایی غیر ساخت مسجد و حسنیه وجود دارد که باید از طریق وقف به آنها توجه شود.

حجت الاسلام جوادی افزود: اکنون وافقان می توانند در راستای ایجاد سلامت جسمی و روانی در جامعه زمین هایی را برای ساخت بیمارستان، درمانگاه به خصوص در مناطق نیازمند به درمانگاه و بیمارستان وقف کنند.

وی افزود: وقف برای ساخت مسجد و امامزاده بسیار مطلوب است اما مردم به بیمارستان، درمانگاه، وسایل پزشکی و روان پزشکی بیشتر نیاز دارند.

امام جمعه موقت همدان با بیان اینکه امروز جامعه نیازمند اماکن علمی از جمله مدرسه، دانشگاه و حوزه علمیه است، تاکید کرد: اگر وافقان در این رابطه وفقی داشته باشند آن وقف در توسعه علم و دانش بسیار موثر واقع می شود.

وی افزود: وافقان خیر اندیش می توانند زمین یا باغی را وقف کرده و بگویند که در آمد این موقوفه برای بیمارستان، درمانگاه، حوزه علمیه، مدرسه یا ... هزینه شود.

حجت الاسلام جوادی با بیان اینکه کسی که وقف را انجام می دهد مطابق با شرع مقدس پیش رفته است، افزود: در استان همدان و به خصوص شهرستان ملایر مووقوفات فراوانی وجود دارد که مردم از آن استفاده می کنند.

وی با اشاره به موقوفه مرحوم سیف الدوله در شهرستان ملایر، ادامه داد: شهرستان کبودرآهنگ از نظر تعداد موقوفات شهرستان دوم در استان همدان است که وافقان آنها سالهاست از دنا رفته اند اما همچنان از آثار موقوفات خود بهره مند می شوند.

امام جمعه موقت همدان با اشاره به اینکه صدقه جاریه مانند رودخانه ای همیشه جاری است که مردم از آن بهره مند می شوند، افزود: ثواب وقف به پرونده واقف سرازیر می شود.

وی با تاکید بر اینکه موقوفات گره گشای بسیاری از مشکلات هستند، ادامه داد: امیدواریم خداوند توفیق دهد تا ما نیز بتوانیم موقوفاتی داشته باشیم

انتهای پیام/ غ
برچسب ها: موقوفه ، نیاز ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.