در کنفرانس دو روزه کابل تاکید شد:

افزایش حضور زنان در صفوف پلیس و شکستن سنت های جاهلی

کنفرانس دو روزه حل مشکلات شوراهای پلیس و واحدهای حل مشکلات های خانوادگی در ساحات کاری از سوی وزارت امور داخله در کابل برگزار شد.

افزایش حضور زنان در صفوف پلیس و شکستن سنت های جاهلیبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، جنرال «خانم حکمت شاهی» رییس جندر حقوق بشر افغانستان، ضمن معرفی برنامه مذکورگفت: با وجود اینکه حدود ۸۶ شورای پلیس زن با عضویت ۱ هزار ۶۶۶ عضو در سراسر کشور برای حل مشکلات پلیس زن ایجاد شده است، اما هنوزهم زنان در ساحات کاری خود با خشونت های مختلفی رو برو هستند.

به گفته او، با وجود یک سلسله پیشرفت‌ها، طی پانزده سال گذشته نسبت به وضعیت نا سازگار امنیتی، فرهنگی و مرد سالاری حاکم در اکثر بخش‌های کشور، وضعیت هنوز هم خطرناک باقی مانده است.

به گفته وی، فرهنگ سنتی در افغانستان، مرد سالاری و همچنین نبود امنیت فزیکی و روحی در ساحات کاری، مانع حضور چشمگیر زنان در صفوف پولیس ملی کشور شده است.

خانم شاهی از وزارت امور داخله خواست که با شورا های پولیس همکاری کرده و زمینه را برای جلوگیری ازخشونت علیه پولیس زن در ساحات کاری آنان فراهم کند.

همچنین بانو «رولاغنی» همسر رئیس جمهورغنی با ارسال پیامی از وزارت امور داخله خواسته است که برای تامین امنیت زنان پولیس، تدابیر ویژه‌ی را روی دست بگیرد.

بانو غنی افزوده است که استخدام زنان در صفوف پولیس تطبیق قانون را تسهیل می کند و برای تلاشی زنان وهمچنین ماموریت زندان زنانه و احقاق حقوق آنان یک ضرورت است.

درهمین حال خانم فوزیه کوفی عضو برحال مجلس نمایندگان نیز داخل شدن زنان در صف پولیس را شکستن سنت جاهلی عنوان کرد و افزود: زنان نباید تنها برای تلاشی و ماموریت زندان به کار گرفته شود، بلکه برای آنهان باید در سطح بالاتری فکر شود.

کوفی به این باور است که زنان می توانند همپای مردان در سطوح مختلف فعالیت داشته باشند و چه بسا که در برخی موارد مسولانه تر از مردان عمل کنند.

خانم کوفی برای بالا بردن ظرفیت زنان در کشور ذهنیت سازی خانواده و جامعه و همچنین سنت شکنی را یک ضرورت جدی عنوان کردو افزود: تا زمانیکه از مساجد و منابر، پولیس زن تکفیر شود روند گسترش پولیس زن به فرجام نخواهد رسید.

خانم کوفی همچنان از وزارت امور داخله خواست که برای پولیس زن یک شهرک مخصوص احداث کند تا آنان بتوانند با انگیزه خوبتر و مطمئن تری فعالیت کنند.

هرچند به گفته خانم فوزیه کوفی، کار کردن برای زنان در اجتماع سنتی افغانستان کار دشواری است، اما حد اقل به عنوان مقدمه کار برای پولیس زن، مصونیت وظیفوی و احترام در محیط کار آنان یک ضرورت جدی می باشد.

با این حال «صدیق صدیقی» سخنگوی وزارت امور داخله در این کنفرانس وعده داد که این وزارت برای بالا بردن ظرفیت پولیس زن از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

او، با تاکید براینکه ذهنیت ها نسبت به زنان باید تغییر کند افزود: وزارت امور داخله حضور پولیس زن را درکشور یک ضروت میداند، اما مشروط بر اینکه مدافعین حقوق زن و جامعه مدنی در افزایش پولیس زن با این وزارت همکاری کنند.

به گفته صدیقی در حال حاضر بیشتر از دو هزار پولیس زن وجود دارد و قرار است در آینده تا پنج هزار زن تنها درصفوف پولیس داخل شود.

او، همچنان علاوه کرد: دلیل اینکه تا هنوز موفق به تکمیل کردن پولیس زن نشده ایم، سنت حاکم در کشور است که بسیاری از خانواده ها حضور زنان در اردو و پولیس را ننگ میدانند.

صدیقی با بیان اینکه بدون حضور زنان در پولیس امنیت اجتماعی و روانی غیر ممکن است افزود: باید برای زنان صلاحیت های بیشتر داده شود تا در انجام وظیفه از استقلال کافی برخوردار باشند.

آوا نوشت: خشونت علیه زنان نه تنها در میان اردو و پولیس بلکه درسطح جامعه افغانستان یک حقیقت شایع و انکار نا پذیر است که این خشونت به صورت های مختلفی فزیکی، شفاهی، روانی، اقتصادی و جنسی هر ازگاهی صورت می گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، پلیس ، کابل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.