مجری جوان تلویزیون در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بینش بدون عمل یک رویاست/ صرفا علاقه برای تحقق هدف کافی نیست

تحقق هدف افراد، صرفا با علاقه ممکن نیست؛ بلکه تلاش، عمل و پیگیری مستمر نیاز است.

بینش بدون عمل یک رویاست/ صرفا علاقه برای تحقق هدف کافی نیست
حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا عندلیب‌فر از مجریان جوان تلویزیون است. او که متولد 16 خرداد 1363 (تهران) بوده، فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 1393 در برنامه «عصر خانواده» از شبکه دو آغاز کرد. باشگاه خبرنگاران جوان گفتگویی را با این مجری جوان ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:
 

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

در حال حاضر مشغول اجرای برنامه‌ «اوج یادگیری» از شبکه دو هستم. این برنامه با محوریت آموزشی بوده که سعی بر آن شده با به کارگیری مشاورین تحصیلی مجرب، فضای مناسبی را برای آموزش صحیح افراد پشت کنکوری ایجاد کند.
 

از چه طریقی وارد تلویزیون شدید؟

با لطف خدا و دعاهای مادرم وارد عرصه تلویزیون شدم. البته انتظارش را نداشتم که شروع کارم با تلویزیون باشد. قبل از ورود به صدا و سیما، با گذراندن دوره مقدماتی و با تلاش بی‌وقفه، تست اجرا را با موفقیت پشت‌ سر گذاشتم.
 

اولین فعالیت شما چه بود و چه موانعی برای شما وجود داشت؟

اولین فعالیت تلوزیونی من، برنامه «عصر خانواده» از شبکه دو بود که با حضور پیشکسوتانی همچون ژاله صادقیان، رویا حسینی و فریبا محمدی اجرا می‌شد. آن روزها بزرگترین مانع من، کم‌تجربگی‌ام بود که البته با قرار گرفتن در کنار این پیشکسوتان و همچنین اعتماد تهیه‌کننده خوب برنامه محمد جواد عبدالرحمانی، تا اندازه زیادی رفع شد.
 

به نظر شما تفاوت بین گویندگی و اجرا در چیست؟

یک مجری می‌تواند در تلویزیون از طریق فن‌بیان، زبان بدن و تلفیق آن با فضای تصویری موجود در شبکه پیام خود را به مخاطب برساند. اما انتقال مفهوم در رادیو فقط به نوع ادبیات و بیان گوینده بستگی دارد. 


از نظر شما اجرا چیست و مجری خوب کیست؟

اجرا همانند یک دوی ماراتن است که  پیروزی در آن بستگی به دونده آن دارد. در این میان اندازه زمان صرف شده برای موفقیت یک مجری هم به توانمندی او برمی‌گردد.  به نظر من، یک مجری خوب برای برقراری ارتباط با بیننده، علاوه بر رعایت استانداردهای تصویری و قدرت فن بیان باید از حس مسئولیت و تعهد اخلاقی نسبت به مردم خود برخوردار باشد.


پوشش در اجرا تا چه حد اهمیت دارد؟ 

پوشش یک مجری باید وجاهت، منطق و زیبایی داشته باشد. به دلیل اینکه نمادی از فرهنگ، ریشه‌ ملی و مذهبی آن کشور را به جوامع مختلف نشان می‌دهد. از آنجایی که رسانه می‌تواند الگوی مناسبی برای جوانان و نوجوانان باشد، از این رو صدا و سیمای ایران نظارت خوبی بر این پوشش داشته است.
 

در تلویزیون تا چه حد به حضور جوانان علاقه‌مند به اجرا اهمیت داده می‌شود؟

رسانه ارتباط مستقیمی با جوان‌ها دارد. به طوری که آنها آینده کشور ما را ساخته و راه پیشکسوتان را ادامه می‌دهند و تلویزیون همیشه نیازمند افراد بااستعداد بوده و کشف چنین افرادی به واسطه کارشناسان مجرب انجام می‌شود.
 

جوانان علاقه‌مند به اجرا برای ورود به تلویزیون چه راهی را باید دنبال کنند؟ 

از طریق شرکت در فراخوان‌های صدا و سیما و برنامه‌های استعداد‌یابی شبکه‌های تلویزیونی، می‌‌توانند استعداد خود را محک بزنند.


چه توصیه‌ای برای علاقه‌مندان اجرا دارید؟

بینش بدون عمل یک رویاست؛ یعنی تحقق هدف افراد، صرفا با علاقه نیست. بلکه تلاش، عمل و پیگیری مستمر نیاز است. جوانان با مطالعه مستمر، فن بیان و سطح علمی خود را بالا ببرند و همچنین کلاس‌های اساتید معتبری که توسط دانشکده سازمان برگزار می‌شود، نیز در تقویت این مقوله کمک شایانی می‌کند.


آیا به شانس اعتقاد دارید؟

من معتقدم که شانس در خدمت ذهن آماده است؛ یعنی افکار و نگرش آدم‌ها، واژه شانس را برای آنها رقم می‌زند. جوانان زمانی که تلاش، انرژی و از خودگذشتگی را سرلوحه زندگی خود قرار بدهند، به موفقیت چشمگیری دست پیدا خواهند کرد و در غیر این صورت اتفاقی به نام شانس برای آنها رخ نمی‌دهد.
 

نظرتان راجع به جوان‌های امروزی چیست؟ و چه توصیه‌ای برای آنها دارید؟ 

 
جوان‌های امروز، باهوش و پرانرژی هستند و امکانات وسیع‌تری را نسبت به جوانان گذشته در اختیار دارند. به نظر من، باید هوش و ذکاوت خود را مدیریت کنند و از بستر فراهم شده در دنیای تکنولوژی امروز، نهایت بهره را ببرند. 
 
جوان‌های ما قدر نعمت‌های جوانی خود را بدانند و همواره بر اهداف خود محکم و استوار باشند و هر وقت به در بسته‌ای برخورد کردند، اول توکل به خدا را فراموش نکنند و دوم غلام حلقه‌ به ‌گوش پدر و مادر خود باشند. افرادی که با تمام وجود و بدون هیچگونه چشمداشتی برای خوشبختی آنها تلاش و از خود‌گذشتگی می‌کنند. 
 
 
گفتگو از شیبا یاقوتی 
 
 
انتهای پیام/   
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار