رئیس کمیسیون اروپا: با رژیم‎های دیکتاتوری رابطه داریم؛ چرا که لازم است جهان را سازماند‌هی کنیم!

ژان کلود یونکر در اظهاراتی با اشاره به ترکیه، گفت اتحادیه اروپا برای سازماند‌هی جهان، به حفظ رابطه با رژیم‌های منفور نیاز دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه پرس تی وی،
رئیس کمیسیون اروپا بر اهمیت روابط اتحادیۀ اروپا با «رژیم‌های منفور» مانند عربستان سعودی تأکید کرد.

ژان کلود یونکر، شنبه در مصاحبه با شبکۀ یورونیوز در پاسخ به سؤالی دربارۀ اینکه چرا اتحادیه اروپا هنوز با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روابط دارد، گفت: «ما، اتحادیه اروپا، ارتباط‌هایی با رژیم‌هایی که منفور هستند داریم و هیچ‌کس در مورد آن‌ها از ما نمی‌پرسد. همه در مورد ترکیه نگران هستند، اما هیچ‌کس حرفی از عربستان سعودی به میان نمی‌آورد.»

وی با تأکید براینکه از نظر وی حفظ روابط اتحادیۀ اروپا با طیف متنوعی از افراد ضروری است، افزود: «ما روابطی با تمام حکومت‌های دیکتاتوری داریم؛ چرا که لازم است جهان را سازمان دهیم.»

رئیس کمیسیون اروپا با اشاره به شناخت 18 ساله‌اش از اردوغان، گفت اتحادیه اروپا در موقعیتی نیست که به ترکیه یاد دهد که چطور با پناهجویان برخورد کند.

یونکر، ترکیه را «شریکی مهم» خواند و افزود این کشور بیش از سه میلیون مهاجر و پناهجو را در خاک خود میزبانی می‌کند در حالی‌ که اروپا به‌نوبۀ خود چنین کاری انجام نمی‌دهد.

ترکیه و اتحادیۀ اروپا، اواسط اسفند سال گذشته در مورد طرح بازگرداندن پناهجویان توافق کردند.

بر اساس این توافق، آنکارا پذیرفته بود که در ازای تسریع مذاکرات عضویت در اتحادیۀ اروپا و سفر بدون روادید اتباعش به کشورهای عضو این اتحادیه، پذیرای تمام پناهجویانی شود که از طریق خاک این کشور به اروپا رفته‎اند.

با این‌حال، پارلمان اروپا پنجشنبه به توقف مذاکرات با ترکیه بر سر پیوستن این کشور به اتحادیۀ اروپا رأی داد.

قانون‌گذاران اروپایی دلیل این تصمیم خود را اقدام دولت ترکیه در سرکوب مخالفان و منتقدان پس از کودتای اخیر اعلام کرده‌اند.

مجلس اروپا در این تصمیمِ غیرالزام‌آور از «کمیسیون و کشورهای عضو» خواسته است موقتاً مذاکرات با ترکیه دربارۀ عضویت در اتحادیه اروپا را متوقف کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار