آنگلا مرکل: ترکیه و اتحادیه اروپا به توافق مهاجران متعهد باشند

صدراعظم آلمان در پی بالا گرفتن اختلافات ترکیه و اتحادیه اروپا بر لزوم اجرای توافق پناهجویان تأکید کرد.

آنگلا مرکل: ترکیه و اتحادیه اروپا به توافق مهاجران متعهد باشند
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیا اکسپرس، صدراعظم آلمان –آنگلا مرکل- پس از آنکه ترکیه، اتحادیه اروپا را به لغو توافق مهاجران تهدید کرد، جمعه اعلام کرد دو طرف باید به همکاری در مسئله مهاجران ادامه دهند. مرکل یک روز پس از اینکه پارلمان اروپا قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور را برای توقف مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا تصویب کرد، از دو طرف خواست با یکدیگر همکاری کنند. این قطعنامه در واکنش به موج سرکوب مخالفان ترکیه از سوی دولت در پی کودتای نافرجام این کشور در ماه ژوئیه تصویب شد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به تصویب این قطعنامه تهدید کرد صدها هزار پناهجویی را که براساس توافق با اتحادیه اروپا متعهد شده درون مرزهای خود نگه دارد به اروپا خواهد فرستاد. این توافق در ازای کمک‌های مالی اروپا به ترکیه، سرعت گرفتن مذاکرات الحاق این کشور به اتحادیه و سفر بدون ویزای مردم ترکیه به اروپا امضا شد.

 مرکل در یک کنفرانس در شهر «نوی‌مونستر» به اعضای اتحادیه دموکرات مسیحی گفت: «توافق پناهجویان [که بین ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شده] منافع دو طرف را تأمین می‌کند. به همین دلیل ما اروپایی‌ها باید به تعهدات خود عمل کنیم. ترکیه هم باید همین کار را انجام دهد.» مرکل بر این باور است که این توافق مانع هجوم پناهجویان به اروپا و قاچاق انسان شده است.

در این جلسه از مرکل پرسیده شد، آیا در صورتیکه این توافق لغو شود برنامه جایگزینی برای حل مشکل پناهجویان دارید؟ وی در پاسخ گفت: «ما هیچ برنامه دیگری نداریم. بسیار دشوار است اما در تلاش هستیم اجرا شدن این توافق را تضمین کنیم.»

مقامات ترکیه تاکنون بیش از 125 هزار نفر – از جمله سربازان، دانشگاهیان، قضات، خبرنگاران و سران کُرد- را به اتهام حمایت از کودتای این کشور بازداشت یا اخراج کرده‌اند. مخالفان دولت، گروه‌های حقوق بشری و برخی متحدان غربی بر این باورند این اقدام ترکیه سرکوب کامل صداهای مخالف است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار