بیماری اندومتریوز را بیشتر بشناسید

یک متخصص زنان و زایمان بیان کرد: اندومتریوز یک بیماری گسترده است که با درگیر کردن اعضای مختلف بدن بروز می کند.

خدیجه شادجو متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تصریح کرد: به طور کلی بیش از 90 درصد جراحی های انجام شده در کلینیک اندومتریوز پژوهشگاه ابن سینا با روش لاپاراسکوپی بوده و از بین آنها اغلب مبتلا به اختلال اندومتریوز بوده اند. 

وی با بیان اینکه اندومتریوز به عنوان یک بیماری گسترده اعضای مختلفی مثل رحم، روده، کلیه و عصب ها را مورد هجوم قرار می دهد، گفت: این بیماری در برخی موارد موجب انسداد روده ای شده و یا با درگیرکردن عصب ها، دردهای لگنی شدیدی برای بیمار ایجاد می کند. 

این متخصص زنان و زایمان در ارتباط با چگونگی تسکین دردهای ناشی از اندومتریوز، بیان کرد: در بیمارانی به قدری درد شدید است که مجبور به استفاده از مسکن های بسیار قوی، ترک محل کار، مراجعه به بیمارستان و حتی در برخی موارد تزریق مسکن ها و مخدرها برای التیام درد آنها هستیم.

شادجو علل بروز اندومتریوز را ناشناخته عنوان کرد و افزود: با توجه به علل نامشخص، درمان قطعی هم برای این بیماری وجود نداد اما برای رفع چسبندگی، خروج کیست ها و بهبود وضعیت آناتومی ارگان های بدن و بازگردان آن به شکل قبل، لاپاراسکوپی می تواند موثر واقع شود. 

این متخصص زنان و زایمان جراحی اندومتریوز را نیازمند وجود یک تیم جراحی قوی متشکل از متخصص های مرتبط خواند و ادامه داد: حتی برای تشخیص و انتخاب نوع درمان هم باید به صورت گروهی تصمیم گیری شود. 

به گفته وی جراحی درمان صرف و قطعی اندومتریوز نبوده اما اگر ضایعات به خوبی خارج شوند کمک شایانی به کاهش درد های بیمار و شکایت وی می کند. 

شادجو یادآور شد: برای درمان تمام بیماری های زنان نیازمند جراحی و به ویژه اندومتریوز استفاده از جراحی لاپاراسکوپی به پزشکان توصیه می شود، زیرا علاوه بر گسترش دید پزشک روی نقاط کنج و پشت لگن، چسبندگی کمتری هم در پی دارد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار