علی محمد مودب‌پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

باید با ضریب دادن به ادبیات، آن را ارتقا دهیم

برای بالا بردن اقبال از ادبیات، بهتر است با برنامه های مختلف شان ادبیات را به همگان بشناسانیم.

باید با ضریب دادن به ادبیات، آن را ارتقا دهیم
علی محمد مودب‌پور شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون جایگاه کنونی ادبیات در نزد جوانان گفت: باید جایگاه و اصل نگاه جامعه و مردم به پدیده ادبیات ارتقا پیدا کند. یعنی ما باید در درجه اول ادبیات را در شان و شایستگی آن بشناسیم و مانند بقیه پدیده هایی که ما به آنها ضریب می دهیم، به آن ارج بدهیم که به دنبال آن جوانانمان نیز از ما بیاموزند.  
 
وی افزود: ما در توجه خودمان، در بودجه ها، در رسانه ها، در برنامه ها و سیاست گذاری ها به صورت خیلی عادی به بعضی پدیده ها ضریب می دهیم. اخیرا دیدیم که به پدیده ای مثل ورزش های قهرمانی چقدر توجه شد. هرچند عمر زیادی هم در تمدن ما ندارند؛ ولی چون شان آنها بین مردم و دستگاه های حاکمیت جدی گرفته می شود، حتی کودکان هم بسیار راحت به این حوزه ها اقبال نشان می دهند.
 
این شاعر در ارتباط با چگونگی ارتقای جایگاه ادبیات در کشور بیان کرد: اگر می خواهیم ادبیات پررونق تری داشته باشیم، ابتدا باید نگاه خودمان به ادبیات را تصحیح کنیم. در ابتدا باید شان ادبیات را برای سیاستگذاران، مدیران، مجریان و برجستگان اجتماعی بشناسانیم. اگر این کار را انجام دهیم، در برنامه های اجرایی در رسانه ها بازتاب پیدا می کند و به طور طبیعی جوانان نیز علاقمند می شوند.
 
او ادامه داد: البته می شود برنامه های خاصی برای جوانان هم داشت اما نگاه زیربنایی و درست تر همین است. برای طی هر مسیری باید قله نمایی کنیم و باید ادبیات را برجسته کنیم.  
 
شاعر کتاب «عاشقانه های پسر نوح» اظهار داشت: باید به ستاره ها و جریان ها برای این امر توجه ویژه داشته باشیم. این میراثی است که در حال حاضر برای ما موجود است تا جوان ما به ادبیات علاقه مند شود. وقتی پدیده ای در جامعه شان درستی ندارد، نمی توانیم جوان را با فضاهای آکواریومی با آن درگیر کنیم؛ چه در زمینه نوشتن و چه خواندن.  
 
وی تصریح کرد: اتفاقی که در حال حاضر افتاده این است که خانواده ها دوست دارند، کودکشان کتابخوان شود و برای او کتاب کودک می خرند و خانه را پر از کتاب کودک می کنند. در حالی که خانواده ای که می خواهد کودکش کتابخوان شود، باید کتاب بزرگسال هم بخرد و باید کودک مطالعه بزرگسالان را در خانه ببیند. همین که کودک از مرحله کودکی می گذرد، به کتاب خواندن توجه نمی کند؛ چرا که عادت بزرگی، کتاب نخواندن است.
 
مودب پور در پایان تصریح کرد: در بحث خود ادبیات هم همین است. جوان ها تابع آن چیزی هستند که در کلان جامعه وجود دارد. تا وقتی که جوان به سمت پدیده ای جذب نشود، حرمت آن را درک نمی کند. ملاحظه کنید که برای ورود به ورزش و سینما تقاضا چقدر بالاست و چقدر جوانان با لذت جذب آنها می شوند، دلیل آن این است که شان اجتماعی خوب، نتایج و ثمرات اقتصادی خوب و فوایدی دارند که جوان به راحتی مجذوب آن می شود.
 

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار