عباس صالحی در مراسم رونمایی از مجله ادبی آنلاین «الف یا»:

مجلات ادبی فرصتی برای ارتباط بین نسلی هستند

مجلات ادبی فرصتی برای ارتباط ادبی نسل‌ها با هم و پرورش نسل‌های جدید است.

مجلات ادبی فرصتی برای ارتباط بین نسلی هستندحوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همزمان با آغاز بیست و چهارمین هفته کتاب رونمایی از مجله ادبی آنلاین «الف یا» با حضور دکتر سید عباس صالحی، مرتضی سرهنگی، علی‌محمد مودب در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد.

در این جلسه سیدعباس صالحی گفت: ادبیات معاصر ما مدیون دو مجموعه‌ای است که ادبیات معاصر را رشد دادند و پیش بردند. بخش اول انجمن‌های ادبی شعر و داستان و پایگاه‌هایی برای رشد ادبیات خلاق هستند. بخش دوم مجلات ادبی هستند. اگر سابقه دهه‌های متوالی اخیر را ببینیم، مجلات ادبی فرصتی برای ارتباط ادبی نسل‌ها با هم و پرورش نسل‌های جدید است.

وی اظهار داشت: فضای مجازی فرصتی برای مجلات ادبی پیش آورده است. چرا که حجم و هزینه مجلات چاپی مانع از آن می‌شد که آنچه مهم است، تولید و عرضه شود. همچنین محدودیت فضای عرضه و تولید را داشت. فضای مجازی فرصتی برای این کانون پیش آورد و با این نگاه تولید مجلات ادبی آنلاین در کشور به وجود آمد.

صالحی درباره مجله ادبی آنلاین «الف یا» گفت: «الف یا» می‌خواهد با همه واژگان اسلامی کار کند. واژگانی که ادبیات را محترم می‌شمرند و آن را ابزاری برای چیزهایی که اصالت ندارند، نمی‌کنند. کتاب رسانه‌ای است که جایگزین ندارد؛ چون قدرت قضاوت و داوری شفاف‌تر و روشن‌تر می‌دهد. اگر می‌خواهیم در حوزه ادبیات گفتگو کنیم، کتاب‌ها میدان بهتری هستند. بنابراین مجله «الف یا» رویکردی کتابی دارد و تعلق ویژه به حوزه کتاب دارد.

وی همچنین درباره تاکید بر مستندنگاری در این مجله ادبی آنلاین گفت: با بحث مستند‌نگاری که در این مجموعه افزوده شده، فرصت‌های زیادی داریم که مستندنگاری ادبی را رونق دهیم و فرصت ارتباط جهانی و تعامل و گفتگوی جهانی را برقرار کنیم.

در بخش دیگری از این مراسم مرتضی سرهنگی گفت: «الف یا» اسم قشنگی دارد. از ابتدا تا انتها حروفی است که سرنوشت‌ها را تغییر می‌دهد و ان‌شاءالله در سایت شگفتی‌ها را ببینیم. مستندنگاری ما را به حقیقت زندگی نزدیک می‌کند. شاید اگر من اوایل دهه شصت با اسیران عراقی صحبت نمی‌کردم، هیچوقت نمی‌فهمیدم که جنگ اول به عراقی‌ها تحمیل شد نه به ما. ما هم جغرافیای متنوع و هم اقوام متنوعی داریم و این بخشی از مستندنگاری است. بخشی دیگر و در کنار این تنوع جغرافیایی دو تحول بزرگی است که داشتیم. انقلاب اسلامی و جنگ و می‌توانیم از آن استفاده کنیم. من در سفری که به روسیه داشتم، دیدم که اتحادیه نویسندگان جنگ داشتند و اعتقاد دارند که روسیه بدون ادبیات جنگ فقط سرزمین پهناوری است. مستندنگار باید سلوک نویسندگی داشته باشد و اینکه باید برای اینکه مستندنگاری به درجه بالایی برسد، استادان سختگیری داشته باشیم.

علی‌محمد مودب در بخش دیگری از این جلسه گفت:‌ زبان فارسی وضعیت خوبی ندارد. چند کشوری که در این حوزه هستند، هر کدام به نحوی دچار آسیب هستند. اگر درباره بعضی استادان بزرگ جستجو کنیم، هرچه بگردیم کمتر می‌یابیم. تحلیل، نقد، بازخوانی و معنا کردن در ادبیات ما کم‌ کار شده و دست ما خالی است.

در این مراسم همچنین ابراهیم اکبری‌ سردبیر مجله «الف یا» پس از خوش‌آمدگویی چند نکته را یادآور شد: «الف یا» محصول تعداد کثیری از دوستان است که در استخوان‌بندی و سیاست‌گذاری مجله نقش بسزایی دارند. آماده‌ایم که از همه کسانی که به زبان فارسی می‌نویسند در این مجله استفاده کنیم. به شرطی که قوانین ملی و جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند. برای این مجله تقریبا با تمام کسانی که در ادبیات امروز نقش داشتند، گفتگو کرده‌ام.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار