مجری برنامه کودک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برنامه‌های کودک و نوجوان، جایگزین کاملی برای آموزش آنها نیستند

هیچ چیز جای خالی پدر و مادر را پر نمی‌کند و آسیب‌های زمان حال جامعه از نبود پدر و مادرها در کنار فرزندانشان است.

سارا روستاپور مجری برنامه کودک در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اهمیت تاثیرگذاری برنامه‌های کودک بر مخاطبان گفت: متاسفانه این روزها در برخی برنامه‌ها به مقوله آموزش کودکان توجهی نمی‌شود. بیشتر برنامه‌ها تنها جنبه سرگرمی دارند. شاید یکی از مشکلات اصلی در برنامه‌سازی برای کودکان و نوجوانان، مشخص نبودن رده‌های سنی باشد. مسلما اینکه هر فردی برنامه‌ای را ببیند که متناسب با سن و سال او نباشد، از میزان تاثیرگذاری آن هم کم می‌شود.

وی در ادامه افزود: آموزش به کودک باید مستقیم و غیر مستقیم باشد. برای مثال، آموزش موضوع  «اعتماد نکردن کودکان به غریبه‌ها»، باید در قالب یک نمایش غیر مستقیم باشد تا تاثیر مناسب بر کودکان بگذارد. گاهی هم آموزش باید مستقیم باشد؛ مثل آموزش دست نزدن به مواد خطرناک که به سلامتی کودکان صدمه می زند. اما بعضی برنامه‌سازان این دو مورد را ترکیب می‌کنند و طوری جلوه می‌دهند که حتی کودکان فکر می‌کنند، این موضوعات شوخی است.

مجری برنامه «همیشه بهار» در پایان در خصوص مسئله پر شدن جای خالی آموزش و تربیت والدین با برنامه‌های کودک گفت: هیچ چیز جای خالی پدر و مادر را پر نمی‌کند، آسیب‌های زمان حال جامعه از نبود پدر و مادرها در کنار فرزندانشان است. حتی یکسری از پدر و مادرها، با بازی کردن بچه ها با گوشی و تبلت موافق هستند تا فراغت بال پیدا کنند؛ اما اینها لطمه می‌زند.

روستاپور پیرامون نیاز به تخصص مجریان برنامه کودک تصریح کرد: قطعا کسانی که کار کودک می‌کنند، باید کارشناس باشند و یکسری از آسیب‌ها را ببینند؛ چون کار ما، کار با کودک است و تاثیر مهمی بر کودکان دارد. 

مجری برنامه «گل‌آموز» در خصوص تفاوت برنامه‌های کودک در گذشته و امروز اظهار داشت: من این مقایسه را با زمان خودم انجام می‌دهم؛ تفاوت برنامه‌های کودک دهه شصت این بود افرادی که در آن دوره کار کردند، برای ما برنامه‌ریزی کردند. مشکل اساسی این دوره این است که ما تیم برنامه‌ریزی نداریم. به عنوان مثال سریال های طنز سه یا چهار کارگردان دارند که این سبک را تولید می‌کنند؛ چون تنها این افراد متخصص، در این زمینه هستند ولی در زمینه کار کودک اینطور نیست و خیلی‌ها فکر می کنند کار کودک، کار آسانی است و برای شروع کار، بخش کودک را انتخاب می‌کنند. این اشتباه است؛ چون کار کودک نیاز به مهارت و تخصص دارد و باید یک هیات طراحی شود که تشخیص بدهد، چه کسانی کار کودک انجام دهند. همانطور که در تمام دنیا اتفاق می‌افتد.

این مجری کودک، درباره ابزار و امکانات برنامه‌های کودک بیان کرد: تنها ابزار عروسک است که چندان استفاده درستی هم از آن نمی‌شود. ما بهره‌گیری از ابزار خاصی نداریم و برنامه‌سازان کودک آموزشی در این خصوص نمی‌بینند.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار