ایندیپندنت: سیر نزولی بهای نفت به دنبال امتناع ایران و عراق از پذیرش طرح فریز نفتی

کارشناسان ایندیپندنت مدعی هستند به دنبال همراه نشدن ایران و عراق در طرح فریز نفتی، بهای طلای سیاه سیر نزولی یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی ایندیپندنت در گزارشی نوشت: بهای نفت در معاملات روز سه‌شنبه عملکردی منفی داشت و به نظر می‌رسد وجود برخی تردیدها درمورد همراه شدن ایران و عراق در طرح فریز نفتی، علت اصلی آن بوده است. کارشناسان مسائل اقتصادی چندان امیدی ندارند که ایران و عراق با طرح پیشنهادی اوپک برای کاهش تولیدات نفتی همراه شوند. این در حالیست که بهای نفت در روزهای نخست ماه جاری به بالاترین سطح از زمان اعلام توافق اولیه اعضای اوپک برای اجرایی کردن طرح فریز نفتی رسیده بود.

کارشناسان معتقدند بازار با دقت و حساسیت بالایی اظهار نظرات مقامات نفتی اوپک را دنبال می‌کند و به دنبال یافتن جزئیات بیشتری از طرح فریز نفتی تا پیش از نشست 30 نوامبر (10 آذر) وزرای اوپک است.

روند صعودی بهای نفت از زمانی آغاز شد که منابع نزدیک به اوپک اعلام کردند توافقی اجمالی بر سر کاهش 4 درصدی تولیدات انجام گرفته است؛ اما لیبی و نیجریه به دلیل اوضاع بد اقتصادی از اجرای این طرح معاف شده‌اند و ایران و عراق نیز هرکدام به دلایلی خاص حاضر به کاهش سطح تولیدات نیستند.

"فیل فلاین"، کارشناس کارگروه تعیین بهای نفت در شیکاگو، اعلام کرد: امیدها مبنی بر اینکه اوپک تا پیش از نشست 30 نوامبر به توافقی نهایی در ارتباط با طرح فریز نفتی برسد، کمرنگ شده است. 

سازمان اوپک تلاش می‌کند کشورهای عضو و تولیدکنندگان غیرعضو را بر سر اجرایی کردن طرح فریز نفتی به توافقی جامع برساند. هدف از این کار حذف مازاد تولیدات نفتی در بازار و کمک به بالا رفتن بهای طلای سیاه است. 

حتی با توافق تمامی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک، مشکل دیگری بر سر راه حذف مازاد تولیدات نفتی در بازار وجود دارد و آن افزایش تولیدات نفت شیل آمریکا است؛ بوی‍ژه آنکه آمارها نشان می‌دهد ذخایر نفتی آمریکا برای چهارمین هفته متوالی سیر صعودی داشته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار