اردبیل؛

اجرای عملیات شبکه در پایاب سدها با اعتبار ۹/۵ میلیارد دلار در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از اجرای عملیات شبکه اصلی و فرعی در ۸۳ هزار هکتار اراضی در پایاب سدها با اعتبار ۹/۵ میلیارد دلار در استان اردبیل خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ عدیل سروی با اعلام این خبر افزود: استان اردبیل به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور قابلیت های زیادی برای رونق تولید و اشتغال دارد.

وی افزود: یکی از این پتانسیل ها بزرگ ترین پروژه پایاب سد خدا آفرین است که این طرح با مساحت خالص ۶۲ هزار هکتار یکی از مهم ترین و مدرن ترین طرح های کشاورزی در شمال غرب کشور به شمار می رود که از چهار واحد عمرانی تشکیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اجرای پروژه پایاب سد خدا آفرین کشاورزی اقتصادی استان تقویت و عشایر غیرتمند و تولیدکنندگان به صورت عملی حمایت خواهند شد.

سروی یادآور شد: عملیات اجرایی شبکه اصلی از سال ۱۳۸۳ و شبکه فرعی از سال ۱۳۸۹ شروع، ولی به دلیل عدم تأمین اعتبار کافی تا سال ۹۲ از پیشرفت مطلوبی برخوردار نبود که در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری به منظور ساماندهی و مدیریت آب های مرزی کشور، ۸/۵ میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافته و استان اردبیل نیز با سهم تخصیصی یک میلیارد دلار یکی از استان های مهم مجری این طرح محسوب می شود.

وی گفت: بر همین اساس در سفر دولت تدبیر و امید به استان اردبیل، اجرای ۸۳ هزار هکتار اراضی در پایاب سدها در دستور کار قرار گرفت که ۶۲ هزار هکتار آن مربوط به پایاب سد خدا آفرین بود.

سروی خاطرنشان ساخت: تاکنون عملیات اجرایی برخی از پروژه های راکد در پایاب سد خدا آفرین به مساحت ۱۰ هزار هکتار شامل شرق دره رود، فتحعلی در حال اتمام است و عملیات اجرایی و برگزاری مناقصات ۳۷ هزار و ۶۰۰ هکتار با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در حال احداث است که مطابق جدول زمان بندی طی سال های ۹۶ و ۹۷ به بهره برداری خواهند رسید.

وی افزود: از مهم ترین اهداف اجرایی این مگاپروژه ایجاد یکپارچگی اراضی، توسعه متوازن منطقه، افزایش حجم تولیدات کشاورزی (افزایش بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصولات متنوع کشاورزی)، ایجاد اشتغال پایدار (بیش از ۱۰ هزار نفر)، افزایش رفاه اجتماعی، کاهش مهاجرت، توسعه صادرات و ارز آوری، استفاده از منابع آب مشترک با توجه به مرزی بودن منطقه، توسعه کشاورزی مدرن بویژه احداث کشت و صنعت ها و شهرک های گلخانه ای و ساماندهی حدود ۱۰ هزار خانواده عشایر شاهسون می توان نام برد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، اجرای ، عملیات ، شبکه ، پایاب ، سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.