سی‌ان‎ان گزارش داد:

آیا ترامپ می‌تواند "باتلاق فساد در واشینگتن" را بخشکاند؟

سی‌ان‌ان در مطلبی به بررسی طرح دونالد ترامپ برای مقابله با لابی‌گری در دستگاه سیاسی واشینگتن پرداخت.

سی‌ان‎ان: آیا ترامپ می‌تواندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری سی‌ان‌ان در مطلبی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا در یادداشتی که پیش از انتخابات سراسری این کشور منتشر شده بود به پایان قانون شکنی و لابی‌گری سیاستمداران تاکید کرد و اظهار داشت با ورود به کاخ سفید "سیفون فساد در واشینگتن را خواهد کشید". رئیس جمهور منتخب آمریکا روز گذشته برخی افراد شناخته شده حزب جمهوری خواه را برای دولت آینده خود معرفی کرد که تا حدودی ناامیدکننده بود.

پایان دادن به فساد سیاستمداران در آمریکا اقدامی است که پیش از این در نوامبر 2007 دیده و شنیده شده بود. باراک اوباما در رقابتهای انتخاباتی نوامبر 2007 گفت: "تمام تلاش من این است که به لابی‌گری سیاستمداران واشینگتن پایان دهم."

دونالد ترامپ نیز بارها در سخنرانی های عمومی خود بر پایان دوران لابی‌گری در واشینگتن تاکید کرده است. او در یکی از سخنرانی هایش که ماه اوت در آکرون، اوهایو برگزار شد، گفت: هر روز در رسانه ها اخباری از چهره های سیاسی و اقتصادی واشینگتن منتشر می شود که مخالف من هستند. دلیلش این است که من آنها را نمی‌خواهم و به آنها احتیاجی ندارم. من هرآنچه که خوب است را برای شما می خواهم. لابی‌گرهای مطرح آمریکا با من مخالف هستند برای اینکه من با لابی‌گری، زد وبند و نفوذ دیدگاه مشخص آنها به دستگاه حکومتی مخالفم.

چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است مقامات ارشد دولت او باید برگه‌ای را امضا کنند که به موجب آن تا 5 سال پس از پایان فعالیت دولتی آنها، اجازه لابی کردن در امور دولتی را نخواهد داشت.

بر این اساس، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا ممنوعیت لابی‌گری را تا پنج سال برای مقامات دولت خود نیز اعمال کرده است و دولتهای خارجی در صورت تلاش برای نفوذ یک دیدگاه در دستگاه حکومتی آمریکا و یا افکار عمومی با محرومیت مادام العمر دولت آمریکا مواجه خواهد شد. با این حال، لابی‌گری در لایه های زیرین و پنهانی همه دولتهای روی کار آمده آمریکا وجود داشته و مقابله با فساد ناشی از آن غیرممکن است.

دیوید دانلی، کارشناس انجمن دولتی اوری ویس (Every Voice) در این باره می گوید: واشینگتن در باتلاق عمیق فساد فرو رفته است. طرح رئیس جمهور منتخب آمریکا تا حدودی می تواند روند انتقال قدرت را با مشکل مواجه کند. چراکه بسیاری از مقامات دولتی پس از پایان فعالیت قادر به بازگشت به بخشهای دولتی نیستند. به سادگی می توان گفت برخی افراد در دولت جدید سِمت مشخصی ندارند و به مدت 5 سال قرار است نهایت تلاش را برای تزریق یک دیدگاه خاص و حمایت از آن را بکار ببندند.

پل میلر، رئیس مؤسسه ملی "لابی و اخلاق" نیز معتقد است قانون ممنوعیت لابی‌گری مهمترین مانع برای به خدمت گرفتن اعضای دولت ترامپ است و در پس این طرح سوالات زیادی درباره اجرای طرح ممنوعیت لابی‌گری و مجازات لابی‌گران باقی می ماند. او در نهایت برای انتخاب کابینه خود مجبور به لغو این طرح خواهد بود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار