مشهد؛

علامه طباطبایی عالمی نوآور و تاثیرگذار بود

علامه طباطبایی از نظر ذهنی انسان نوآوری بود که علاوه بر فلسفه در علم کلام نیز دارای نوآوریهای زیادی بود.

علامه طباطبایی عالمی نوآور و تاثیرگذار استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عضو هیات علمی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در همایش نوآوریهای فلسفی، کلامی علامه طباطبایی که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، افزود:علامه طباطبایی از نظر ذهنی انسان نوآوری بود چنانکه علاوه بر فلسفه در دیگر علوم حوزوی نیز نوآوریهای زیادی داشت.

حجت الاسلام علی رضائی تهرانی تصریح کرد: علامه طباطبایی معتقد بود انسان مدنی بالطبع نیست بلکه مدنی بالاضطرار می باشد و چون انسانها می دانند حیات اجتماعی آنها بدون قانون امکان ندارد ناچار و از روی اضطرار به دنبال قانون می روند.

وی گفت: در کتابهای زیادی از وی مانند بدایة و نهایة الحکمة، رسایل توحیدیه، حاشیه بر کفایه و المیزان نوآوریهای فراوانی از علامه طباطبایی مشاهده می کنیم.

محمد سعیدی مهر،عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تهران نیز در این همایش افزود: مرحوم طباطبایی در حوزه الهیات خاص، آرای بدیعی دارند.

وی ادامه داد: مرحوم طباطبایی نقدی بر سنت فلسفی صدرایی دارد و آرا وی الهام گرفته از آیات قرآن و روایات است.

یکی از اساتید دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد نیز  تصریح کرد: غالب سخنان و نظرهای علامه طباطبایی رنگ و بوی الهام و ابداع دارد و می توان گفت پیدا نکردن ابداع در آثار ایشان دشوار است.

علیرضا کهنسال گفت: انکار قضیه موجبه سالبة المحمول، ترادف قضیه و تصدیق، تقسیم موجود به حقیقی و اعتباری، تبیین عقلی حرکت در حرکت و اتحاد عاقل و معقول از جمله نوآوریهای فلسفی و کلامی مرحوم طباطبایی است.

 انتهای پیام //ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.