نیوزمکس: مخالفت منتقدان توافق هسته‌ای با لغو آن از سوی ترامپ

نیوزمکس در گزارشی نوشت: حتی منتقدان توافق هسته‌ای ایران هم مخالف پاره کردن آن به دست "دونالد ترامپ" هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پایگاه اینترنتی نیوزمکس در گزارشی به قلم "سولانگ رِینِر" نوشت: با انتخاب "دونالد ترامپ" به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره وعده‌های انتخاباتی وی از جمله پاره کردن توافق هسته‌ای ایران، ساخت دیوار مرزی میان مکزیک و آمریکا و اخراج مهاجران غیرقانونی به راه افتاده است.

در ادامه این گزارش آمده است: موضوع لغو و یا پابرجا ماندن توافق هسته‌ای ایران به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز این روزها تبدیل شده است. توافقی که به غیر از ایران و آمریکا، پنج کشور دیگر شامل چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان نیز آن را امضا کرده‌اند و توافقی دو جانبه به حساب نمی‌آید. تعدادی از منتقدان سرسخت این توافق در آمریکا اعلام کردند بهتر است ترامپ توافق را زیر پا نگذاشته و چهارچوب کلی آن را حفظ کند.

به موجب توافق هسته‌ای، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود می‌کند و در مقابل تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور لغو خواهد شد. ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی مدعی شده بود این توافق یک فاجعه در سیاست خارجی آمریکا است و ایران یک شریک مطمئن نیست.

اما به نظر می‌رسد عده‌ای از مشاوران ترامپ قصد منصرف کردن وی را از لغو توافق هسته‌ای دارند. "باب کورکر،" سناتور ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، معتقد است ترامپ برجام را پاره نخواهد کرد.

کورکر در خصوص اینکه دونالد ترامپ توافقنامه هسته ای با ایران را نقض کند، اظهار تردید کرد و گفت چنین تصمیمی انحراف دولت نوپای دونالد ترامپ در نخستین روزهای فعالیت آن را باعث خواهد شد.

باب کورکر افزود رئیس جمهور منتخب آمریکا رویکردی ملایم تر در پیش خواهد گرفت و در دو طیف حزب های سیاسی در آمریکا تلاش خواهد کرد تا این توافقنامه را در شکل موجود آن مورد بازبینی قرار دهد.

کورکر در مصاحبه با سی ان ان گفت: فکر نمی‌کنم او توافقنامه را پاره کند، این  راه شروع به کار نیست. فکر می‌کنم کاری که او باید انجام دهد این است که با کشورهای دیگر اجماع ایجاد کند مبنی بر اینکه (ایران) به طور قطع درحال نقض توافقنامه است. او قصد دارد کنگره را در این موضوع همراه خود داشته باشد و فکر می‌کنم که این بهترین رویکرد است.

کورکر معتقد است مهمترین رویکرد برای آمریکا حفظ آمریکا و دیگر کشورها به عنوان متحد آمریکا است تا در دیپلماسی با ایران، واشینگتن را همراهی کنند.

در گزارشی که شورای ملی ایرانیان امریکا در ماه نوامبر منتشر کرده بودند، 76 کارشناس صاحب نام اظهار داشتند بهترین اقدام از سوی ترامپ برای حل چالش‌های منطقه‌ای و کمک به حفظ ثبات و امنیت در خاورمیانه، پابرجا نگه داشتن توافق هسته‌ای است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۷ آبان ۱۳۹۵
من که امیدوارم توافق هسته ای پاره کنه اونوقت قدرت ما خیلی بیشتر از این نشان داده خواهد شد!

اینها هنوز ایران واقعی پس از انقلاب را نشناخته اند وقتش رسیده که با قدرت پنهان ما هم آشنا شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۵
گول هارت و پورتش را نخورید //خیلی ترسو تر از اینهاست
آخرین اخبار