لرستان؛

مرمت مقبره تاریخی حسن گاویار دلفان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: مقبره تاریخی حسن گاویار شهرستان دلفان که بر روی تپه ای باستانی متعلق به عصر آهن ɪɪɪ قرار دارد، مرمت و بازسازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ غلامرضا سلیمانی افزود: بنای مقبره با پلانی مستطیل شکل متعلق به قرون پنج و 6 هجری است که به شماره چهار هزار و 157 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
به گفته سلیمانی این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی و مرمتی خود عملیات مرمت و ساماندهی این بنای تاریخی و محوطه اطراف آن را با اعتباری افزون بر 450 میلیون ریال به پایان رسانده است.
وی اظهار کرد: لایه برداری گچ فرسوده و اجرای گچ کاری داخل بنا، جمع آوری و حمل مصالح حاصل از عملیات مرمتی، اجرای سنگ مرمر در ازاره تا ارتفاع 85 سانتیمتر در داخل بنای مقبره، کف سازی و اجرای سنگ فرش گندمینه فضای داخلی بنا در این طرح انجام شده است.
وی کف سازی و اجرای سنگ فرش از جنس سنگ گوهره خرم آباد به همراه پرداخت در بخش ورودی گنبدخانه، ساخت در ورودی، در حفاظ و در چوبی ضریح مقبره را از اقدامات مرمتی این بنا اعلام کرد و گفت: نصب شیشه های رنگین، تعویض مصالح فرسوده، بندکشی نماهای بنا و تهیه، حجاری و نصب سنگ قبر جدید بر مزار از دیگر اقدامات انجام شده می باشند.
وی افزود: دیوارچینی حفاظتی درختان کهنسال اطراف مقبره، ساماندهی، تسطیح، محوطه سازی، سنگ فرش و بند کشی محوطه پیرامونی بنا نیز انجام شده است.
انتهای پیام/ا



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.