گامبیا سال آینده رسما از دیوان بین‌المللی کیفری خارج می‌شود

گامبیا نیز پس از آفریقای‌جنوبی و بروندی، سومین کشوری است که سال آینده رسما دیوان بین‌المللی کیفری را ترک می‌کند.

گامبیا سال آینده رسما از دیوان بین‌المللی کیفری خارج می‌شودبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از رویترز، "فرهان حق،" سخنگوی سازمان ملل گفت: گامبیا به این سازمان اعلام کرده خروجش از دیوان بین‌المللی کیفری در تاریخ 10 نوامبر 2017 (19 آبان 1396) اجرایی می‌شود.

در ماه اکتبر، "شریف بوجانگ،" وزیر اطلاع رسانی گامبیا، دیوان بین‌المللی کیفری را "دیوان بین‌المللی سفیدپوستان" خواند که هدف آن شکنجه و تحقیر افرادی با پوست‌های رنگی و خصوصا آفریقایی‌ها است.

گامبیا در اواخر اکتبر اعلام کرد قصد دارد این دیوان را ترک کند. پیش از این آفریقای جنوبی و بروندی نیز در ماه اکتبر به سازمان ملل اعلام کرده بودند که قصد خروج از این دیوان را دارند و سال آینده تصمیم آن‌ها اجرایی می‌شود.

"فاتو بنسودا،" دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری، اهل کشور گامبیا است. وی به عنوان مشاور "یحیی جامع،" رییس‌جمهوری گامبیا از نخستین سال های حکومت جامع و پس از به دست گیری قدرت در پی کودتای 1994 فعالیت کرده و سپس به عنوان وزیر دادگستری مشغول به کار شد.

دیوان بین‌المللی کیفری که از ژوئیه 2002 آغاز به کار کرد، دارای 124 کشور عضو است. این دیوان نخستین سازمان قضایی با حوزه اختیارات قضایی دایمی بین‌المللی است که مواردی چون نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جرایم جنگی را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد.

"بان کی‌مون،" دبیر کل سازمان ملل پیش از این از تصمیم آفریقای جنوبی، بروندی و گامبیا در خصوص خروج از این دیوان اظهار تاسف کرده و اعلام کرده بود این اقدام می‌تواند "پیام اشتباهی را در خصوص تعهد این کشورها به عدالت ارسال کند."




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار