پایان جشنواره کتاب و رسانه با یادی از محمدرضا رستمی

از مرحوم محمدرضا رستمی خبرنگار حوزه رسانه در اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه یاد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه با حضور مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی رسانه در پژوهشکده فرهنگ،هنر و معماری عصر امروز برگزار شد.

در این مراسم مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب در این مراسم گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های که امروز گریبانگیر نشر کشور شده بحث کتاب سازی و زرد نویسی در حوزه کتاب و نشر است و آثار نه چندان مطلوبی در صنعت نشر ما منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته آماری را منتشر کردیم و پژوهشی پیرامون کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انجام شد. طی یک بررسی ده ساله جشنواره‌های کتاب به این نتیجه رسیدیم که یک درصد از این آثار این شانس را پیدا کردم که به عنوان کتاب سال برگزیده شوند.
 
وی افزود: نسبت آثار ارزشمند یا تولیدی داخلی نسبت به کل آثار اندک است و سال گذشته 84 هزار جلد کتاب منتشر شد. توسعه فضای نقد برای کمک به حال آشفته کتاب هر چند می‌تواند بارقه امید ایجاد کند اما نسبت به کل آثار به آثار ارزشمند بسیار پایین است.
 
مدیر عامل خانه کتاب با اشاره به اینکه قطع به یقین پرداختن به محتوا و عمق کتاب از ظاهر و حواشی بسیار مهمتر است، بیان کرد: پرداختن به ظواهر و حواشی کتاب سبب شده زرد نویسی را بیشتر مشاهده کنیم  وبخش قابل توجهی از خبرنگاران کتاب جذب مسائل تاثیرگذار نشده است و متاسفانه مباحث حاشیه‌ای در رسانه‌ها بسیار بیشتر است و احساس می‌کنم توقع بدنه نشر این است که رسانه به جای پرداختن به سطح و زرد نویسی بیشتر به محتوا و متن کتاب ها بپردازند.
 
در ادامه مراسم سید فرید قاسمی استاد رسانه و پژوهشگر اظهار داشت: خبر کتاب عرصه عدالت است و نمی توان دو کتاب را به یک شیوه ارزیابی کرد، باید نگاه برابری و مساوات به کتاب در حوزه خبر آن نداشته باشیم و عدالت را در این زمینه لحاظ کنیم.

وی ادامه داد: امروز 4 نوع کتاب از جمله کتاب آفرینی، کتاب سازی، کتاب بافی و کتاب ربایی وجود دارد. اگر بخواهیم به این چهار گونه کتاب به یک شکل نگاه کنیم و درباره آن عمل کنیم عدالت نخواهیم داشت. هم اکنون که کتاب ربایی هم انواع و اقسامی پیدا کرده است و حقوق مولف از آن از بین می رود اگر ما بخواهیم با کتاب به صورت برابر برخوردار کنیم ترویج کتاب بد را انجام داده‌ایم و در حق کتاب خوب جفا شده است.
 
در ادامه مراسم از الهه خسروی همسر محمد رضا رستمی خبرنگار تقدیر شد.

همچنین سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم تنها از محمد رضا رستمی یادی کرد.
 
در پایان مراسم از برگزیدگان جشنواره کتاب و رسانه تقدیر شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.