اصفهان؛

95 درصد از حمل بار در استان اصفهان از طریق جاده انجام می شود

رییس حوزه راه سازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: 95 درصد از حمل بار توسط جاده و تنها 5 درصد توسط حمل و نقل ریلی انجام می شود

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،احمد معینی  در نشست بررسی اجرای پروژه قطار پرسرعت اصفهان – تهران افزود: تمرکز بر حمل و نقل جاده ای، یکی از چالش های حمل و نقل استان اصفهان است.
وی نبود سازمان حمل و نقل ترکیبی در سطح استان را یکی دیگر از چالش های بخش حمل و نقل عنوان کرد و گفت: با وجود ظرفیت حمل و نقل توسط شبکه ریلی، از آن در استان اصفهان استفاده نمی شود.
معینی با بیان اینکه حمل محصولات سوختی شرکت نفت توسط کامیون انجام می شود ، افزود: توانایی حمل سوخت توسط شبکه ریلی استان بطور کامل وجود دارد اما این موضوع مورد استقبال مسئولان مرتبط قرار نگرفته است و حمل جاده ای در اولویت آنها قرار دارد.
وی با بیان اینکه اتصال را آهن اصفهان به شیراز گامی مهم در باز شدن خطوط ریلی محسوب می شود، گفت:خط اصفهان – خرم آباد در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبار با مشکلاتی روبروست و راه اندازی خط اصفهان به شیراز می تواند نقش مهمی در حمل بار استان اصفهان به غرب کشور داشته باشد.
رییس حوزه راه سازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان از تصویب طرح خط راه آهن اصفهان – اراک خبر داد و گفت: محور ریلی اصفهان- اهواز در حال جذب سرمایه گذاری خارجی است و این خط می تواند زمینه افزایش صادرات استان اصفهان به استان های همسایه را فراهم کند .
وی با اشاره به قطار پرسرعت اصفهان– تهران گفت: یک شرکت چینی در حال بررسی و مطالعه بر روی سرعت قطار این مسیر است و همزمان با مطالعه کاهش یا افزایش سرعت، پروژه در چهار خط در حال اجراست.
معینی از زیرسازی کامل چهارخط جز 30 کیلومتر انتهایی به اصفهان خبر داد و گفت: 70 درصد از عملیات زیرسازی این خط انجام شده است و روسازی این خطوط هم از سال آینده آغاز می شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان هم در این جلسه گفت: قطار پر سرعت اصفهان – تهران علاوه بر ایجاد سفر ایمن برای شهروندان، زمینه جذب گردشگران خارجی را نیز فراهم می کند.
مسعود گلشیرازی افزود: تامین مالی پروژه از طریق فایناس خارجی انجام می شود اما هنوز اجرای این پروژه با مشکلات و نوسان های مختلفی روبروست.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه برای اجرای پروژه های بزرگ مانند قطار پرسرعت اصفهان – تهران باید مطالبه گری در اصفهان شکل گیرد، گفت: بی توجهی به اجرای این پروژه ها که نقش مهمی در سلامت جامعه دارد، باعث ضرر و زیان مردم است.
وی دلایل عدم استقبال فعالان اقتصادی از حمل و نقل ریلی را طولانی بودن ارسال بار به مقصد و هزینه های بالای آن نسبت به حمل جاده ای برشمرد و گفت: در صورتی که برنامه منظم و مدونی برای ارسال سریع السیر بار به مقصدها تدوین شود، فعالان اقتصادی از این نوع حمل استقبال خواهند کرد.
معاون اداره کل راه آهن استان اصفهان نیز در این نشست گفت: بر اساس بخش نامه وزارت راه قطارهای بین شهری به شبکه قطار شهری متصل می شوند.
محمدرضا چنگانی با بیان اینکه نقشه مسیر در حال طراحی و تکمیل است، افزود: سازمان قطار شهری اصفهان بر اساس این مصوبه به قطار شهری اصفهان و حومه تغییر نام داده تا خطوط مترو به ایستگاه قطارهای بین شهری متصل شود.
وی خواستار توجه صاحبان صنایع استان به حمل و نقل ریلی شد و گفت: راه آهن اصفهان می تواند تا 90 واگن بارگیری کند و توان رقابت با حمل و نقل جاده ای را دارد.
چنگانی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی در شهرهای جدید محور قرار گرفته است، گفت: طرح اتصال راه آهن نجف آباد به اصفهان در دست طراحی است .
نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان هم در این نشست گفت: قیمت ارزان گازوئیل دلیل استقبال از حمل و نقل جاده ای است .
مصطفی رناسی، تشکیل کمیته ویژه پیگیری قطار پرسرعت اصفهان - تهران را خواستار شد و گفت: پیگیری میدانی و مرحله به مرحله این پروژه، راه اندازی آن را سرعت می بخشد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان هم در این جلسه گفت: کمتر از یکماه به پایان اعتبار اسنادی(L.C) این پروژه باقی مانده اما هنوز زیرسازی این پروژه به اتمام نرسیده است.
محمدرضا رجالی، تامین اعتبارات لازم این پروژه از محل مالیات بر مصرف را خواستار شد و گفت: راه اندازی این پروژه نقش مهمی در اقتصاد کشور و بویژه استان اصفهان دارد.
رییس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای شهر اصفهان هم در این نشست با اشاره به سند آمایش سرزمین اصفهان گفت: برای مشخص شدن ظرفیت های بخش ریلی،جاده ای و هوایی باید حمل و نقل در استان اصفهان طرح جامع داشته باشد.
غلامرضا شیران خواستار مشارکت بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل ریلی استان شد و گفت: بیشتر تلفات و تصادفات در جاده های استان رخ می دهد که در این زمینه حمل و نقل ریلی از امنیت بیشتری برخوردار است.
در پایان این جلسه مقرر شد که نشست های پیگیری پروژه قطار پرسرعت اصفهان - تهران به صورت منظم از طریق کمیسیون تجارت اتاق اصفهان برگزار شود.
نشست بررسی اجرای پروژه قطار پرسرعت اصفهان - تهران با حضور جمعی از مسوولان اداره کل راه و شهرسازی، شرکت راه آهن، استانداری و شورای شهر اصفهان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.