تبریز؛

اقدامات ارگانهای مختلف آذربایجان شرقی در آستانه برگزاری اربعین حسینی

چند سالی است که مراسم پیاده روی اربعین شور و حالی خاص گرفته است. هر سال بر تعداد زائران افزوده می شود و به همین مثابه دستگاه ها و ارگان های بسیاری برای خدمت رسانی به زائران در استان عزم خود را جزم کرده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛در کل کشور  نزدیک به یک میلیون و 200 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند که نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش نشان می دهد. در آذربایجان شرقی نیز تاکنون 54 هزار و 500 نفر در سامانه سماح برای حضور در مراسم اربعین ثبت نام کرده اند و 66 هزار و 238 روادید نیز صادر شده که از این تعداد 16 هزار و 825 مورد مربوط به زائران آذربایجان غربی و 49 هزار و 413 مورد مربوط به زائران آذربایجان شرقی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز از راهپیمایی اربعین به عنوان بی‌سابقه‌ترین اجتماع بشری و مانور قدرت شیعیان در برابر اسلام‌ستیزان و داعشیان یاد کرد.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری با تاکید بر جذب مشارکت‌های مردمی در خدمت‌رسانی به زائران اربعین، هماهنگی کامل همه دستگاه‌های مسئول در این زمینه را خواستار شد.

وی زیارت اربعین را از علایم مومنان خواند و اظهار کرد: این گردهمایی مسلمانان به عنوان یک کنگره عظیم بوده و جزو بی‌‌سابقه ترین اجتماع‌‌های دنیا به شمار می‌‌رود.

آیت الله شبستری این اجتماع مسلمانان در کربلا را مانور بزرگ در مقابل دشمنان اسلام عنوان و با تاکید بر لزوم انجام امور با همکاری مسئوان، خاطرنشان کرد: این همدلی موجب می‌شود هماهنگی برقرار وجلوی برخی موازی کاری‌‌ها گرفته شود.

استاندار آذربایجان شرقی  نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز با اشاره به این که ستاد اربعین آذربایجان شرقی در سال گذشته از 450 هزار زائر در مرز شلمچه پذیرایی کرد افزود: با توجه به این عملکرد موفق پذیرایی روزانه از 30 هزار نفر در سال جاری بر عهده استان گذاشته شده است.

اسماعیل جبارزاده با اشاره به مأموریت استان آذربایجان شرقی در ایام اربعین اظهار داشت: آن‌چه از طرف ستاد مرکزی اربعین به این استان محول شده برپایی موکب خدمت‌رسانی در مرز مهران است و همه امکانات استان باید در این جهت متمرکز شود.

وی با بیان این که این مأموریت همه ساله ادامه خواهد داشت، گفت: باید امکانات خود را به نحوی سامان‌دهی کنیم که در سال‌های بعد نیز قابل استفاده باشد و در درازمدت باید امکانات ثابت و ماندگار نیز ایجاد کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که به همه وظایف خود در قبال زائران اربعین عمل خواهیم کرد افزود: انجام این مأموریت وظیفه همه دستگاه‌هاست و باید نیازمندی‌های موکب آذربایجان شرقی در مرز مهران در موعد مناسب تأمین شود، در عین حال این موضوع نباید مأموریت دستگاه‌ها در داخل استان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

شهردار تبریز نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز  از اقدامات گسترده شهرداری تبریز در خدمت‌رسانی به زائران اجتماع اربعین حسینی خبر داد.

نجفی افزود: برنامه‌های خدماتی و رفاهی شهرداری تبریز در اربعین حسینی، امسال گسترده‌تر از سال‌های پیشین تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز امانات بلدیه تبریز در کربلای معلی، خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع، زائران و مسافران، با نیازهایی مواجه‌اند که تامین‌شان کمتر مورد توجه قرار گرفته‌است.

شهردار تبریز تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز امانات بلدیه تبریز در کربلای معلی با هماهنگی مسئولان عراقی، در همین راستا، مد نظر قرار گرفته که با تحویل‌گرفتن بار همراه مسافران ، موجب تردد آسان و بی‌دغدغه بخشی از زائران خواهد شد.

وی با یادآور شدن تراکم جمیعیت زائران اربعین حسینی، گفت:مدیریت برنامه اربعین به منظور، سهولت زائران در یافتن همراهان، در مسیر 80 کیلومتری نجف به کربلا به شماره گذاری ستون های برق به تعداد 1452 نموده است که موکب شهرداری تبریز در این مسیر در ستون 1394 استقرار یافته است.

 نجفی ادامه داد: زائرین اربعین در کربلای معلی، می‌توانند با مراجعه به این محل، از خدمات شهرداری تبریز و همچنین مراسم عزاداری در این محل بهره‌مند شوند.

وی با بیان این‌که شهرداری تبریزمسئولیت کمیته پشتیبانی مرز مهران را عهده‌‌دار شده است، اظهار داشت: خوشبختانه با تصویب و حمایت شورای اسلامی شهر، منابع لازم خدمت‌رسانی به زائران اربعیین، مهیا شده و به این ترتیب، موکب شهرداری تبریز، برنامه‌های اساسی و اولیه رفاهی از قبیل ارایه وعده‌های غذایی و خدمات بهداشتی را به مسافران و زائران ارایه خواهد داد.

شهردار تبریز برنامه‌های خدماتی را از مهمترین محور اقدامات شهرداری تبریز برای زائران اربعین خواند و افزود: با هماهنگی‌های صورت‌گرفته، شهرداری تبریز مسئولیت مدیریت خدمات شهری سامرا را در طول مراسم اربعین عهده‌دار خواهد بود.

وی تصریح کرد: این خدمات، شامل برنامه‌های تنظیف و پاکسازی بوده و با هماهنگی مقامات عراقی، حجم زباله‌ تولیدی را به سمت مسیرهای مشخص و پیش‌بینی‌شده هدایت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: خرسندیم که عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی تبریز و کربلا، زمینه‌های تاثیرگذاری شهرداری تبریز را در برنامه‌های خدماتی اربعین حسینی افزایش داده ‌است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز گفت: صدا و سیمای مرکز استان به عنوان مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد اربعین حسینی با برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی به پیشواز اربعین حسینی می‌رود.

سیدمحسن لطیفی گفت:در این زمینه سه تیم مستندسازی برای پوشش این مراسم عظیم اعزام خواهند شد، یک تیم در مرز مهران مستقر شده و در صورت لزوم از مرز مهران وارد خاک عراق شده و ارتباط زنده با مرکز برقرار خواهد کرد، و تیم دیگر از مرز شلمچه، مسیر شلمچه، سامرا و نجف اقدام به مستندسازی خواهد کرد، تیم سوم نیز با حضور سرداران دفاع مقدس برنامه‌سازی می‌کنند.

وی گفت شعار اربعین حسینی امسال «انی احامی ابدا عن دینی...» انتخاب شده است و محور کنگره عظیم سال 95 است که ان‌شاءالله بتوانیم این کنگره عظیم اقتدار حسینیان را به نمایش بگذاریم.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی  هم در این گفتگو از اعزام 11 نفر از نجاتگران و کادر مجرب این جمعیت به صورت هوایی به کربلا خبر داد.

حمید حسین پور افزود: براساس برنامه سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر این تیم برای ارایه خدمات امدادی به زائران در مراکز درمانی هلال احمر در کربلا مستقر شده اند.

وی یادآوری کرد: تیم های امداد و نجات استان های آذربایجان شرقی و زنجان، پوشش امدادی شارع الحسین ( درب قبله ) را از روز جمعه 21 آبان بر عهده گرفته اند.

سرپرست تیم اعزامی هلال احمر آذربایجان شرقی به کربلا اظهار کرد: محل های استقرار تیم ها مشخص شده و پس از شیفت بندی بر اساس برنامه تنظیم شده، ارایه خدمات امدادی به زایران مراسم اربعین حسینی را آغاز کرده اند.

حسین پور، ادامه داد: یک دستگاه خودروی ارتباطات متشکل از 3 اپراتور ارتباطات در محور نجف تا کربلا برای آسان سازی در امر برقراری ارتباط بین تیم های اعزامی در این منطقه مستقر شده اند.

وی گفت: 7 نفر از نیروهای هلال احمر استان به صورت زمینی و تجهیزاتی از جمله یک دستگاه آمبولانس، سرویس بهداشتی 6 چشمه، یک دستگاه نانوایی سیار و 500تخته پتو را به منطقه مرزی مهران محل استقرار موکب آذربایجان شرقی انتقال داده و همراه با سایر نیروهای اعزامی به زائران اربعین حسینی خدمات ارایه خواهند کرد.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری هم به خبرنگار باشگاه گفت:حدود دویست نفر خادم حسینی همراه با امکانات نقدی و غیرنقدی برای خدمات رسانی به زائرانی که مسیر نجف تا کربلا را پیاده خواهند رفت از استان اعزام  شده اند.

استوار آذر افزود:خادمان زائران حسینی از استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی در ایستگاه های صلواتی از مرز شلمچه تا دیوانیه مستقر شده و خدماتی مثل خدمات فرهنگی،ایاب و ذهاب را به زائران ارائه می دهند.

وی افزود: کاروان های بعدی نیز تا اخر این هفته جهت خدمت رسانی عازم مرز شلمچه خواهند شد.

مدیر دفتر حج و زیارت استان نیز در این گفتگو گفت: مدت زمان صدور روادید از 72 ساعت به کمتر از 24 ساعت کاهش یافته و در صورتی که مدارک ارائه شده از سوی شرکت ها دقیق و کامل باشد روادیدها در اسرع وقت صادر می شود.

امیر روحی گفت: اعتبار روادیدهای صادر شده از زمان ورود به خاک عراق، 20 روز است از این رو زائران طوری برنامه ریزی کنند که در مدت تعیین شده به وطن بازگردند.

روحی درمورد زائران غیرایرانی مراسم اربعین گفت: زائران غیرایرانی فقط از طریق مرز شلمچه وارد خاک عراق می شوند و ستاد مردمی برای استقبال و پذیرایی از آنها تشکیل شده است.


انتهای پیام/ش

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.