فوربز: بهای هر بشکه نفت بار دیگر 20 دلار می‌شود

کارشناسان اقتصادی نسبت به سقوط مجدد بهای نفت به 20 دلار در هر بشکه هشدار دادند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجله فوربز در گزارشی به قلم "پانوس مردوکوتاس" نوشت: بازارهای نفتی در هشت ماه گذشته حرکت خوبی را به سمت رونق مجدد آغاز کردند. طلای سیاه توانست از حدود 20 دلار در هر بشکه در ژانویه (دی) به 50 دلار در اواخر اکتبر (اوایل آبان) برسد. اما در چند هفته گذشته برخلاف آنچه انتظار می‌رفت به بشکه‌ای 60 دلار نزدیک شود، به حدود 40 دلار نزدیک شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند بازارهای نفتی در ادامه راه نیز با دست‌اندازهای فراوانی مواجه می‌شوند. به نظر می‌رسد شرایط در حال سوق دادن بهای نفت به سمت قیمت‌های ماه ژانویه است و همانطور که در آن زمان تمام امیدها برای کاهش تولیدات نفتی اوپک به یاس تبدیل شد، اکنون نیز کسی به رفع مازاد تولیدات نفتی در بازار امیدی ندارد. 

فوربز در ادامه این گزارش نوشت: برخی از کشورهای عضو اوپک مانند ایران، لیبی، عراق و نیجریه در حقیقت بر سطح تولیدات نفتی خود اضافه هم کرده‌اند. در کنار این موضوع، مشکل دلالان آمریکایی نیز بر بازارهای نفتی فشار مضاعفی وارد کرده است بطوریکه حالا این دلالان آمریکایی هستند که در نوسان تولیدات نقش ایفا می‌کنند، کاری که پیش از این در دست عربستان بود. در آمریکا چاه‌های نفتی فراوانی به عرصه تولیدات مجدد برگردانده شده‌اند و نفت شیل به رقیب جدی نفت تولیدی اوپک در بازارهای جهانی تبدیل شده است. این اتفاق در ماه ژوئیه نیز رخ داد و بهای نفت را در سطح 50 دلار در هر بشکه نگه داشت و اجازه نداد بیش از این رشد کند. در آمریکا 165 چاه نفتی از ژانویه گذشته به چرخه تولید بازگشته‌اند و این امر به این کشور کمک کرد تا با تولیدات بیشتر از واردات نفت خارجی کم کند.

با توجه به رشد اقتصادی بسیار ضعیف در سراسر جهان، بدهی‌های دولتی افزایش می‌یابد و نفت مجالی برای افزایش بها پیدا نخواهد کرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار