جوان ایران، شانس اول قهرمانی زنان جهان

سارا خادم الشریعه شطرنج باز جوانی است که با درخشش در مسابقات گرندپری بانوان شانس قهرمانی در مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان را دارد.

خادم الشریعه:خانواده ام حامی اصلی من در شطرنج بودندبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران ؛شطرنج از جمله ورزش هایی است که قشر زیادی از افراد در رده های سنی نونهالان و نوجوانان را به خود جذب کرده است و فدراسیون شطرنج ایران در رده های سنی نونهالان اعزام های زیادی به مسابقات برون مرزی انجام می دهد که در این رقابت ها افتخارات زیادی را کسب می کنند.

شاید یکی از دلایلی که این قشر جامعه به آن گرایش پیدا می کنند این است که برخلاف رشته های دیگر بافکر و ذهن افراد سر و کار دارد و فعالیت های بدنی را کمتر درگیر این بازی می کند.

نمایندگان شطرنج ایران به ویژه در بخش جوانان و نوجوانان افتخارات زیادی را در عرصه بین المللی کسب کرده است به طوری که تیم شطرنج ایران در نخستین حضورش در مسابقات تیمی قهرمانی آسیا در چین به مقام قهرمانی رسید.

سارا سادات خادم الشریعه از جمله شطرنج بازانی است که در سنین کم وارد دنیای شطرنج شد این شطرنج باز جوان کشورمان که افتخارات زیادی در مسابقات بین المللی و داخلی دارد اکنون به پدیده شطرنج ایران معروف است. 

خادم الشریعه استاد بین‌المللی شطرنج  ایران در سال 1377 به دنیا آمد و یکی از بهترین شطرنج‌ بازان زن تاریخ شطرنج ایران به حساب می‌آید.

وی نخستین شطرنج باز زن ایرانی است که علاوه بر کسب درجه استاد بزرگ بانوان، در سن ۱۸ سالگی و در هشتاد و چهارمین کنگرهٔ شطرنج جهان توانست عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را به دست آورد.

 عنوانی که پیش از آن، تنها توسط شطرنج بازان مرد ایران کسب شده بود. وی طی ۱۱ دوره مسابقه فقط یک شکست متحمل شد و جمعی از ستارگان و بزرگان شطرنج را شکست داده‌است.

خادم‌الشریعه برای اولین بار در تاریخ شطرنج ایران موفق به کسب عنوان نائب قهرمانی جوانان جهان (دختران) شده است که این عنوان را در سال ۲۰۱۴ به دست آورد.

بزرگترین افتخار او حضور در مسابقات گرندپری بانوان است که با وجود سن کم در این مسابقه بین المللی، با بزرگان شطرنج و باتجربه های دنیا به رقابت پرداخت که در دومین مرحله این مسابقات به مقام نائب قهرمانی دست یافت.اکنون افتخارات این شطرنج باز جوان کشورمان بهانه ای شد تا گفتگویی صمیمانه با او داشته باشیم.

از چه سنی وارد عرصه شطرنج شده اید؟

من از سن 8 سالگی با شطرنج آشنا شدم و از آن زمان در کلاس های شطرنج شرکت کردم.

چه کسی باعث حضور شما در شطرنج شده است؟

حضورم در دنیای شطرنج اتفاقی نبوده است. یکی از دوستان دوران ابتدایی من به شطرنج علاقه زیادی داشت و در مسابقات متعدد شرکت می کرد من هم چون بیشتر اوقات را با او سپری می کردم به شطرنج علاقه پیدا کردم و پس از آن تصمیم گرفتم در کلاس های شطرنج شرکت کنم.

از چه زمانی به تیم ملی شطرنج دعوت شده اید؟

پس از شرکت در مسابقات متعدد داخلی و رده های سنی از 12سالگی عضو تیم ملی شطرنج شدم و پس از آن در رقابت های خارجی شرکت می کردم.

مهمترین عناوینی که تاکنون در ورزش شطرنج به دست آورده اید کدامند؟

بهترین مقام های من کسب مقام قهرمانی زیر 12 سال جهان،مدال برنز زیر 14 سال جهان،کسب مدال نقره جوانان جهان و نایب قهرمانی در مسابقات جایزه بزرگ بانوان که امسال برگزار شد.

در چه سنی عنوان استاد بزرگ شطرنج را به دست آوردید؟

در سن 10 سالگی از طرف فدراسیون جهانی شطرنج به عنوان استاد بزرگ شطرنج دست یافتم.

حامیان اصلی شما در مسیر پیشرفت شطرنج چه کسانی بودند؟

خانواده ام نقش زیادی در پیشرفت من داشت. شطرنج ورزشی است که برای پیشرفت نیاز است در مسابقات زیادی شرکت کنیم.فدراسیون هزینه بازیکنان برای شرکت در همه مسابقات خارجی را پرداخت نمی کند و بسیاری از بازیکنان با هزینه های شخصی در مسابقات حضور می یابند. من هم در بسیاری از مسابقات شطرنج با هزینه های خودم شرکت کردم که در این زمینه خانوده ام پشتیبان اصلی من در این ورزش بودند.

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

هدف من کسب عنوان قهرمانی در مسابقات جهانی است و تمام تلاشم را می کنم تا به این عنوان دست پیدا کنم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار