آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت/ کاهش تراکم کلاس‌های درس در سایه طرح خرید خدمات آموزشی

کاهش تراکم کلاس‌های درس با طرح خرید خدمات آموزشی و تجهیز 170 هزار کلاس درس به وسایل گرمایشی استاندارد از جمله مهم‌ترین رویدادهای این هفته در آموزش و پرورش بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ازدیاد انتقادات علیه آموزش و پرورش، کاهش تراکم کلاس‌های درس در سایه طرح خرید خدمات آموزشی، تجهیز 170 هزار کلاس درس به وسایل گرمایشی استاندارد، اجرایی شدن روند تحقیق و تفحص در صندوق ذخیره از هفته آینده، باقی ماندن طرح رتبه‌بندی معلمان به قوت خود، طراحی تکالیف پژوهش محور در برنامه درسی دانش آموزان،جلوگیری از زمین گیر شدن مدارس و تغییر مدیریت مدارس به هیأت امنایی مبتنی بر شاخص های آموزش و پرورش مهم ترین رویدادهای این هفته را در آموزش و پرورش تشکیل دادند.

**کاهش تراکم کلاس‌های درس در سایه طرح خرید خدمات آموزشی

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی در خصوص طرح خرید خدمات آموزشی و چگونگی اجرای آن اظهار داشت: این طرح درسال جاری نیز انجام شده است لکن در استان‌هایی که امکان جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان را داشته‌اند محدود شده همچنین در مناطقی که  امکان جذب معلمان حق‌التدریس را داشته  کاهش داشته است.

وی ضمن اشاره به اینکه این طرح دستاوردهای مثبتی داشته بیان کرد: از مهم‌ترین این دستاوردها رعایت عدالت آموزشی در مناطقی است که دارای حداقل شرایط برای آموزش دانش آموزان بویژه  دختران بوده همچنین در مناطقی که به دلیل کمبود نیروی انسانی و شرایط بد زیست محیطی کسی حاضر به فعالیت نبوده از نیروهای بومی تحصیلکرده آن مناطق استفاده شده است.

گرد با بیان اینکه طرح خرید خدمات به ایجاد انگیزه و شور و نشاط به مدارس، ارتقای کیفیت آموزشی و کاهش تراکم کلاس‌ها و کاهش مدارس دو شیفته  کمک کرده است، عنوان کرد: چنانچه هر کدام از صاحب‌نظران و نمایندگان مجلس مایل به بررسی باشند، از آن استقبال می‌کنیم.

**انتقادها علیه آموزش و پرورش زیاد است

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: این نهاد آموزشی پیچیدگی و دردهای مزمن دارد و انتقادهایی از بیرون به آن وجود دارد لذا ضرورت تغییر اساسی در این زمینه وجود دارد.

وی گفت: باید اعتقاد داشته باشیم مدرسه محور تحول و توسعه است اگر بخواهیم حرکتی داشته باشیم باید به مدرسه به عنوان اصلی آموزش و پرورش بپردازیم.

دانش آشتیانی افزود: مشکل بزرگ در آموزش و پرورش که باید جدی گرفته شود سیطره آموزش و پرورش است که باید رفع شود.

**اجازه ندادیم مدارس زمین گیر شوند

علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش با بیان اینکه سیاست توسعه مشارکت‌ها در آموزش و پرورش راهی برای ورود سایر نهادها به این وزارتخانه شد، اظهار داشت: اکنون این نهاد آموزشی به دغدغه‌ای همگانی مبدل شده و یکی از سیاست‌هایی است که به طور برون سازمانی و درون سازمانی آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه این تحول بسیار ارزشمند بوده  و در صورت عدم وجود این مسئله آموزش و پرورش زمین‌گیر می‌شد، گفت: نهال توسعه مشارکت‌ها نیاز به مراقبت و تقویت دارد چرا که صرفا با اتکا به منابع دولتی اداره این نهاد آموزشی میسر نمی‌شود.

**اجرایی شدن روند تحقیق و تفحص در صندوق ذخیره از هفته آینده

اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یرامون وضعیت تحقیق و تفحص در صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: هنوز کار تحقیق و تفحص شروع نشده و فقط اعضای آن انتخاب شده است.

وی ادامه داد: در صدد برگزاری جلسه‌ای برای تعیین اعضای هیأت رئیسه هستیم و پس از آن باید رئیس مجلس ابلاغ‌های لازم را انجام دهد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: بعد از این مراحل عملیات روند اجرایی تحقیق و تفحص در دستور کار قرار می‌گیرد که هفته آینده مشخص می‌شود.

**تجهیز 170 هزار کلاس درس به وسایل گرمایشی استاندارد

مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس با همکاری دولت و مجلس طی سه سال اخیر خبر داد و اظهار داشت: با توجه به امتیازات قابل قبولی که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته 170 هزار کلاس درس از میان 211 هزار کلاسی که با بخاری تجهیز شدند، مورد استانداردسازی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امسال 480 میلیون تومان برای استانداردسازی سیستم گرمایشی سرمایشی و تجهیز مدارس در نظر گرفته شده که 400 میلیارد آن صرفا به استانداردسازی اختصاص می‌یابد.

**طرح رتبه‌بندی معلمان به قوت خود باقی است

محمد فاضل مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش در خصوص وضعیت رتبه‌بندی معلمان اظهار داشت: روند اجرای این طرح همانند سال گذشته اجرایی شده و امیدواریم از جهت پوشش و تأثیر‌گذاری در معیشت فرهنگیان ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه فرم ارزیابی تأثیری چندانی در رتبه‌بندی نداشته و روند همیشگی خود راطی می‌کند، عنوان کرد: این ارزیابی هر ساله برای معلمان در نظر گرفته می‌شود تا تأثیر فعالیت‌های آن‌ها نمایان شود.

**تغییر مدیریت مدارس به هیأت امنایی مبتنی بر شاخص های آموزش و پرورش

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی پیرامون وضعیت تغییر مدیریت مدارس به هیأت امنایی اظهار داشت: این تغییر نمی‌تواند زمانی که سال تحصیلی آغاز شده انجام شود.
 
وی ادامه داد: هر مدرسه‌ای که تمایل به تغییر مدیریت به هیأت امنایی را داشته باشد باید پیش از آن ویژگی‌های لازم چنین مدارسی را مبتنی بر شاخص‌های تعریف شده‌ای را کسب کند.

گرد بیان کرد: مدارسی که پیش از این و در سنوات گذشته بدون طی کردن مراحل قانونی و شاخصه‌های لازم هیأت امنایی شدند در صورتی که صلاحیت لازم آنها احراز نشد به حالت عادی برگشتند.

**طراحی تکالیف پژوهش محور دربرنامه درسی دانش آموزان

محی‌الدین محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره بحث پژوهش محور بودن کتاب‌های درسی و توجه به این عامل اظهار داشت: در محتوای کتاب‌های درسی چنین مسئله‌ای به طور مستقیم لحاظ نشده اما بر اساس نحوه برنامه‌ریزی‌های در نظر گرفته شده دانش آموزان در انجام فعالیت ‌های درسی به سمت پژوهش سوق داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه به طور مستقیم انعکاس کار پژوهشی در کتاب درسی نداریم عنوان کرد: راهنمایی‌ها و ارائه کتاب‌های درسی موجب شده تا دانش آموزان نسبت به اقدامات پژوهشی آشنایی پیدا کرده و در جهت اجرای آن فعالیت داشته باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.