شیراز؛

راه های پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن

مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه گفت: باید از نصب صحیح وسایل گرمازا و بخاری بر اساس شیوه نامه کارخانه سازنده و از سوی افراد متخصص، مطمئن شویم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ کریمی مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه گفت: باید از نصب صحیح وسایل گرمازا و بخاری بر اساس شیوه نامه کارخانه سازنده و از سوی افراد متخصص، مطمئن شویم، سیستم های گرمازا باید دست کم هر سال یک بار بازبینی و سرویس شوند، هر چند وقت یک بار باید دودکش و دریچه های وسایل گرمازا را از نظر نشتی، خوردگی، زنگ زدگی و شل شدن اتصالات بررسی کنیم و از سالم بودن آنها مطمئن شویم؛ زمانی که شومینه، اجاق یا هر وسیله گرمازای گازی، نفتی یا هیزمی در حال استفاده است، از باز بودن و مسدود نبودن دودکش آن مطمئن شویم.
کریمی افزود: برای وسایل گرمازا تنها باید سوخت تعیین شده از سوی کارخانه سازنده استفاده شود و از به کار بردن منقل، باربکیو، اجاق یا شومینه زغالی یا هیزمی و گاز پیک نیک در داخل منزل یا فضای بسته مانند چادرهای مسافرتی یا اتاق های اسکان موقت، پرهیز کرد.
وی ادامه داد: هرگز خودرو و موتور روشن را درون پارکینگ با فضای بسته هرچند برای چند دقیقه، متوقف نکنیم، حتی اگر تمام درهای پارکینگ باز شده باشد هرگز از وسایل گرمازایی که از هر نوع سوخت استفاده می کنند ولی تهویه و دودکشی ندارند، برای گرم کردن فضاهایی که انسان در آن می خوابد استفاده نشود، حتی اگر کارخانه سازنده ادعا می کند این وسیله نیاز به دودکش ندارد.
مسوول گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه، تاکید کرد: از گاز خوراکپزی برای گرم کردن منزل، چادر مسافرتی یا محل های اسکان موقت استفاده نکنیم؛ هرگز خودرو و موتور برق را درون پارکینگ، زیرزمین و فضاهای سقف دار نزدیک منزل حتی برای چند دقیقه روشن نگه نداریم و از درون ماشین روشن و بدون حرکت برای استراحت استفاده نشود.
دکتر کریمی تنها راه آگاه شدن از وجود گاز مونو اکسید کربن در خانه، پارکینگ، چادر مسافرتی، محل های اسکان موقت یا هر فضای بسته را نصب دستگاه های خانگی هشداردهنده حساس به این گاز دانست و گفت: با توجه به بی رنگ و بی بو بودن مونوکسیدکربن، رعایت اصول پیشگیری از تولید این گاز و نصب دستگاه های هشداردهنده در نزدیکی محل خواب اعضای خانواده، مهم است.
او توصیه کرد: در برخورد با امکان وجود گاز مونوکسیدکربن در منزل یا هر فضای بسته ای، با حفظ آرامش، تمامی افراد حاضر در محل را از نظر احساس ناخوشی، سردرد، تهوع، ضعف و گیجی بررسی کرده و در صورت وجود نشانه های مسمومیت با این گاز کشنده، تمام افراد را از منزل یا فضای بسته خارج کرده و به استشمام هوای تازه تشویق کنیم و هرچه سریع تر با اورژانس تماس بگیریم و وسایل تولید کننده مونوکسیدکربن را خاموش کنیم.
گاز مونو اکسید کربن گاز سمی معروف به قاتل خاموش است که دیده نمی شود و بو ندارد و تنفس آن می تواند جان انسان ها به ویژه جنین مادران باردار، نوزادان، کودکان، بیماران قلبی، تنفسی و هر فردی که آن را استشمام کند، به خطر اندازد.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار