حقوق بشر در افغانستان به صورت سیستماتیک نقض می‌شود

یک فعال جامعه مدنی گفت: گزارش سازمان ملل مبنی براینکه درشش ماه اخیر 5هزار فرد ملکی در کشور جان خویش را از دست داده‌اند، مایه نگرانی است.

حقوق بشر در افغانستان به صورت سیستماتیک نقض می شودبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سید ناصر موسوی فعال جامعه مدنی گفت: گزارش سازمان ملل مبنی براینکه در 6 ماه اخیر 5 هزار فرد ملکی درکشور جان خویش را از دست داده‌اند، مایه نگرانی است.

سید ناصر موسوی با انتقاد تند از ضعف مدیریت سران دولت گفت: دولت در تامین امنیت شهروندان سهل انگاری می کند.

داعش در چهارم ماه جاری 33 تن افراد غیر نظامی را در ولایت غور تیر باران کردند و همچنان در حاشیه حملات نیروی های امنیتی در ولایت کندز 32 تن افراد ملکی دیگر نیز به قتل رسیدند.

موسوی می گوید: حقوق بشر در افغانستان به صورت سیستماتیک نقض می شود.

وی از طرفین درگیر جنگ خواست که جان افراد ملکی را خط قرمز خویش قرار داده و به غیر نظامیان احترام بگذارد.

سید ناصر موسوی از جامعه جهانی و دولت افغانستان نیز خواست که در پیوند به قتل غیرنظامیان تحقیق کرده و عاملان آنرا به پنجه قانون بسپارد.

در همین حال احمد ذکی فعال دیگر جامعه مدنی عامل اصلی تلفات غیر نظامیان را تداوم جنگ در کشورعنوان نموده گفت: عواملی داخلی وخارجی جنگی نیز در تلفات افراد ملکی دخیل است.

وی تصریح کرد: گیرماندن افراد ملکی دربین جنگ، سپر قرار دادن غیرنظامیان توسط مخالفین دولت، عدم هماهنگی میان نیروهای امنیتی و مدیریت ناسالم جنگی از عوامل داخلی افزایش تلفات افراد ملکی می‌باشد.

نجیب الله جامع فعال مدنی گفت: در ۱۶ سال حضور خارجی‌ها در افغانستان باعث شده که صدها شهروند افغان بدون کدام جرم به قتل برسد.

وی افزود: "ما که از طالبان گلایه نداریم بلکه از کسانی گلایه داریم که مدعی تامین حقوق بشر بوده و از قانون حرف می زدند و همچنان مشروعیت خویش را از مردم گرفته است”.

رشد به نقل از وی نوشت: از سازمان ملل و سران حکومت می‌خواهیم هیاتی را تعیین نموده و تحقیق کند کسانی که مرتکب جنایت جنگی شده را به محاکمه بکشاند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار