اربعین حسینی در آثار هنری بازتاب نداشته است

یك هنرمند نقاش گفت: متاسفانه هنرمندان كشورمان، همیشه با تاخیر و پس از ورود مردم به یك جریان، آن را در آثارشان منتقل كرده‌اند؛ در حالی كه باید برعكس باشد.

اربعین حسینی در آثار هنری بازتاب نداشته استبه گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامعلی طاهری، نقاش، با بیان اینكه هنوز جریان اربعین حسینی در آثار هنری بازتاب نداشته است، اظهار كرد: راهپیمایی عظیم اربعین حسینی چند سالی است كه آغاز شده و مانند بسیاری از جریانات دیگر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، هنوز به هنر  كشور وارد نشده است.
 
وی ادامه داد: متاسفانه هنرمندان كشورمان، همیشه با تاخیر و پس از ورود مردم به یك جریان، آن را در آثارشان منتقل كرده‌اند؛ در حالی كه باید برعكس باشد. اما در كشور ما هنرمندان دنباله رو مردم هستند و مردم كشورمان در بسیاری از مسائل پیشرو بوده‌اند.
 
طاهری همچنین گفت: در انقلاب اسلامی نیز مردم نهضت و اعتراضات بر علیه رژیم شاه را شروع كردند و به خیابان ها آمدند و پس از آن، هنرمندان به پیروی از مردم، شروع به خلق اثر كردند. در جریان دفاع مقدس نیز، ابتدا مردم در قالب بسیج و ... به جبهه ها رفتند و پس از آن اهالی هنر و ادبیات وارد این عرصه شدند. امروز نیز، هنرمندان هنوز اربعین حسینی را در آثارشان به درستی متبلور نكرده‌اند.
 
این هنرمند نقاش با تاكید بر اینكه هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای تنها هنر اصیل و فعالی در عرصه عاشورا بوده است، عنوان كرد: هنر قهوه خانه ای، هنری پیشرو بود كه با مردم و مخاطبان عام ارتباط داشت.
 
وی افزود: نباید همه چیز را گردن مسئولان انداخت. خود هنرمندان هم مسئولیتی در قبال دین، مذهب و جامعه شان بر عهده دارند. البته هنرمندان هم مانند دیگر اقشار جامعه علاقه‌مندند در زمینه اربعین حسینی فعالیت كنند. اربعین و عاشورا ریشه در بطن جامعه دارد و مردم ایران از زمانی كه متولد می‌شوند با فرهنگ عاشورا آشنا  هستند. هنرمندان عرصه تجسمی را دیده‌ام كه از مراسم‌های مذهبی مانند مراسم قالیشویان اردهال كاشان تاثیر گرفته اند و اثر خلق كرده‌اند و چطور ممكن است چنین هنرمندانی علاقه نداشته باشند از راهپیمایی عظیم اربعین حسینی اثری خلق كنند.
 
طاهری با بیان اینكه صحنه‌های خلاقانه و زیبایی در اربعین حسینی دیده می‌شود، عنوان كرد: زیبایی‌های بسیاری در راهپیمایی اربعین حسینی وجود دارد كه اهالی هنرهای تجسمی می توانند از این زیبایی ها تاثیر بگیرند و آثار ماندگاری خلق كنند. اربعین طی سال های اخیر تبدیل به مراسمی جهانی شده كه از كشورهای بسیاری در این جریان اجتماعی، دینی و مذهبی شركت می كنند و هنرمندان نیز می توانند آثار متنوعی در این زمینه كار كنند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار