آیا تنها ترامپ در اندیشه ساخت دیوار حائل است؟

پایگاه خبری بیزنس اینسایدر در مطلبی به توجیه اظهارات ترامپ درباره ساخت دیوار حائل و سابقه احداث دیوارهای مرزی در جهان پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری بیزنس اینسایدر نوشت: دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان از ابتدای تبلیغات انتخاباتی‌اش با دامن زدن به تبعیضات نژادی، مکزیکی ها را به قاچاق مواد مخدر در مرزهای آمریکا متهم کرده است. او مکرراً از ساخت دیوار حائل در مرز میان آمریکا و مکزیک سخن گفته است. رویه ای که موجب برافروختگی گروه های حقوق بشر و انتقاد از وی شد.

اظهارات ترامپ درباره ساخت دیوار2000 مایلی در مرز آمریکا و مکزیک از سوی بسیاری از منتقدان و رسانه ها یک "انحراف" در جهان امروز محسوب می شود. با این حال، ساخت دیوار حائل علی رغم مخالفتهای گروه های حامی حقوق بشر همچنان از سوی بسیاری از کشورها به اجرا در می آید.

رژیم صهیونیستی در سال 2002 اقدام به احداث دیوار حائل در کرانه باختری کرد. دیواری که سه برابر طولانی تر و دو برابر بلندتر از دیوار برلین –معروفترین دیوار جداکننده جهان— بود. از سوی دیگر، احداث برج های نگهبانی و و نوار مرگ برای جلوگیری از ورود مردم فلسطین، نمونه آشکاری از نژادپرستی و نقض حقوق بشر در جهان است.

در واقع، امروزه دیوارها، نرده ها، و سایر موانع جداکننده در کشورهای مختلف جهان در حال بالارفتن هستند. خبرگزاری رویترز در گزارشی که سال گذشته منتشر شد به شمارش دیوارهای حائل در گوشه و کنار جهان پرداخت. در بخشی از گزارش رویترز آمده است: پس از فرو ریختن دیوار برلین در سال 1989 تنها 15 دیوار مرزی حائل در جهان وجود داشت. این در حالی است که در عصر جهانی سازی شمار این دیوارها به 70 مورد رسیده است. در تمامی موارد، علت اصلی احداث دیوار حائل جلوگیری از ورود اقوام دیگر است.

"ریس جونز" که نتایج تحقیقات خود درباره موانع مرزی را در کتابی با عنوان "خشونت مرز" ارائه کرده است، درباره احداث دیوارهای حائل می گوید: در یک دهه گذشته بیش از 40 هزار نفر حین عبور از دیوارهای حائل مرزی جان خود را از دست داده اند. وی معتقد است، این دیوارها به ندرت مانع ورود پناهندگان به داخل مرزهای کشورهای دیگر می شود. در عصر جهانی شدن و حرکت آزاد مردم در نقاط مختلف جهان، محدودیت های فزاینده به خصوص در مناطق جنگ زده مشاهده می شود.

در انتهای این گزارش آمده است: دیوار مرزی بین مجارستان و کرواسی جهت جلوگیری از ورود مهاجران، دیوار حائل بین مقدونیه و یونان جهت جلوگیری از قاچاق اسلحه، دیوار مرزی اتریش و ایتالیا در کوهستان آلپ برای ممانعت از ورود مهاجران آفریقایی که از مرز دریایی به ایتالیا وارد می شوند، دیوار حائل بین مرز ترکیه و سوریه برای بازداری از ورود پناهجویان جنگ زده سوری، دیوار بین تونس و لیبی، دیوار بین بنگلادش و هند و... از مواردی هستند که رشد سیاستهای پوپولیستی و جهانی شدن را تحت الشعاع قرار می دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار