سمنان؛

کاهش عمق آب های زیر زمینی درسمنان

هم اکنون عمق آب های زیر زمینی در نقاط مختلف استان سمنان به 250 تا 300 متر رسیده که از مرز بحرانی فراتر رفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه گفت: هم اکنون عمق آب های زیر زمینی در نقاط مختلف استان سمنان به 250 تا 300 متر رسیده که از مرز بحرانی فراتر رفته است.
احمد همتی افزود : بر اساس آمار موجود بیش از 85 درصد از آب های زیر زمینی استان استفاده شده که این امر زمینه نشست زمین ، خشکسالی ، مشکلات زیست محیطی و خطر زلزله را به همراه دارد این در حالی است که استفاده 40 درصدی از آب های زیرزمینی در دنیا ، بحران مطرح می شود.
وی خاطرنشان کرد : برای رفع این چالش اساسی اکنون بسیاری از چاه های غیرمجاز در استان سمنان مهر و موم شده و برای جبران کسری آب نیازمند انتقال آب خزر و استفاده از آب های سطحی در استان هستیم.
همتی با بیان این که در بحث انتقال آب خزر به استان سمنان باید تصمیماتی جدی و با نظر کارشناسی و علمی گرفته شود، افزود : در این ارتباط تصمیمات احساسی ، شخصی و منطقه ای مشکل را حل نمی کند بلکه باید تصمیمات ملی اتخاذ شود.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه اظهار داشت : انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان با نظرکارشناسی شده به برخی از استان های کشور انجام شده است و هزینه انتقال آب این دریاها به استان سمنان نسبت به انتقال آب دریای خزر از نظر هزینه سه برابر و فاصله انتقال پنج برابر بیشتر است.

وی ادامه داد: در نشست های متعدد با وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، آخرین نظرات کارشناسی در رابطه با انتقال آب خزر به استان سمنان ارایه شده و از وزیر نیرو در خواست شد تا برای بررسی مشکلات آب به این استان سفر کند.
احمد همتی اضافه کرد : استفاده از آب های سطحی ، زیر زمینی ، دریا ها و شیرین کردن آب دریاها در تمام دنیا مرسوم است و باید این برنامه ها در دستور کار دولت قرار گیرد.
همتی با اشاره به برخی طرح های تامین آب در میان مدت، گفت: انتقال آب از سد کسیلیان در استان مازندران نیز پیش بینی شده است که با همراهی مردم و مسئولان این استان همراه است و برخی مسایل زیست محیطی این انتقال باید برطرف شود.
وی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : برای انتقال آب سد نمرود به استان سمنان مشکلات منطقه ای وجود دارد که امیدواریم با برطرف کردن این مشکلات بخش قابل توجهی از آب این سد به استان انتقال یابد.
انتهای پیام/ م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.